پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ساختاری که نیاز به ترمیم دارد


ساختاری که نیاز به ترمیم دارد
پس از انتظار به نسبت طولانی، سرانجام جام‌ملت‌های آسیا نیز از راه رسید و تمام چشم‌های علاقه‌مندان به این ورزش محبوب به جام چهاردهم متمركز شد.
فوتبال ایران نیز سهم زیادی در رونق گرفتن این جام داشت چرا كه از ماه‌ها قبل تیم ملی كشورمان یكی از مدعیان اصلی این دوره از رقابت‌ها بود و حضور پرتعداد لژیونرهای محبوب و معروف در فوتبال ایران باعث شده بود حساب ویژه‌ای روی تیم ملی كشورمان باز شده و فوتبالدوستان آسیایی منتظر به میدان آمدن ستارگان فوتبال ایران باشند.
همه به خوبی می‌دانستند گروه سوم جام ملت‌های آسیا یكی از سخت‌ترین گروه‌های چهارگانه این دوره از رقابت‌هاست و حتی قهرمان جام چهاردهم می‌تواند یكی از تیم‌های صعودكننده از این گروه باشد كه باز هم بیشتر آرا روی تیم ملی ایران بود.
با این حال وجود تیم ملی ایران با تداركی نسبتا ضعیف آماده حضور در این رقابت‌ها شد و در حالی كه نتوانسته بود آنچنان كه باید در بازی‌های تداركاتی رضایت هواداران را برآورده سازد گام به چهاردهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا آن هم تنها برای كسب مقام قهرمانی گذاشت.
تنها ایراد روشنی كه تیم كشورمان داشت و همچنان هم سرمربی ایران بر استفاده از این اشتباه اصرار دارد بحث دفاع خطی تیم ملی ایران بود كه مطابق انتظارات در بازی ازبكستان تمام پیش‌بینی‌ها را درست از آب درآورد و نشان داد كه تیم ایران در شرایطی نیست كه بتواند از دفاع خطی در مسابقات خود استفاده كند.
دفاع پراشتباه ایران در مقابل ازبكستان كم سرعت زنگ خطری برای كادرفنی و ملی‌پوشان تیم ملی بود تا بدانند كه این ضعف در مقابل مهاجمان سرعتی چین می‌تواند تمام آرزوهای یك ملت را بر باد دهد و منجر به شكست تیم ملی در مقابل چین شود.
خبر استفاده از دفاع خطی در مقابل چین باز هم باب انتقادات و اعتراضات را از كادرفنی و به خصوص امیر قلعه‌نوعی سرمربی تیم ملی باز كرد و در حالی كه هیچ كس اعتقادی به این موضوع نداشت امیر قلعه‌نوعی با تركیب ۲-۴-۴ تیم را در مقابل چین به میدان فرستاد و تا دو گل نیمه اول چین برای لرزه انداختن بر تن تیم ملی و هوادارانش كافی باشد.
به اعتقاد برخی از كارشناسان تركیب تیم ملی در اواسط بازی از ۲-۴-۴ به ۳-۴-۳ تغییر یافت و همین موضوع باعث شد تا از هنرنمایی مهاجمان چین جلوگیری شود و فرصت حمله بیشتر و جبران نتیجه به بازیكنان كشورمان داده شود كه در نهایت هم تیم كشورمان با رسیدن به گل تساوی خطر شكست تلخ در مقابل چین را احساس نكردند.
امیر قلعه‌نوعی مدت نسبتا مناسبی است كه تیم ملی و نفراتش را به خوبی در اختیار داشته و دیگر دقیقا با اخلاقیات و نكات مختلف بازیكنان آشنایی دارد اما در دو بازی اخیر نشان داده كه هنوز به تركیب اصلی و دلخواه خود دست نیافته و می‌خواهد با امتحان كردن نفرات در خطوط مختلف به خصوص در تركیب‌های متفاوت، تركیب اصلی تیم را به تدریج به دست آورد و بی‌شك این موضوع در صورت طولانی شدن ضربه بدی به تیم خواهد زد.
این روزها تیم ملی بیشتر از هر چیز به ثبات، آرامش و همبستگی نیاز دارد كه حتی در صورت محقق نشدن یكی از آنها تیم نتیجه دلخواه را نخواهد گرفت و در جریان مسابقات بارها از جهات مختلف به مشكل برخواهد خورد به ویژه اگر این مشكل از روی ساختار غلط تیمی شكل بگیرد.
با اینکه پیش‌بینی می‌شود تیم‌ملی ما در مقابل مالزی میدان بسیار راحتی را پیش‌رو داشته باشد باز هم تمامی کارشناسان و حتی منتقدان فوتبال بر این باورند که سیستم ۴ دفاعه در فوتبال ایران به ویژه فوتبال ملی جایگاهی ندارد و سرمربی ایران باتوجه به نفرات تدافعی که در اختیار دارد باید به همان شیوه سه دفاعه روی آورد و هرچه سریع‌تر مشکلات گذشته را رفع کند.
وجود مشکل در خط دفاعی هر تیمی باعث تخریب بازی خطوط میانی و تهاجمی آن می‌شود و ما این موضوع را در هر دو بازی گذشته تیم‌ملی به خوبی شاهد بوده‌ایم. آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، فریدون زندی، ‌وحید هاشمیان و... جملگی بازیکنانی هستند که در فوتبال باشگاهی خود جزو تأثیر‌گذارترین بازیکنان هستند و به همین خاطر نمی‌توان گفت آنها در ترکیب تیم‌ملی کم‌فروشی می‌کنند.
مطمئناً دلیل اصلی افت بازی آنها نیز اشکال در خط دفاعی است که اجازه نفود و هنرنمایی را کمتر به آنان می‌دهد و در نتیجه تیم تمایلی به حرکات رو به جلو ندارد و نتیجه همین می‌شود که در دو بازی اول جام ملت‌ها کسب کرده‌ایم.
به‌هر حال امیدواریم این مشکلات هم هرچه زودتر حل شود تا از این به بعد بتوانیم روند صعودی را در جام ملت‌های آسیا تا کسب عنوان قهرمانی در پیش بگیریم.
وحید رجایی
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید