پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اشتباه مک کین


اشتباه مک کین
“فاصله گیری از بوش”به یک رویکرد مشترک در میان جمهوریخواهان و دموکراتهای ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است.نامزدهای جمهوریخواه و دموکراتی که قصد دارند بخت خود را جهت شرکت در رقابتهای انتخاباتی سال ۲۰۰۸ بیازمایند،جملگی به این نتیجه رسیده اند که با توجه تنفر افکار عمومی از بوش و نومحافظه‌کاران باید سیستم دولتی و ساختاری موجود در کاخ سفید را به چالش بکشند.حتی جمهوریخواهان نیز با این رویکرد موافق هستند و به صورت مداوم نسبت به اشتباهات عمده “جرج بوش”در سیاست داخلی و خارجی واشنگتن تاکید می کنند.در چنین شرایطی “جان مک کین”دچار اشتباهی سخت شد و با حمایت از استراتژیهای بوش،موقعیت خود را در میان مردم آمریکا به خطر انداخت.
“مک کین” سناتور جمهوریخواه ازآریزونا دو نفر از مهم‌ترین حامیان تیم مبارزاتی خود برای ریاست جمهوری ۲۰۰۸آمریکا را از دست داده است.حامیان مک کین یک هفته بعد از عدم موفقیت درجمع آوری هزینه‌های لازم برای مبارزات انتخاباتی، وی را ترک و این اقدام نوعی شکست برای مک‌کین محسوب می‌شود.
مک کین در مجلس سنا از افزایش شمار نیروهای نظامی در عراق دفاع کرده بود که این کار را بنا برتشخیص تحلیلگران تیم خود انجام داد مبنی براینکه این اظهارات، حمایت بیشتر را برای وی در پی خواهد داشت.مک کین با تائید اظهارات جرج بوش و فرمانده ارشد ارتش آمریکا درمورد ارسال نیرو به عراق، گفته بود اقدام به تجدید قوای نیروها در عراق کاری است درست و نتیجه گرفتن دراین رابطه نیازمند زمان بیشتری است.
مک کین دراطلاعیه‌ای گفته است، “تری نلسون” مدیر تیم مبارزاتی وی که از افراد کارآزموده تیم مبارزاتی جرج بوش بود و “جان ویور” استراتژیست ارشد این تیم هر دو در یک زمان از فعالیت با وی کنار کشیده‌اند.
وی دراین مبارزات و بنا به آرای گرفته شده بعد از “رودی جولیانی” شهردار سابق نیویورک و “میت رامنی” فرماندار سابق ماساچوست قرار داشت.
مک کین علاوه بر اینکه اقبال خود در جهت حضور در مبارزات انتخاباتی با دموکراتها را به طور نسبی از دست داده است،باید در آینده نسبت به این اظهارات جانبدارانه خود از رئیس جمهور آمریکا پاسخگو باشد.”حمایت از جنگ عراق”و “همراهی با نومحافظه کاران”برای داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دو خط قرمز اساسی تبدیل شده است.بنابراین افرادی مانند مک کین که قصد دارند با این اظهارات در میان شهروندان آمریکایی جلب توجه نمایند،در نهایت با شکستی سخت مواجه می شوند.
“جان مک کین”به هیچ عنوان با عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق موافق نیست.سناتور جمهوریخواه ایالت «آریزونا» در این راستا از «هیلاری کلینتون» سناتور ایالت «نیویورک» و نامزد دموکرات‌‌ها برای انتخابات به خاطر مخالفت برای ادامه جنگ در عراق انتقاد کرده بود.
به عقیده مک کین،استراتژی جدید «جرج بوش» رئیس‌‌جمهوری آمریکا درباره جنگ عراق که ماه ژانویه ارائه شده است، نشانه‌‌هایی از موفقیت دارد.!این در حالی است که حتی بسیاری از جمهوریخواهان که طرفدار اشغال عراق بوده اند،استراتژیهای بوش در خصوص مسئله عراق را ناقص و ناکارآمد می‌دانند.
مک‌‌کین در این خصوص می گوید:
«من فکر می‌‌کنم که عقب‌‌نشینی از عراق بدترین ایده‌‌ای باشد که کسی می‌‌تواند داشته باشد. من از تمام قدرتم برای اتخاذ تدابیری برای موفق نشدن این ایده استفاده خواهم کرد.»
در نهایت اینکه به دنبال شکست خط مشی نومحافظه کاران در عراق و خشم افکار عمومی آمریکا از ادامه وضعیت فعلی،فردی مانند مک کین نمی تواند اقبال چندانی جهت حضور در انتخابات داشته باشد.مسئله ای که در آینده ای نزدیک اثبات خواهد شد.
حامد رشیدی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید