پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


خودروهای چینی در خیابان های آمریکا


خودروهای چینی در خیابان های آمریکا
شركت خودروسازی چینی «چری» كه تازه واردی به عرصه صنعت جهانی خودرواست نخستین شركت چینی است كه در بازار خودروی آمریكا شكاف ایجاد می كند. مقامات شركت دایملر كرایسلر كه یكی از بزرگ ترین شركت های سازنده خودرو در آمریكا است اعلام كرده اند كه قرارداد خود با شركت چری و دولت چین را برای صدور خودروهای كوچك ساخت چری به آمریكا و اروپای غربی نهایی كرده اند. شركت چری كه تحت مالكیت دولت چین است با حمایت جدی مقامات محلی و مركزی این كشور در سال ۱۹۹۷ برای كمك به بهبود اوضاع اقتصادی شهر «واهو» واقع در ۱۵۰ مایلی غرب شانگهای ایجاد شده است. جالب آن است كه این شركت در صنعت خودروسازی چین یك شورشی محسوب می شود، چرا كه نخستین خط تولید خود را به طور مخفیانه و بدون كسب مجوزهای قانونی راه اندازی كرد. مهم ترین مزیت رقابتی این شركت در تولید خودروهای كوچك، كم مصرف و ارزان قیمت است.
شركت «چری» در سال ۲۰۰۶ بیش از ۳۰۰ هزار خودرو به فروش رسانید كه این میزان تولید به اندازه تولید یكی از بزرگ ترین خطوط تولیدی آمریكا است. ولی مثل دیگر خودروسازان چینی، این شركت نیز مدت زیادی است رؤیای حضور در وسیع ترین و پررونق ترین بازار خودروی دنیا، یعنی آمریكا را در سر می پروراند.
در همین حال دولت چین با جدیت از گسترش صنعت خودرو در كشورش حمایت كرده. هدف این دولت در اختیار گرفتن ۱۰ درصد از كل میزان تجارت خودرو در جهان در طول دهه آینده است.
تلاش های شركت «چری» برای ورود به آمریكا كلاً به شكست انجامیده بود. دو سال قبل این شركت با یك كارآفرین آمریكایی قراردادی برای فروش ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو منعقد كرد ولی این قرارداد لغو شد. ولی تلاش های ادامه دار چری برای نفوذ به بازار آمریكا از تجربه تلاش های موفق تعدادی از شركت های ژاپنی و كره جنوبی در طول سه دهه گذشته تقلید می كند. این شركت ها پس از سال ها صدور خودرو به آمریكا توانستند خطوط تولیدی خود را در این كشور برپا سازند، كه این كار منجر به افزایش سریع فروش آنها گشت.
درمورد چری، این شركت خودروهای خود را در چین می سازد ولی با متصل كردن خود به هزاران فروشگاه خودرو در آمریكا ممكن است بتواند میانبری برای ورود به بازار این كشور بیابد. درواقع این شركت به جای تنهایی پیش رفتن، به همكاری با هزاران دلال خودرو اقدام كرده كه این امر باعث فروش سریع خودروهای كوچك می شود. از سوی دیگر همكاری «چری» با گروه كرایسلر به این شركت فهم عمیق تری از تولید خودرو در آمریكای شمالی داده و تجربه معامله با عرضه كنندگان خودرو و پی بردن به اهمیت مصرف سوخت در بازار خودروی این منطقه را به این شركت انتقال می دهد. ولی باید دانست شركت های چینی راه زیادی تا قادر بودن به تولید كالاهایی دارند كه در بازارهای آمریكا و اروپا استانداردهای لازم را كسب كنند. تاكنون كالاهای چینی در ذهن مصرف كنندگان مساوی نقص و عیب بوده اند. ماهی های زهرآلود، خمیردندان های قلابی و تایدهایی كه منفجر می شوند نمونه هایی از كالاهای چینی موجود در غرب هستند.
بنابراین شركت هایی مثل چری آمادگی لازم برای حضور در بازار خودروی آمریكا به خاطر عدم كسب شرایط خاص كیفی مورد نیاز كالاهای عرضه شده در این كشور را ندارند و تنها راه ممكن برای ورود آنها به بازار آمریكا نظارت گروه بزرگی از مهندسان شركت كرایسلر بر تمام جزئیات تولید خودرو در كارخانه شركت چری در چین است. بنابراین علت اصلی همكاری خودروسازان آمریكایی و چینی سود بردن از نیروی كار ارزان چینی است. علت اهمیت این همكاری در آن است كه دولت های جهان سرگرم ایراد فشار برای كاهش مصرف سوخت خودروها هستند و خودروسازان آمریكایی در نتیجه این فشارها، سعی كرده اند خود رابه تولید خودروهای كوچك عادت دهند.
اهمیت همكاری چینی ها و آمریكایی ها در صنعت خودرو با دانستن این كه مزد یك كارگر چینی روزانه تنها ۵۷ سنت است بیشتر درك می شود، به ویژه آن كه طبق قوانین چین كارگران این كشور حق تشكیل اتحادیه و دفاع دسته جمعی از حقوق خود را ندارند.
نویسنده: شولن فریمن
مترجم: محسن خزائی
منبع: واشنگتن پست
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید