شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


آنچه خوبان همه دارند


آنچه خوبان همه دارند
اعتلای جامعه حسابداران رسمی و اعضای آن هدفی است كه همه اعضای جامعه به ویژه شورای عالی كه نمایندگان اعضای جامعه قلمداد می‌شوند باید آن را سرلوحه خود قرار دهند. اگر هدف مذكور را جدی و بی‌تردید بدانیم نكات زیر را در انتخاب اعضای شورای‌عالی باید مورد توجه قرار دهیم:
۱) تنش زدایی، اعتماد سازی و جلب حمایت عموم مردم، دستگاه‌های دولتی و دستگاه‌های غیردولتی استفاده كننده از خدمات جامعه حسابداران رسمی ایران باید از اهداف اولیه شورای عالی آتی باشد.به عنوان مثال شورای جدید باید بكوشد اعتماد دستگاه‌هایی نظیر وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس اوراق بهادار را جلب كند و با این قبیل دستگاه‌ها ارتباط تنگاتنگی داشته باشد.
اگر عملكرد شورای فعلی را از این حیث مورد توجه قرار دهیم می‌توان ابراز داشت شورای فعلی موفقیت چندانی در این زمینه نداشته است و هم‌اكنون بعضی اعضای جامعه از این بابت دچار صدمات و خساراتی شده‌اند.
۲) اعضای شورای جدید باید بسیار بیشتر از قبل به اصل ترجیح منافع گروهی بر منافع شخصی پایبند باشند، زیرا در غیر این صورت تصمیم‌های غیر قابل دفاعی اتخاذ می‌شود كه مانع از اعتلای جامعه حسابداران رسمی می‌شود.برای مثال این تعویض شش ماه یك بار رییس شورای عالی كه یكی از مصوبات شورای قبلی است آنقدر بی‌پایه و غیر قابل توجیه است كه احتیاجی به توضیح ندارد و غلیان انگیزه‌های شخصی در آن هویدا و آشكار است و در عین حال نه تنها نفعی برای جامعه‌ای نوپا ندارد بلكه موجبات مخدوش شدن چهره جامعه را فراهم می‌آورد.
۳) اعتلای جامعه حسابداران رسمی نیازمند اعتقاد راسخ به كار گروهی است تا قاطعیت و صلابت در رفتار شورا ظهور و بروز پیدا كند. كشمكش‌های بی‌نتیجه تنها سبب هدر رفتن وقت گرانبهای شورا می‌شود و به طور كلی تصمیم گرفتن بهتر از بلاتكلیفی است. این توضیحات گویای ضرورت ویژگی‌ انعطاف‌پذیری در رفتار اعضای شورا است. وجود این ویژگی در عین حال سبب می‌شود برش شورا بیشتر شود.
۴) اعضای شورا برای اعتلای جامعه باید وقت كافی صرف كنند پس باید افرادی با پشتكار معتقد به پیشرفت و اعتلای جامعه و از نظر روحی و روانی قادر به مقابله با چالش‌های وسیع پیش روی جامعه باشند. نباید افرادی را انتخاب كرد كه تنها از روی جاه‌طلبی، برای كسب یك موقعیت یا پرستیژ اجتماعی و یا به قول بعضی از دوستان جهت طی كردن دوران خاتمه خدمت برای عضویت در شورا تلاش می‌كنند.
۵) اعضای شورای عالی جامعه باید افرادی منشا اثر باشند. افرادی كه به دلایل مختلف سكوت می‌كنند كمكی به جامعه نمی‌كنند. شورای عالی جامعه باید محل تضارب داغ و جدی آرا و نقطه‌نظرها باشد. برای مثال به عنوان یكی از اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران، توقع بنده این است كه برای حمایت از حقوق یكایك اعضای جامعه هیچ گونه اغماض و چشم‌پوشی صورت نگیرد، همان گونه كه انتظار دارم در حمایت از حقوق حقه عمومی مردم نیز قصوری انجام نشود.
۶) افراط و تفریط به مصلحت جامعه حسابداران رسمی نیست. اما برداشتن گام‌های استوار الزامی است. بنابراین تسلط عقلا بر شورای عالی جامعه ضرورتی حتمی است تا از افراط و تفریط كه جامعه را در معرض تهدیدهای غیرضروری قرار می‌دهد، پرهیز شود.
دكتر كیهان مهام
عضو جامعه حسابداران رسمی ایران
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید