جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

توسعه عزت نفس درکودکان‌


توسعه عزت نفس درکودکان‌
زمانی که فرد کودک است چیزهایی که از مکان می‌گیرد به آغاز جریان عزت‌نفس خوب در دریافت‌های کودکانه او کمک می‌کند. زمانی که والدین به نیازهای یک کودک پاسخ می‌دهند از این‌رو کودک برای توسعه احساس دوستی از والدینش یا دوست‌داشتن آنها را آغاز می‌کند. این احساس کم‌کم به نمای عزت‌نفس آنها اضافه می‌کند. این کودکان بعدا در زندگی یک خویشتن‌بینی واقعی و مثبت از خودشان دارند. عادت دادن به یادگیری چگونگی کنش‌ها و واکنش‌ها در یک گروه می‌تواند عزت‌نفس آنها را افزایش دهد.
● هفت نکته در تقویت عزت‌نفس کودکان‌
۱) ایفاکردن یک نقش مقتدرانه در زندگی و بناکردن روابط سالم با همسالا‌ن می‌تواند توسط شما یا معلمان‌شان صورت گیرد.
۲) روابط بچه‌ها را با همسالا‌ن در مدرسه و محله توسعه دهید.
۳) کودکان عزت‌نفس خودش را در یک دوره زمانی بدست می‌آورند و ممکن است احساس بدی در وضعیت‌های مختلف داشته باشند. یک کودک ممکن است در بعضی جاها و موقعیت‌ها احساس اعتماد به نفس کند از قبیل خانه اما نه در مدرسه و پیش اهالی محل.
۴) زمانی که سرپرست کودک برای تلا‌ش‌ها و علا‌یق‌اش ارزش قائل شوند کودکان بیشتر متمایل به داشتن‌ احساسات از ارزش خود هستند. بعضی وقت‌ها آفرین گفتن می‌تواند در به وجود آوردن عزت نفس منفی عمل کند. اگر یک کودک علا‌یقش را به بعضی چیزها مانند یک پرنده نشان دهد به او در یافتن اطلا‌عات در مورد پرندگان کمک کنید. ‌
۵) یک فرد جوان ممکن است بیشتر با موفقیت در کار و وظیفه و کارهای روزمره که به او محول می‌شود عرض اندام کند. در عوض دروغگویی پیرامون آنچه در خانه انجام می‌دهد یا بازی‌های گیم ویدئو دادن کارها و وظایف روزمره به کودکان به سطح مسوولیت‌پذیری او کمک می‌کند. ‌
۶) زمانی که بزرگ‌ترها برای کودک ارزش قائل شوند معمولا‌ اعتماد به نفس افزایش می‌یابد چیزهایی شبیه صحبت کردن با کودک درباره اینکه چه چیزهایی برای آنها مهم است یا صحبت‌کردن جدی با آنها در مورد برخی موقعیت‌های خاص به افزایش سطوح عزت‌نفس بی‌انجامد.
۷) بیشتر کودکان به مشکلا‌ت ایجاد شده در آینده بهتر پاسخ خواهند داد اگر والدینشان در به انجام رساندن کارهایی که در آن شکست خورده‌اند کمک کنند. موفقیت این کودکان بیشتر از کودکانی است که والدین‌شان آنها را دائما تحت‌فشار قرار می‌دهند تا موفق و پیروز باشند.
هنگامی که در زندگی ضربات آسیب زننده وجود دارد خردمندانه نیست که مانند زمانی که این آسیب‌ها وجود ندارد با آنها رفتار کنیم. بعد از توفان مشکلا‌ت باید کمی یارانه به آنها داده شود یا با آنها در مورد چیزهایی در اتفاقات بعدی ممکن است اتفاق بیفتد، صحبت کنید. در یک دوره طولا‌نی کودک شما دارای اعتماد به نفس بهتری خواهد بود. ‌
● راهنمایی برای پرورش عزت‌نفس‌
▪ توجه کنید که هر کودک یک شخصیت بی‌همتاست.
▪ هرگز کودک‌تان را با خواهر و برادر یا فامیل یا دوستان مقایسه نکنید. این امر باعث می‌شود کودک شما احساس کند که باید از یک نوع و شبیه آنها باشد.
▪ از توقعات تحقق‌گرا جلوگیری کنید.
▪ سعی کنید خارج از توان کودکان‌تان انتظار چیزی را نداشته باشید و اهداف قابل حصولی را برای ▪ آنها در نظر بگیرید که قابل انجام‌دادن باشد و پیروزی و موفقیتشان را افزایش دهد.
▪ آنها را آزاد بگذارید تا خطا کنند
▪ برای کودکان شرح دهید که هیچکس کامل و تمام‌عیار نیست و هر کسی که ممکن است کاری را انجام دهد و اشتباه کند و آن‌چیز مهم اینست که از اشتباهاتشان درس بگیرند.
▪ خودتان را برای برخی اشتباهات ساده مضطرب نکنید و مطمئن باشید کودکتان به خاطر این اشتباهات کوچک دچار سختی زیاد نمی‌شوند.
▪ موفقیت‌سازی‌
بازسازی موقعیت‌های ناکام گذشته تقریبا غیرممکن است وظایفشان را به گام‌هایی ساده که بتوانند به آسانی برای برنامه‌ریزی کنند، تقسیم کنید.
▪ تشویق‌کردن‌
فقط به دادن شناخت در ارتباط با وظایفی که دارند، اکتفا نکنید. به کودک خود ارزش والا‌یی برای پیشرفت‌ها در طول مسیر انجام وظایف بدهید. به پیشرفت‌های آنها صمیمانه دقت کنید.
نظرات عواطف و احساسات و آنها را جدی بگیرید و نسبت به آنها از خودتان عکس‌العمل نشان دهید که روشن شود بین رفتار و شخصیت آنها تفاوت وجود دارد.
▪ اجازه انتخاب‌
به کودکتان اجازه بدهید که درمورد تعدادی از چیزهایی که دارند دست به انتخاب بزنند و به آن انتخابی که آنها کردند توجه کنید. آنها باید به نوعی احساس مسوولیت کنند قبل از اینکه آنها بخواهند احترام به خود را به دست آورند باید تا حدودی احساس مسئولیت کنند. انتخاب‌های حقیقی مناسب با سن کودکان به آنان اجازه می‌دهد تا آزمایش کنند، اشتباه کنند و در موقعیت‌های غیرآموزشی یادگیری‌هایی داشته باشند.
● مسوولیت بدهید و منتظر همکاری آنها باشید
مطمئن باشید که کودکتان قسمت‌های بی‌اهمیت زندگی را همانند بخش‌های دیگر می‌بیند واقعا سعی کنید که بیشتر در حضور آنها همدیگر را مسخره نکنید و به هم نخندید.
▪ شرایط چهارگانه عزت نفس‌
۱ ) احساس مرتبط‌بودن‌
۲ ) احساس منحصربه‌فردبودن‌
۳ ) احساس قدرت‌
۴ ) احساس الگوبودن‌
● توسعه حس منحصربه‌فردبودن‌
۱ ) بدانید چیز خاصی درباره آنها وجود دارد
۲ ) بدانید کارهایی را که هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند انجام دهد انجام دهید
۳) دیگران فکر می‌کنند آنها ویژه هستند
۴) آنها مسائل خود را به روش خودشان بیان ببخشند
۵ ) کمک کنید و تصورات و خلا‌قیتشان را وسعت ببخشند
۶ ) به کودکان احترام بگذارید
۷ ) از متفاوت‌بودن آنها شاد باشید
● راه‌های ایجاد حس منحصربه‌فردبودن‌
▪ پذیرفتنی‌بودن کودکان را برای آنها بیان کنید
به کودکان اجازه دهید که احساسات، نگرش‌ها، نظرات و اعمالشان را بیان کنند، آن چیزهایی را که در ارتباط با کودک شما متفاوت و ویژه است آنها را مشخص کنید، فرصت‌هایی را برای اظهار خلا‌قیت کودکانتان افزایش دهید، به کودکانتان در حد امکان برای انجام‌دادن فکرهایی که دارند اجازه دهید، کودکانتان را مسخره نکنید یا خجالت ندهید، به کودکانتان جهت پیداکردن راه‌های پیروزی برای ابراز وجودشان کمک کنید، از کودکانی که احساس منحصربه‌فردی کمتری دارند تعریف و تمجید کنید، با هر کودک با توجه به شخصیت خودش رفتار و برخورد کنید. ‌
● یازده قاعده برای عزت‌نفس کودکان‌
▪ پرورش خودتان‌
بعضی مواقع به تنهایی با همسرتان، با یک کار ذوقی یا یک برنامه ورزشی برای آنها سرگرمی ایجاد کنید.
- کودکانتان را خوب نشان دهید
- برای کودکانی که می‌آیند و انتظاراتتان را برآورده می‌کنند پاداش بدهید.
- از تنبیهات به طور مجزا استفاده کنید و هیچ‌وقت بچه‌ها را تنبیه بدنی نکنید.
- احساس مسوولیت‌پذیری و احساس کامل‌بودن کودک را توسعه دهید.
▪ شناسایی نقاط قوت و ضعف کودکان‌
انتظارات واقعی از کودک را توسعه دهید. با ایجاد فرصت‌هایی برای موفقیت در محیط نقاط قوت کودک خودتان را مورد آزمایش قرار دهید. به یاد داشته باشید شما باید با دقت موقعیت‌هایی را بسازید تا موفقیت را برای کودکان قابل دسترس قرار دهید.
▪ کارهای ویژه‌ای را به عهده آنها بگذارید
مثل حرکت‌دادن میز و صندلی، تغییر دکوراسیون خانه در روزهای تعطیل،علا‌قه‌مندی‌کودکان را تقویت کنید یا بشناسید
مثل کمک‌کردن در جمع‌آوری کلکسیونی خاص - کارت یا عکس یا چیزهای دیگر که دوست دارند یا برایشان برنامه بازدید از موزه بگذارید.
▪ ‌ ثبت‌نام کودکان در فعالیت‌های فوق برنامه ‌
مانند ورزش - برنامه‌های هنری‌
▪ بهترین مناسبت برای کودکان‌
فعالیت‌ها بهترین گزینه آزمایشی برای کودک شما هستند که نیازمند آزمایش و خطا باشند تا بتوان با آن زمینه‌های خلا‌قیت در کودکان را شناسایی کرده و توسعه داد.
کودکان را تشویق کنید
▪ با کودکان خودتان بازی کنید.
بنابراین فرمول برای کمک به کودک در ساختن عزت نفس اینست که:
۱ ) به رفتارهای خوب توجه کنید.
۲ ) به ویژگی آن رفتار فکر کنید.
۳) و سپس تلا‌ش کنید که آن ویژگی خوب را به کودک نسبت دهید.
شما این کار را می‌توانید هنگامی که رفتارها به صورت طبیعی اتفاق می‌افتد انجام دهید یا می‌توانید به طور منظم و سیستماتیک عزت نفس را در کودک خود ایجاد کنید. با رفتارهای متفکرانه که آنها به طور منظم انجام می‌دهند با آماده کردن خودتان برای زمانی که آن رفتارها تکرار می‌شوند.
در حالت‌های زیر شما می‌توانید این کار را انجام دهید:
۱) بیشتر چیزهایی که آنها به‌خوبی انجام می‌دهند و احتمالا‌ انجام خواهند داد. این کمک را خواهد کرد که اگر آنها از آن خشنود شوند آن را بهتر انجام دهند.
۲) از خودتان بپرسید که چه خصوصیت یا خواص مثبتی در این صورت اثبات می‌شوند؟ یا چه نوع شخصیتی می‌تواند توسط این رفتار مورد رضایت قرار گیرد.
۳) هنگامی که رفتار (کودک) رخ می‌دهد شما بحثی را با او باز کنید مثل: <اجازه بده که من بدانم تو یک شخصیت خیلی ]عنوان صفت[ هستی> یا اینکه بگوییم <تو نوعی از شخصیت را داری که دارای صفت... است>. به‌عنوان مثال فرض کنید کودک شما خیلی حساس است. نسبت به حیوان خانگی که تیغی در پنجه او فرو رفته تحت تاثیر ناراحتی این حیوان قرار گرفته و سعی می‌کند که این حیوان ا آرام کند شما می‌توانید این اظهار نظر را داشته باشد: <فکر می‌کنم خیلی آدم حساس و دلسوزی هستی> یا <این کارها کارهای یک آدم عاشق است.>
همچنین می‌توانید رفتارهای منفی مهم یا روزمره‌ای که آنها انجام نمی‌دهند شناسایی کرده و در مورد شخصیتی که این نوع رفتارهای منفی را انجام نمی‌دهند، صحبت کنید. ‌
▪ تدبیر برای ایجاد عزت نفس‌
بحران عزت نفس بحثی از تجربه انسانی است. وقتی شما احساس ناراحتی به علت عزت نفس پایین دارید به بحث‌های گذشته بازگشته و آنهایی را انتخاب کنید که نشان‌دهنده موقعیت شما و کار شما روی آن انتخاب‌ها هستند نسبت به خود صبور باشید:
۱) خودتان را از بایدها آزاد کنید: زندگی خود را بر پایه آنچه که برای شما امکان دارد و احساس می‌کنید برای شما صحیح است پایه‌ریزی کنید به جای آنچه که دیگران یا شما فکر می‌کنید که باید انجام دهید. بایدها از شناسایی و کامل کردن نیازهایمان دور می‌کند. نیازها، توانایی‌ها، علا‌یق و اهداف شخصی‌مان دور می‌کند. آنچه که شما می‌خواهید و آنچه که شما در آن خوب هستید آنها را ارزشمند بدانید و کارهایی را برنامه‌ریزی کنید تا استعدادهای شما را کامل کند.
۲) به نیازهای خود احترام بگذارید: ابتدا خواسته‌ها و نیازهای خود را شناسایی کرده و مورد توجه قرار دهید. بدانید که آنچه که حقیقتا شما را تحقق می‌بخشد و خشنود می‌سازد فقط خشنودی‌های فوری و آنی شما نیست. نیازهای عمیق‌تر خود را محترم شمرده تا احساس ارزشمندی و خوب بودن در شما افزایش یابد.
۳) اهداف قابل دسترس خود را ردیف کنید: با ایجاد اهداف پایه آنچه که شما می‌توانید را به‌دست آورید و سپس گام به گام به توسعه استعدادهای خود عمل کنید. ‌
۴) با خود مطمئن و مثبت صحبت کنید.
۵) حقیقت خود را بیازمایید. عکس‌العمل‌های عاطفی را خود را بیازمایید، احساس‌های منفی و ترس خود را از واقعیات جدا کنید. از واقعیت موقعیت جاری و فعل خود را جدا کنید.
۶) تجربه موفقیت. خودتان را در موقعیت‌هایی قرار دهید که در آنها احتمال موفقیت بیشتر است.
۷) فرصت‌هایی که برایتان اتفاق می‌افتد از دست ندهید. تجربه‌های آموزش جدید می‌توانند اعتماد به نفس شما را بسازند.
۸) مشکلا‌ت را حل کنید. از مشکلا‌ت فرار نکنید و در آنها غرق نشوید بلکه با آنها مواجه شوید و راه‌هایی را شناسایی کنید که به حل آنها خواهد انجامید.
۹) تصمیم‌گیری کنید و تمرین کنید که تصمیمات مثبت و کاربردی بگیرید. تصمیمات قابل انعطاف اما محکم و قاطعانه و به خودتان در ارتباط با اجرای آن تصمیمات اعتماد داشته باشید.
۱۰) مهارت‌های خود را توسعه دهید. آنچه را که می‌توانید انجام دهید و آنچه را که نمی‌توانید انجام دهید شناسایی کرده و مهارت‌های مورد نیاز برای انجام کارهایتان را یاد گرفته و با تمرین آنها را کامل کنید.
۱۱) بر نیروهای خود تاکید کنید یا بر توانایی‌های خود تاکید کنید. بر آنچه که می‌توانید انجام دهید بیشتر از آنچه که می‌توانید انجام دهید تمرکز کنید.
۱۲) بر دیدگاه ارتباط با خویشتن اعتماد کنید. بازخوردهای رفتاریتان را از دیگران دریافت کنید اما به دیدگاه‌های آنها در ارتباط با خودتان اعتماد نکنید بر ارزش‌های شخصی‌تان در تصمیم‌گیری وابسته بوده و تصمیم بگیرید چگونه در ارتباط با خودتان چه احساسی دارید و چه چیز را برای خود خوب می‌دانید.
▪ در اینجا به نظرات دیگری در ارتباط با ایجاد عزت نفس کودکان اشاره می‌کنیم.
۱) بر تلا‌ش، همکاری، شادی و ایجاد مهارت تمرکز کنید نه بر پیروزی.
۲) در مورد یک مهارت خاص به کودکتان یاری رسانید.
۳) اظهارنظرهای مثبت داشته باشید به تفسیر بیان کردن بهتر است.
کار کودکان خود را با همکلا‌سی‌ها یا دوستانش مقایسه نکنید. سعی کنید بر کار کودکان خود و تلا‌ش‌شان برای بهتر کردن مهارت‌هایشان تمرکز کنید.
۵) مطمئن باشید کودکتان در سطح خوبی از عملکرد قرار دارد.
۶) ورزش‌های صحیح و مناسبی را برای کودکتان انتخاب کنید. از آنها سوال کنید که به چه ورزشی علا‌قه دارند و مجبور نکنید او را در هر ورزشی شرکت کند.
۷) علا‌یق دیگر کودکتان را مانند علا‌یق هنری و... تقویت کنید.
۸) به یادگاری‌های آنها احترام بگذارید. به چشمان کودکان و درخشش آن نگاه کنید. هنگامی که مربی‌شان به آنها جایزه فردی‌شان را می‌دهد چیزهای دیگر مورد توجه هستند. ‌
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید