شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

یک دهه نخست وزیری بلر در بوته نقد آلیستر کمپل


یک دهه نخست وزیری بلر در بوته نقد آلیستر کمپل
«آلیستر كمپل»، مشاور مطبوعاتی تونی بلر، نخست وزیر سابق بود. كمپل از معماران اصلی حزب كارگری جدید به نام «نئو كارگری» و مبتكر حزب «اوسیفید» از طبقات كارگری حزبی مركزیت گرا و مدرن و ایجادكننده كریدورهای «وست منیستر» به شمار می آمد.
او در ماجرای طراحی نقشه های جعلی برای حمله به صدام و ملت مظلوم عراق و به قتل رساندن دكتر «دیوید كلی» كارشناس ارشد وزارت دفاع انگلستان درخصوص تسلیحات كشتار جمعی نقش عمده ای را برعهده داشت، اطلاعات خام به سرقت رفته از پنتاگون توسط لابی های اسراییل، از طریق «آلیستر كمپل» وارد وزارت دفاع انگلستان شد و از آن طریق دوباره به پنتاگون ارسال گردید تا زمینه های حمله آمریكا به عراق توجیه شود.
اما افشاگری دكتر «دیوید كلی»، در مصاحبه با «بی.بی.سی» درخصوص جعلی بودن این مدارك، پرده از راز نقش «آلیستر كمپل» و «چف هون» وزیر دفاع برداشت كه پس از مرگ مشكوك و سریع وی، از كار بر كنار شدند. كمپل كه به «دولت در سایه» معروف بود، اكنون پس از چند سال از اشغال عراق و نیز یك دهه نخست وزیری بلر در كتابی به افشاگریهای جدید و تبرئه خود و بلر دست زده است.
اگرچه روزنامه «ملبورن هرالدسان»، به نام كتاب مورد تألیف كمپل اشاره ای نكرده است، اما درخصوص پیشنهاد بلر به «پرنس دایانا» مبنی بر به عهده گرفتن سفیر حزب كارگر و روابط بلر و بوش قبل از حمله به عراق و سالهای قبل از ۱۱ سپتامبر و به قدرت رسیدن بلر و بوش پرداخته است.
او در بخشی از كتابش از مصاحبه های با روزنامه نگاران و مطبوعات، كه با بیش از دو میلیون عبارت در خطوطی به اندازه ۳۵۰ هزار سطر سخن گفته كه آنها را از مواضع رؤسای جمهور و نخست وزیران، مقامهای سلطنتی و وكلا و ستارگان مشهور و رهبران مذهبی و صاحبان مطبوعات و اعضای مجلس عوام جمع آوری می كرده است.
او در خصوص كتابش گفته است: خوانندگان كتابم، بار دیگر مرا به یاد خواهند آورد، اما شرایط كنونی بسیار پیچیده تر از آن است كه بتوانم خود را تبرئه كنم.
«كمپل» كار خود را چون شرح حال نویسان سلطنتی با مواردی جدید درباره «پرنس دایانا» به رشته تحریر در آورد. خاطرات و یادداشتهای روزانه «كمپل» مملو از ملاقاتهای او با بلر، زمانی كه، بلر به عنوان رهبر مخالفان حزب به طور فعال در عرصه سیاست غوطه ور بود. او در نوشته های خود آن روزها را به عنوان روزهای تعامل كاخ بوكینگهام و حزب كارگر حتی تا واپسین روزهای قبل از مرگ دایانا یاد كرد. او در عین حال آن روزها را به عنوان روزهای نابودی ساكنان كاخ سلطنتی بوكینگهام بر شمرد.
او از توافق میان ایرلندی های مخالف دولت انگلستان كه سرانجام در یك جمعه خوب در سال ۱۹۹۸، دشمن قدیمی را به عنوان دوست حكومت این كشور مطرح كرد، با دیده شك و تردید می نگرد. بویژه كه پس از حادثه ۱۱ سپتامبر، آمریكاییها نتوانستند، ایرلندیها را به عنوان محور شرارت معرفی كنند، زیرا به صلحی پایدار رسیده بود.
«كمپل» موفقیت بلر را در برقراری رابطه با آمریكا پس از پیروزی بوش، چندان با دوام نمی بیند و آن را تنها لبه تیغ یاد می كند كه آبروی بلر را بر باد داد و سرانجام قربانی سیاستهای تك محوری خود نمود.
او عصبانیت خود را از اینكه «بی.بی.سی» و خبرنگارش «اندرو گلیگان» در سال ۲۰۰۳، پرده از ارتباط پرونده های جعلی و دستكاری آنها كه توسط «دیوید كلی» افشا شده بود، نتوانست مخفی نگه دارد.
اكنون همگان منتظرند تا با انتشار سراسری كتاب «آلیستر كمپل» موارد و مسایل مهم و خواندنی یك دهه نخست وزیری سراسر مشكل آفرین بلر را از زبان نزدیكترین فرد كابینه اش بخوانند و تحلیل كنند.
منبع: ملبورن هرالدسان
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید