پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

انسجام و اتحاد؛ظرفیت‌های جهان اسلام


انسجام و اتحاد؛ظرفیت‌های جهان اسلام
نام‌گذاری امسال با تعبیر عمیق انسجام اسلامی و اتحاد ملی از سوی رهبر انقلاب ایران در بحبوحه بحران‌های داخلی و فرقه‌ای در برخی از بلاد اسلامی همچون عراق، فلسطین، لبنان، افغانستان و... نشان از ضرورت پرهیز كشورهای مسلمان از به دام افتادن در نزاع مذهبی كه با سكانداری آمریكا و رژیم صهیونیستی شكل می‌گیرد، دارد.
موضوعی كه محمد العرفا سفیر كشور پادشاهی مغرب در تهران نیز به آن اشاره داشت و از نبود انسجام در بین كشورهای اسلامی گلایه‌ها دارد.
وی همچنین از منفعل بودن سازمان كنفرانس اسلامی در حل مشكلات دنیای اسلام ابراز تاسف می‌كند، اما او معتقد است كه دنیای اسلام در آینده‌ای نزدیك به جایگاه اصلی خود خواهد رسید و به قطب تاثیر‌گذاری در جهان امروز بدل خواهد شد.
محمد العرفا در پاسخ به این سوال كه با توجه به شرایط و اوضاع جهانی و مشكلات كشورهای اسلامی به ویژه كشورهایی همچون عراق، لبنان، فلسطین و برخی از كشورهای مسلمان آفریقایی كه امروزه درگیر جنگ داخلی به ویژه شیعه و سنی شده‌اند، چقدر به ضرورت پایداری انسجام اسلامی در بین كشورها معتقد است می‌گوید: در حال حاضر دنیای اسلام از دو موضوع در رنج است: اول حمله كشورهای غربی به شریعت اسلام، قرآن و محتویات آن است و به نظر می‌رسد كه دنیای غرب دچار رعب و وحشتی نسبت به دنیای اسلامی شده است و البته این مشكلی است كه گروه‌های تندروی اسلامی به وجود آورند و همین عامل باعث شده كه دنیای غرب تصور غلطی از دنیای اسلام داشته باشد، در حالی كه اسلام، دین اتحاد و در عین حال بردباری است، اما مشكل دوم مشكلات داخلی كشورهای مسلمان همچون فلسطین، لبنان، افغانستان، سومالی و عراق است كه در ایجاد این مشكلات اقدامات گروه‌های افراطی و تروریستی دخالت دارد، ضمن اینكه حضور دست‌های خارجی را در این میان نباید نادیده گرفت و بدانیم كه همه كشورهای اسلامی به نوعی در این مشكلات سهیم هستند چون این یكپارچگی و اتحادی كه رهبر انقلاب ایران به آن اشاره داشته‌اند پیش از این اعلام وجود نداشته است، متاسفانه باید اعلام كنم كشورهای اسلامی حتی با وجود نهادهای اسلامی مثل بین‌المجالس یا كنفرانس اسلامی یا اتحادیه عرب در صدد رفع این مشكلات نیستند.
ما كشورهای مسلمان هنگامی عكس‌العمل نشان می‌دهیم كه این مشكلات ابعاد وسیع‌تری به خودش گرفته است، در حالی كه كشورهای مسلمان از امكانات گسترده‌ای برای مقابله با مشكلات برخوردارند ولی هیچگاه عكس‌العمل به موقعی انجام نداده‌اند.
ما نه تنها به یكدیگر اطمینان نداریم بلكه شاهد برخورد بین كشورهای عرب و دنیای اسلام هم هستیم در حالی كه كشورهای اسلامی و عرب باید واحد باشند و من متاسفم كه باید عرض كنم جنگ بین شیعه و سنی هم به نوعی از سیاست‌های برخی از كشورهای غربی است. البته آیت‌الله خامنه‌ای همه كشورهای اسلامی را به وحدت دعوت كرد و آنان را نسبت به جنگ شیعه و سنی هشدار داد.
ما می‌دانیم كه مشكل فلسطین مشكلی است كه بار سنگینی بر روی كشورهای اسلامی ایجاد كرده و باید سران كشورهای اسلامی در این مورد مذاكراتی داشته باشند، اما آنچه مهم است این است كه نباید از توجه به مشكلات آینده كشورهای اسلامی هم غافل ماند چون اگر فقط بر روی یك كشور خاص همیشه مذاكره شود امكان جدایی بین كشورهای اسلامی وجود خواهد داشت كه نتیجه آ‌ن در نسل‌ها و سال‌های آینده بروز خواهد كرد.
كشورهای اسلامی، توانایی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زیادی دارند و باید تلاش كنند تا آینده این كشورها را بسازند و اگر در خصوص ۵۰درصد این مشكلات به توافق برسیم بخش زیادی از راه را طی كرده‌ایم.
سفیر مغرب در تهران در مورد ضرورت تغییرات در عملكرد و كار سازمان كنفرانس اسلامی معتقد است: روش كار كنفرانس اسلامی باید تغییر كند اگر قرار است بقیه كشورها به سازمان كنفرانس اسلامی احترام بگذارند نباید بیانیه‌های ۱۰صفحه‌ای صادر كنند و این بیانیه‌ها هم صرفا مطالبی باشد كه هیچ چیزی از آن بیرون نیاید، حتی برخی از كشورهای عضو اعلام می‌كنند كه این بیانیه‌ها را نخوانید چرا كه همیشه تكراری است.
اگر كشورهای اسلامی واقعا برای حل مشكلی مانند مشكل كشورهایی همچون عراق یا لبنان به دور هم جمع شوند به طور قطع مشكل این كشورها حل خواهد شد و كشورهای دیگر هم به تصمیمات ما احترام خواهند گذاشت.
البته این موضوع راحتی نیست، چرا كه دست‌های خارجی در این ارتباط وجود دارد. بنابراین باید تلاش كنیم و نگذاریم كه دست‌های خارجی بیش از این در بین كشورهای اسلامی و تصمیمات آنان رخنه كنند.
وی عمده‌ترین آسیب‌هایی كه انسجام اسلامی را تهدید می‌كنند، برشمرد و گفت: جنگ‌هایی كه موجب جدایی مردم می‌شود، بروز پدیده تروریسم كه سبب كشته شدن مسلمانی به دست مسلمان دیگر می‌شود، آسیب دیگر حضور قدرت‌های خارجی در پشت دروازه‌های كشورهای مسلمان از عمده‌ترین مشكلات است، البته در كنار آن آسیب‌های مردمی همچون فقر، بیماری و بی‌سوادی است و متاسفانه منشأ تروریسم و بروز گروه‌های افراطی است و این در حالی است كه جهان اسلام توانایی مقابله با این مشكلات را دارد، اما عدم تفاهم در بین كشورهای اسلامی مانع از حل این مسایل است ولی اگر انسجام اسلامی داشته باشیم می‌توانیم با این مشكلات روبرو شویم و زمینه دخالت كشورهای خارجی را مسدود سازیم.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید