پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

گوگل یعنی چه؟


گوگل یعنی چه؟
آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید كه واژهء «گوگل» كه هر روز میلیون‌ها كاربر اینترنتی از آن برای جست‌وجو استفاده می‌كنند به چه معنایی است و توسط چه كسانی ایجاد شده است؟
«گوگل» واژه‌ای است كه با اندكی تغییر و بازی در حروف كلمهء گوگول (googol) توسط میلتون سیروتا، برادرزادهء ادوارد كانسر، ریاضی‌دان آمریكایی ایجاد شده است.
گوگول، خود واحد شمارشی است كه به عدد یك با ۱۰۰ عدد صفر در مقابلش اشاره می‌كند. در سراسر دنیا هیچ «گوگولی» از هیچ پدیده‌ای وجود ندارد. نه ستاره، نه ذرات گرد و غبار و نه حتی اتم. گوگول یك عدد بسیار بزرگ و دست‌نیافتی است.
استفاده از واژهء گوگل، ماموریت انسان برای سازمان‌دهی اطلاعات بسیار زیاد و شاید بی‌كران جهان را به ذهن متبادر می‌كند و این‌كه این اطلاعات برای همه قابل دسترسی و قابل استفاده باشد.
در داستان تاسیس گوگل آمده است: «لری‌پیج و سرگی برین وقتی به عنوان فارغ‌التحصیلان رشتهء كامپیوتر در دانشگاه استندفورد برای اولین بار همدیگر را دیدند هیچ علاقه‌ای به همدیگر نشان ندادند.»
لری ۲۴ ساله و فارغ‌التحصیل دانشگاه میشیگان و سرگی ۲۳ ساله در مورد هر چیزی كه حرف می‌زدند به مشاجره با یكدیگر می‌پرداختند. نظرهای قوی و دیدگاه‌های متفاوتشان بالاخره به یك نتیجهء نهایی و قابل قبول برای هر دو انجامید تا راه‌حلی برای بزرگ‌ترین چالش در رانش كامپیوتر پیدا شود: یافتن اطلاعات مناسب و دلخواه از بین حجم عظیمی از داده‌ها.
ژانویه ۱۹۹۶، لری و سرگی همكاری خود را برای ساخت یك موتور جست‌وجو به نام بك‌راب ( BackRub ) آغاز كردند كه این عنوان به خاطر كارآیی منحصربه‌فرد این موتور در جست‌وجوی لینك‌های قبلی ( Back Links ) انتخاب شده بود. لری كه همیشه به ور رفتن با كامپیوتر علاقه نشان می‌داد، وظیفهء اختراع نوع جدیدی از فضای سرور با حجم اندك به جای استفاده از ماشین‌های بزرگ و گران‌قیمت را به عهده گرفت.
یك سال بعد، یافتهء منحصربه‌فرد آن‌ها برای تحلیل و بررسی داده‌ها، شهرت روزافزونی بین كسانی كه آن را دیده بودند، به دست آورد.
این تكنولوژی جدید جست‌وجو، باعث شد تا سر و صدای زیادی در محیط‌های دانشگاهی ایجاد شود.
لری و سرگی در نیمهء اول سال ۱۹۹۸، به فعالیت خود برای تكمیل این تكنولوژی ادامه دادند تا این‌كه در ادامه، برای یافتن مسیر مناسب «گوگل» سخت‌افزارهایی با قیمت مناسب خریداری كردند و كامپیوتر شخصی خود را در اتاق‌خوابگاهی لری ایجاد كردند كه در واقع این كامپیوتر اولین مركز داده‌پردازی گوگل بود.
در این میان سرگی یك دفتر بازرگانی تاسیس كرد كه در آن، هر دو پذیرای افراد واجد شرایطی بودند كه خواستار دریافت مدرك، البته بهتر از هرجای دیگری بودند. با وجود هیجان و كششی كه در این كار وجود داشت، آن‌ها علاقهء ‌چندانی برای ایجاد كمپانی شخصی در كنار تكنولوژی توسعه‌یافته‌شان نداشتند.
دیوید فیلر، موسس یاهو كه آن موقع با آن‌ها آشنا شده بود بی‌كم‌وكاست بودن تكنولوژی آن‌ها را تایید كرده بود اما لری و سرگی را تشویق كرد تا فعالیت خود را با تاسیس كمپانی موتور جست‌وجو گسترش دهند و به آن‌ها گفت:«زمانی كه این تكنولوژی به طور كامل به سرانجام رسید و نهایی شد، در موردش صحبت خواهیم كرد.»
اما این چنین شد كه با تلاش و ممارست لری و سرگی، گوگل، آن‌چنان كه امروز به عنوان فراگیر‌ترین موتور جست‌وجو مطرح است، راه‌اندازی شد.
گوگل درهای خود را به طور دقیق در سپتامبر ۱۹۹۸ گشود. تاریخ دقیق جشن تولد ممكن است در طول سا‌ل‌ها، بسته به این‌كه چه زمانی دوست داشته باشیم از خوردن كیك لذت ببریم، جابه‌جا شود. كیك گوگل البته همیشه دوست داشتنی و خوشمزه است.
سرمایه نوشت
منبع : سایت تحلیلی خبری عصر ایران


همچنین مشاهده کنید