جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

برزیل دونگا آقای فوتبال قاره


برزیل دونگا آقای فوتبال قاره
برزیل با برتری قاطعانه مقابل آرژانتین برای هشتمین بار فاتح كوپا آمه‌ریكا شد.طلایی‌پوشان در حالی به این عنوان با ارزش دست یافتند كه در ابتدای رقابت‌ها هیچ شانسی را برای آنها متصور نمی‌شدند.
شهر كاراكاس میزبان دیدار نهایی چهل‌ودومین دوره كوپا آمه‌ریكا بین دو تیم ابرقدرت جهان فوتبال و قاره بود.كارشناسان شانس برتری آرژانتین را بیش از رقیب سنتی‌اش می‌دانستند اما بازی با گل برزیل آغاز شد.
خولیو باپتیستا مهاجم تنومند طلایی‌پوشان در دقیقه ۴ دروازه حریف را گشود تا آلفیو باسیله متوجه جدال سخت برابر حریف شود پس از این گل آرژانتینی‌ها توپ و میدان را در اختیار گرفتند و به سمت دروازه حریف یورش بردند.
ضربه سهمگین لیونل مسی از پشت محوطه جریمه با عكس‌العمل به موقع ریكاردو مواجه شد تا دروازه تیم دونگا گشوده نشود.
دقایقی بعد این مهاجم جوان دروازه برزیل را گشود اما قاضی میدان گل را مردود اعلام كرد تا همه چیز طبق روال خود پیش برود.
روبینیو با حركات انفجاری خود دفاع حریف را آزار می‌داد و همین مسأله باعث شد تا باسیله از دفاع غافل نشود.
سرانجام مهاجم ۲۳ ساله رئال‌مادرید زهر خود را ریخت و ضربه وی با اشتباه آیالا مدافع باتجربه آرژانتین به گل دوم برزیل تبدیل شد، این گل در دقیقه ۳۹ حاصل شد تا نیمه نخست با برتری طلایی‌پوشان خاتمه پیدا كند.
دونگا در بین نیمه با اتخاذ تاكتیك تدافعی و ضدحملات سعی داشت از دو گل خود به طور شایسته‌ای دفاع كند و قهرمان جام لقب بگیرد.
اما باسیله كه نمی‌خواست تیمش بازنده باشد با تغییراتی كه در تیم ایجاد كرد تهاجمی‌تر از نیمه نخست به مصاف حریف رفت.
تیمی كه در ۵ دیدار گذشته دروازه‌اش باز نشده بود به یكباره دچار تنش و افت شد و در ۴۵ دقیقه دو گل دریافت كرد.
آرژانتینی‌ها نیمه دوم را با توپ پری آغاز كردند و همه چیز را تحت كنترل خود داشتند اما مدافعان برزیل با هوشیاری اجازه نفوذ به حریف را نمی‌دادند.
خوان رومن ریكلمه هافبك سختكوش و طراح تیم تحت كنترل گیلبرتو سیلوا بود و با مهار وی عملا آرژانتین هیچ حركت مثبتی را ارائه نداد.
تمامی بازیكنان آرژانتین بی‌محابا به سمت جلو رفته و دفاع كاملا خالی شده بود. سرانجام همین اشتباه باعث شد تا دانیل آلوس مدافع كناری برزیل از غفلت حریف استفاده كرده و با آبوندانزیری تك به تك شده و گل سوم را به ثمر برساند.
حالا دیگر كار حریف تمام شده بود. هر چند دقایق زیادی تا پایان دیدار باقی‌مانده بود اما زدن سه گل به تیم با انگیزه برزیل كاری بس سخت محسوب می‌شود.
در ادامه فشار حملات آرژانتین افزایش یافت اما برزیل نمی‌خواست تسلیم شود. آرژانتینی‌ها سرانجام با سه گل مغلوب اراده راسخ طلایی‌پوشان شدند تا برزیل برای دومین بار پیاپی فاتح كوپا آمه‌ریكا شود.
پس از به صدا در آمدن سوت پایان دیدار بازیكنان و اعضای كادرفنی با هیجان و شور و اشتیاق فراوان به جشن و پایكوبی پرداختند.
آنها آنقدر خوشحال بودند كه گویی فاتح جام‌جهانی شده‌اند و سر از پا نمی‌شناختند.
دونگا سرمربی جوان برزیل در نخستین تورنمنت رسمی جامی را برای كشورش به ارمغان آورد كه فراتر و با ارزش‌تر از همیشه بود.
او با تیم جوان خود كه از همان ابتدای جام نیز به آنها اطمینان داشت، قهرمان این رقابت‌ها شد تا از این پس حساب ویژه‌ای روی او و ایده‌ها و طرح‌هایش باز كنند.
روبینیو با شش گل زده آقای گل این رقابت‌ها شد تا همه چیز تحت سیطره سرزمین فوتبال قرار بگیرد.
جوانان برزیلی با اقتدار قهرمان این جام شدند. آنها در آغاز این تورنمنت ابتدا با دو گل مغلوب مكزیك شدند و در حالی كه كمتر كسی باور می‌كرد آنها به فینال برسند، این اتفاق رخ داد و به دور از همه پیش‌بینی‌ها آنها در دیدار نهایی با سه گل آرژانتین مدعی را در هم كوبیدند.
تیمی كه تا دیدار نهایی گلی را دریافت نكرده بود به یكباره سه گل می‌خورد تا قدرت برزیل مشخص شود.
تیم دونگا آرام آرام در مسیر موفقیت قرار گرفت در حالی که هیچ کارشناسی برای پیروزی این تیم شانسی متصور نبود اما جوانان بی‌ادعا برای آنکه توانایی‌هایشان را به اثبات برسانند با تمام وجود در ونزوئلا به مصاف حریفان رفتند.
غیبت رونالدو، رونالدینیو، کاکا و آدریانو همه وهمه باعث تضعیف این تیم نشد تا دونگا با تعدادی جوان گمنام که تشنه موفقیت بودند با اقتدار فاتح کوپا آمه‌ریکا شود.
حالا دونگا می‌تواند آسوده‌خاطر و بدون توجه به شکایت و اعتراض رسانه‌های کشورش با همین ستاره‌ها به کارش ادامه دهد و به هدف مورد نظر خود نزدیک شود.
برزیل طی چند سال اخیر در دیدار نهایی آرژانتین را با اقتدار شکست داد تا برای آبی و سفیدها این مسأله به کابوس تبدیل شود.
دیدار نهایی دوره قبل كه با برتری سه بر یك طلایی‌پوشان به اتمام رسید، قدرت این تیم را نشان می‌داد.
و سرانجام فینال جام كنفدراسیون‌های ۲۰۰۵ در برلین كه با پیروزی مقتدرانه چهار بر یك برزیل به پایان رسید و حالا سه گل دیگر از سوی دونگا و یارانش تقدیم به باسیله باتجربه شد.
برزیل قدرت و برتری خود را به آرژانتینی‌ها نشان داد و بار دیگر ثابت شد كه نیروی جوانی می‌تواند با حمایت باتجربه‌ها را از پیش رو بردارد.
برزیل سلطان كوپا آمه‌ریكا شد و دونگا از این پس خود را برای حضور پرقدرت در مرحله انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۰ و در نهایت مرحله نهایی آماده می‌كند.باید به تیم دونگا ایمان آورد و مطمئنا آنها كارهای بزرگ‌تری را انجام خواهند داد.
محمد پورمحمد
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید