جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آخرین فرصت برای صدرنشینی


آخرین فرصت برای صدرنشینی
تیم‌ملی کشورمان که در این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، یکی از مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی به شمار می‌آید در دو بازی اول خود برابر دو تیم قدرتمند گروه سوم یعنی ازبکستان و چین نمایش مطلوب و دلچسبی نداشت و نتوانست آنچنان که باید انتظارات را برآورده کند.
حتی قبل از این بازی هم شانس صعود ایران بالاست و می‌توانیم از هم اکنون خود را در دور بعدی این جام ببینیم،‌ اما آنچه که اهمیت بالایی دارد آن است که تیم کشورمان بتواند به‌عنوان سرگروه، ‌گروه سوم به مرحله بعد صعود کند تا ادامه رقابت‌های خود را نیز در مالزی دنبال کند.
ایران در بازی پایانی خود در مرحله گروهی به مصاف میزبان گروه سوم یعنی مالزی خواهد رفت که نه تنها در این بازی به سه امتیاز مسابقه نیاز مبرم دارد بلکه در این بازی به دنبال بالابردن تفاضل گل نیز خواهد بود.
مالزی در دو بازی قبلی خود گلباران شده است به طوری که با دو شکست ۵ بر صفر و داشتن تفاضل گل منفی ۱۰ از بدترین آمار میان تیم‌های حاضر در جام ملت‌های آسیا برخوردار است و این تیم نشان داده که به هیچ وجه در حد و اندازه‌های این جام نبوده است.
اما مطمئناً مالزیایی‌ها در بازی سوم خود متفاوت با دو بازی قبلی حاضر خواهند شد و برای دفاع از حیثیت فوتبال خود در مقابل پرمهره‌ترین تیم حال حاضر آسیا دیگر به شکستی سنگین فکر نخواهند کرد.
آنها می‌آیند که با ارائه یک نمایش خوب از جام چهاردهم خداحافظی کنند و این مهم می‌تواند به سختی کار فوتبالیست‌های ایرانی در جدال امروز بیفزاید.
بی‌شک فوتبال مالزی هرگز در اندازه‌های فوتبال ایران نبوده و نخواهد بود، اما نمایش نسبتاً ضعیف ملی‌پوشان ما در دو بازی قبلی و اکنون انگیزه بالای ملی‌پوشان مالزی در آستانه رویارویی با ایران باعث خواهد شد بازیکنان ما نتوانند به خوبی برنامه‌های خود را در زمین پیاده کنند.
اما راه فراری نیز در این بین باقی است که امیر قلعه‌نوعی نیز قطعاً به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته است.
ملی‌پوشان ما اگر بتوانند در همان اوایل بازی به گل برسند و بازیکنان مالزی را غافلگیر کنند کار ساده‌تری برای گلزنی پرتعداد در مقابل این تیم خواهند داشت و اگر موقعیت‌های گلی را که در ابتدا به‌دست می‌آورند از دست بدهند حتماً در ادامه بازی برای رسیدن به گل با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهند شد.
جدا از این مسائل، همان‌طور که گفته شد ملی‌پوشان ما در ۲ بازی قبلی بسیار دور از انتظار حاضر شدند و اگر می‌خواهند به وضعیت مناسبی برسند و از بحران عدم نتیجه‌گیری مناسب فرار کنند باید در این بازی پیروزی روحیه‌بخشی به‌دست آورند تا به نوعی جام را یک بار دیگر از نو آغاز کنند و استارتی دوباره برای رسیدن به قهرمانی بزنند.
با انجام ۲ بازی اول برای تمامی تیم‌ها به خوبی مشاهده کردیم که اکثر قدرت‌های آسیا بازی به بازی بهتر شدند و این روند در ادامه مسابقات نیز دنبال خواهد شد. پس فوتبال ما و تیم‌ملی ما نیز نباید از غافله عقب بماند و آنها هم باید بازی به بازی بهترو بهتر شوند.
چین و ازبکستان بازی آسان خود را در مقابل مالزی پشت سر گذاشته‌اند و نتیجه لازمه را هم گرفته‌اند و اکنون سخت‌ترین مسابقه خود را در مقابل یکدیگر انجام خواهند داد اما ایران با گذراندن هر دو بازی سخت گروهی خود اکنون به جایی رسیده که میدانی ساده‌تر و صدالبته حساس‌تر را در پیش رو خواهد داشت.
سرمربی تیم‌ملی کشورمان در ۲ بازی قبلی با وجود انتقادات و پیشنهادات مختلفی که داشته به استفاده از سیستم ۴ دفاعه در ترکیب تیم استفاده کرده که متأسفانه در هر ۲ بازی نتوانسته نتیجه لازمه را کسب کند، اما اکنون در آستانه بازی آخر خود در مرحله گروهی برخلاف ۲ بازی قبلی خبری از ترکیب تیم‌ملی نیست و مشخص نیست که این بار تیم‌ملی کشورمان با چه سیستم و تاکتیکی گام به میدان خواهد گذاشت و آیا اینکه باز هم امیر قلعه‌نوعی روی استفاده از سیستم ۴ دفاعه اصرار خواهد کرد یا نه.
به‌هر حال آرزومندیم، این بازی خط پایانی بر نتایج دور از انتظار ملی‌پوشان کشورمان باشد و با رسیدن به پیروزی دلخواه در آن یک بار دیگر شاهد اوجگیری تیم‌ملی کشورمان برای رسیدن به قهرمانی چهاردهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا باشیم.
وحید رجایی
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید