سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

بازگشت غول های زرد به میدان سبز


بازگشت غول های زرد به میدان سبز
در بازی هفدهم جام ملت‌های آسیا در ورزشگاه مملو از جمعیت مای دینه هانوی علاقه‌مندان زیادی برای تماشای دیدار تیم‌های ویتنام و ژاپن آمده بودند تا ببینند ویتنام آیا می‌تواند مجدداً دست به خلق شگفتی بزند و یا اینکه مغلوب تیم قدرتمند ژاپن خواهد شد.
تیم‌ملی تایلند این بازی را با سیستم ۱-۵-۴ آغاز کرد و قصد داشت تا با به‌کار گرفتن نفرات پرشمار، میانه میدان را در دست بگیرد در سوی دیگر هم ژاپن با اعتماد به نفس جالبی با آرایش ۲-۵-۳ به میدان آمده بود و ماکی و تاکاهارا مأمور باز کردن دروازه ویتنام بودند. اولین موقعیت جدی و خطرناک این بازی منجر به گل باور نکردنی ویتنام شد به صورتی که سانتر هافبک این تیم به شکلی عجیب به مدافع ژاپن برخورد کرد و وارد دروازه آنها شد تا گل اول بازی به نام کیتا سوزوکی ثبت شود.
اوسیم پس از دریافت این گل خیلی زود تیم خود را جمع کرد و ۴دقیقه بعد هم ژاپن به گل رسید به صورتی‌که ناکامورا با نفوذ از جناح چپ ویتنام مدافع مستقیم خود را با دریبلی زیبا از پیش رو برداشت و سانتر دیدنی را روی خط دروازه هونگ سون برای ماکی ارسال کرد تا مهاجم آماده این تیم دروازه ویتنام را باز کند.
ویتنامی‌ها پس از این رد و بدل شدن گل روی به انجام کارهای عرضی آوردند و سعی داشتند تا اجازه کار با توپ را به حریف خود ندهند. در یکی از این صحنه‌ها پونگ هافبک میانی آنها موفق به زدن ضربه‌ای سنگین از منطقه یک سوم دفاعی حریف شد که شوت او با اختلافی اندک از کنار دیرک عمودی سمت راست دروازه راهی اوت شد.
دقیقه ۲۸ می‌توانست منجر به گل دوم ژاپن شود به‌صورتی که نفوذهای سریع ناکامورا از جناح چپ باعث ارسال توپ بی‌نقص او برای تاکاهارا شد که مهاجم ژاپنی‌ها با ضربه سری بی‌دقت توپ را روانه اوت کرد. گل دوم ژاپنی‌ها ۴ دقیقه بعد به‌ثمر رسید و یا سو هیتو اندو با اخلاقیت منحصر بفرد خود از روی ضربه ایستگاهی دروازه ویتنام را از فاصله ۳۵ متری گشود تا دو تیم با نتیجه ۲ بر یک راهی رختکن شوند.
نیمه دوم را ویتنام در مقابل دیدگان هواداران خود به شکلی احساسی آغاز کرد به‌صورتی که شاگردان اوسیم از خلأ موجود بین دفاع و هافبک این تیم مجدداً استفاده کردند و در دقیقه ۵۵ گل سوم خود را به‌ثمر رساندند. در این صحنه اندو از جناح چپ نفوذ کرد اما به جای ارسال سانتر بلند پاس عرضی را به ناکامورا داد تا او با ضربه بغل پایی زیبا طاق دروازه ویتنام را هدف قرار دهد.
ویتنام که دیگر چیزی برای از دست دادن نداشت بی‌محابا حمله می‌کرداما بسیار پراشتباه بازی می‌کرد و همین موضوع باعث ایجاد موقعیت‌های مناسبی برای ژاپنی‌های تند و تیز بود. شاگردان اوسیم در دقیقه ۵۹ چهارمین گل خود را هم به ثمر رساندند و سانتر از جناح چپ منطقه دفاع ویتنام که مبدل به پاشنه آشیل این تیم شده بود با فرود روی سر مالی منجر به یکسره شدن کار ویتنامی‌ها شد. اوسیم از این دقیقه بازیکنان اصلی خود را از زمین خارج کرد و با اداره کردن بازی در نهایت با نتیجه ۴ بر یک این دیدار را به اتمام رساند.
● امارات ۲- قطر یک
▪ گل‌ها: سعید الکاس (۵۹) و فیصل خلیل (۹۰) برای امارات- سباستین کوئینتانا (۴۲) برای قطر
▪ داور: مسعود مرادی
▪ ورزشگاه: ارتش شهر چی مینه ویتنام
بازی تیم‌های ملی امارات و قطر در استادیوم تازه‌ساز ارتش چی مینه با قضاوت مسعود مرادی از کشورمان آغاز شد. در بازی هجدهم جام چهاردهم که از گروه B این رقابت‌ها برگزار می‌شد امارات در حالی مقابل قطر صف‌آرایی کرد که هیچ شانسی برای صعود نداشت و به‌دنبال این بود تا با اعاده حیثیت مقابل حریف عرب خود دست خالی از ویتنام به کشورش بازنگردد. این بازی تقریباً بدون تماشاگر برگزار شد چرا که علاقه‌مندان به فوتبال همگی در هانوی شاهد بازی تیم‌ملی کشورشان بودند و عده معدودی از اماراتی‌ها این بازی را تماشا می‌کردند. در این بازی قطر باتوجه به احتیاج مبرمی که به برد داشت ۳-۴-۳ بازی را آغاز کرد به صورتی که در مواقع حمله حتی با ۴ مهاجم هم کار می‌کرد.
در مقابل امارات با شیوه همیشگی خود و با آرایش ۲-۵-۳، ‌تمام برنامه‌های خود را روی سعید الکاس و اسماعیل مطر مرد محبوب این کشور طراحی کرده بود. بازی به صورت متعادل دنبال می‌شد به صورتی که حملات دو تیم تقریباً برابر بود و هر حمله با ضدحمله‌ای مشابه از سوی حریف پاسخ داده می‌شد. در پایان نیمه اول کوئینتانا با استفاده از خلاقیت فردی خود موفق به ثمر رساندن گل اول این بازی شد تا جریان بازی در نیمه دوم دگرگون شود.
امارات که چیزی برای از دست دادن نداشت نیمه دوم را بسیار توفانی آغاز کرد و قطر را در چندین صحنه تحت فشار قرار داد که بالاخره در دقیقه ۵۹ مزد حملات خود را گرفت و توسط سعید الکاس گل تساوی را به ثمر رساند.
بازی در ادامه از حرارت نیمه دوم خود خارج شد چرا که افت بدنی از سوی هر دو تیم مشهود بود و بازی بیشتر در میانه میدان دنبال می‌شد در حالی که دو تیم در پایان ۹۰ دقیقه تلاش منتظر سوت پایان بازی توسط مسعود مرادی بودند. نفوذ از جناح راست هافبک اماراتی‌ها و سانتر بلند او برای فیصل خلیل ورق را برگرداند و ضربه سر جالب این مهاجم دور از دست‌های محمد صغر وارد دروازه قطر شد تا امارات پیروزی خود را جشن بگیرد.
● تایلند صفر- استرالیا ۴
▪ گل‌ها: میشائیل بیچامپ (۲۱)، مارک ویدوکا (۸۰ و ۸۳) و هری کیول (۹۰) برای استرالیا
▪ داور: کیون
▪ ورزشگاه: راجامانگالای شهر بانکوک تایلند
دیدار دو تیم استرالیا و تایلند از آن جهت جذاب و دیدنی بود که همه انتظار این را می‌کشیدند که آیا میهمان تازه‌وارد خواهد توانست خود را در اولین حضور در جام ملت‌های آسیا راهی مرحله حذفی کند یا اینکه پس از کسب نتایج ناامیدکننده به دیار خود در نیم کره ‌جنوبی زمین باز خواهد گشت. دیدار نوزدهم جام ملت‌ها را تایلند به امید خلق شگفتی دیگری آغاز کرد و با ترکیب ۳-۳-۴ پا به میدان استرالیا گذاشت.
تایلندی‌ها با این شیوه سعی داشتند تا مانع نفوذ مدافعان حریف شوند و متعاقب آن استرالیا را در زمین خود محبوس کنند. گراهام آرنولد هم از آنجا که می‌دانست در صورت پذیرفتن شکست آخرین بازی خواهد بود که روی نیمکت تیم‌ملی این کشور می‌نشیند، تیمی هجومی را با آرایش ۲-۴-۱-۳ به میدان فرستاد و قصدداشت تا با تکیه بر قدرت بدنی بازیکنان خود مقابل تایلندی‌های ریزقامت نتیجه مطلوبی را به‌دست آورد.
آرنولد در این بازی آلویسی را از ابتدا به میدان آورد و هری کیول باتجربه را روی نیمکت نشاند تا بلکه شوکی به تیمش وارد شود و بتواند ناکامی‌های قبلی را با به‌دست آوردن نتیجه مناسب به فراموشی بسپارد. ضربات ایستگاهی با وجود بازیکنان توانمند در این بازی باعث خلق صحنه‌های جالبی شد که در اولین اتفاق شوت سرکش سوکسو مکیت از فاصله ۴۰ متری با اختلاف بسیار کمی از روی دروازه مارک شوارتزر به بیرون رفت.
تایلندی‌ها با استفاده از مناطق خالی زمین در دقیقه ۱۳ صاحب توپ و میدان شدند و کرنری از جناح چپ به‌دست آوردند. ضربه استادانه سوکسو مکیت در این صحنه هم می‌توانست مبدل به گل تایلند شود اما سانتر مواج او در آستانه ورود مستقیم به دروازه با ضربه سر گرلا مجدداً راهی کرنر شد. استرالیایی‌ها در مقابل بازی سرعتی تایلند سعی داشتند با قدرت بدنی خوب خود نبض بازی را در دست گیرند که اکثراً حریف را وادار به خطا دادن در مناطق مختلف زمین می‌کردند. در دقیقه ۲۱ در خطایی که در میانه میدان به سود استرالیا رخ داد،‌ امرتون پشت توپ ایستاد و با ضربه‌ای استادانه سانتر زیبایی را برای میشائیل بوکامپ ارسال کرد که او نیز با ضربه سری دیدنی دروازه تایلند را فرو ریخت تا درست برخلاف جریان بازی استرالیا با شیوه‌ای حرفه‌ای به گل برسد.
تایلندی‌ها با استفاده از هیجان نشأت‌گرفته از حضور هزاران تماشاگر خود باز هم بر شدت بازی خود افزودند اما نبود هدف مانع از گلزنی آنها شد. در دقیقه ۲۳ پاس عمقی سوکنا سو مکیت روی کار گروهی این تیم غلتان غلتان از روی خط شش قدم دروازه شوارتزر به اوت رفت چرا که بازیکنی برای استفاده از این توپ حضور نداشت ضمن اینکه تایلندی‌ها در دقیقه ۴۳ هم ضربه ایستگاهی خود را با اختلافی اندک از روی دیرک دروازه استرالیا روانه اوت کردند.
نیمه دوم حاکم مطلق توپ و میدان تایلند بود چرا که با سرعت هرچه بیشتر سعی در جبران نتیجه داشت و به شدت بازیکنان حریف را نیز در مواقع دفاع پرس می‌کرد. تایلندی‌ها در زدن ضربات آخر ناموفق بودند و به‌رغم درخشش سوکسو مکیت که بازیساز خوبی به شمار می‌آمد، سامونگ و وینتائوی توفیق خاصی در بازگشایی و ایجاد خطر روی دروازه استرالیا نداشتند.
در دقیقه ۷۰ نوتتنام در میان فشار هافبک‌های تایلندی از گوشه‌ها و دستپاچگی مدافعان استرالیا صاحب توپی مناسب شد، ولی نتوانست در زدن شوت دقت لازم را به خرج دهد و توپ را ناامیدانه به بیرون زد. در ۱۰ دقیقه پایانی بازی و در اوج حملات تایلندی‌ها، استرالیا دست به ضدحمله زد و توسط ویدوکا با حرکت انفرادی او میان مدافعان حریف به گل رسید. ویدوکا در دقیقه ۸۳ هم با فروپاشی شیرازه تایلندی‌‌ها روی ارسال از جناحین با ضربه سری زیبا دومین گل خود و سومین گل استرالیا را هم به ثمر رساند.
تایلند از این دقیقه فقط به حمله می‌اندیشید اما غافل از اینکه هری کیول،‌ مهاجم تازه به میدان آمده استرالیا استاد استفاده از فضاهای خالی است. کیول در دقیقه ۹۰ از میانه میدان در حالی که کسی را پیش‌رو نداشت در مصاف تک به تک با دروازه‌بان گل چهارم استرالیا را هم به ثمر رساند تا در صعود استرالیا هیچ جای شکی باقی نماند.
● عراق صفر- عمان صفر
▪ داور: مایلت
▪ ورزشگاه: سوپا چالاسای شهر بانکوک تایلند
دیدار تیم‌های عراق و عمان در حالی در ورزشگاه سوپا چالاسای برگزار می‌شد که در بیستمین بازی جام ملت‌ها، عراق به فکر صعود بود و در سوی دیگر میدان عمان در حالی که نیم‌نگاهی به بازی استرالیا و تایلند داشت به فکر کسب سه امتیاز و تفاضل‌گل بالا بود تا شاید در روز آخر بازی‌های گروه A جواز صعود به مرحله حذفی را به‌دست آورد.
تیم‌ملی عراق که حقیقتاً یکی از تیم‌های خوب جام چهاردهم می‌باشد، در این دیدار با ترکیب تدافعی ۱-۵-۴ به میدان آمد و قصد داشت تا با حفظ نتیجه و کسب حداقل امتیازات صعود خود را به‌عنوان سرگروه مسجل کند. از سوی دیگر هم عمانی‌ها با به کار گرفتن سیستم جالب ۳-۴-۳ فقط به فکر گلزنی و بالا آوردن تفاضل خود برای گل‌شماری با استرالیا بودند.
این بازی رأس ساعت ۱۹:۳۵ به وقت تایلند و ۱۶:۰۵ به وقت کشورمان آغاز شد و دو تیم ابتدا رو به محک‌زدن حریف در ۱۵ دقیقه اول آوردند. هافبک‌های مقتدر عراقی در این بازی متشکل از حوار محمد و نشاط اکرم بودند که توسط عمانی‌ها به دقت کنترل می‌شدند و با یارگیری من تو من شدیداً در محاصره حریف قرار گرفته بودند. این موضوع اگر چه چندان به چشم نمی‌آمد اما به محض صاحب توپ شدن این دو، حداقل ۲ بازیکن عمانی به آنها نزدیک می‌شدند و با خراب کردن توپ‌ها و در نهایت خطا اجازه کار کردن را از آنان می‌گرفتند.
این موضوع بالاخره باعث شد تا سرمربی عراق حوار محمد را که به کلی کارایی خود را از دست داده بود در همان نیمه اول بیرون بکشد و کرار جاسم را به جای او وارد میدان کند. این شکل بازی، دیدار عراق و بحرین را به سردی کشیده بود به‌صورتی که فوتبالدوستان یک فوتبال کسل‌کننده را تماشا می‌کردند.
تفکرات نیمه مربیان هم قفل دروازه‌ها را نگشود چرا که دو تیم تحت فشار مستقیم اجازه هنرنمایی را نداشتند و معدود حملات آنها در به‌دست آمدن ضربات ایستگاهی و یا کرنر خلاصه می‌شد که هیچ نتیجه‌ای را برای دو تیم به‌دنبال نداشت. گفتنی است که انگیزه لازم برای گلزنی هم نزد بازیکنان عمانی دیده نمی‌شد چرا که در نیمه دوم خصوصاً در دقایق پایانی آنها از نتیجه بازی استرالیا تایلند اطلاع داشتند و همین موضوع مانع از عطش گلزنی آنها شده بود. بالاخره این بازی با سوت مایلت پس از ۹۲ دقیقه تلاش به پایان رسید تا تیم‌های عراق و استرالیا راهی مرحله بعد شوند و عمان و تایلند با جام چهاردهم وداع کنند.
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید