شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

ایران- چین در آوردگاه نوزدهم


ایران- چین در آوردگاه نوزدهم
۱) تا اواسط دهه ۷۰ میلادی چین به خاطر وضعیت سیاسی و نوع حكومتش در رقابت های آسیایی شركت نمی كرد به طوری كه اولین بار در بازیهای آسیایی ۱۹۷۴ تهران بود كه چین وارد رقابت های ورزشی در عرصه آسیا شد. تیم فوتبال چین هم اولین بار در جام ملت های آسیا ۱۹۷۶ شركت كرد و در اولین حضور مقام سوم را نیز كسب كرد.
۲) اولین رویارویی ایران و چین در فوتبال در جام ملت های ۱۹۷۶ تهران بود. ۲ تیم در نیمه نهایی جام در آزادی به مصاف هم رفتند و دفاع جانانه چین اجازه گلزنی به مهاجمان ایران را نداد. این اولین باری بود كه ایران طی ۹۰ دقیقه نتوانسته بود دروازه یك تیم آسیایی را باز كند! مقاومت چین البته در وقت اضافی شكست و ایران ۲ گل زد و فینالیست شد.
۳) از جام ملت های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۸ در هر دوره ایران و چین در مراحل مختلف مسابقات به هم می رسیدند كه حاصل كار ۲ برد و ۲ تساوی بود. در جام ۲۰۰۴ نیز در نیمه نهایی باز هم نتیجه مساوی رقم خورد كه البته چین در ضربات پنالتی پیروز شد اما در ۵ بازی ۲ تیم در جام ملت های آسیا چین هرگز موفق به شكست ایران نشده است.
۴) ایران و چین تاكنون ۱۸ بار در مسابقات مختلف به دیدار هم رفته اند كه در این بازیها ایران ۹ بار و چین ۴ بار موفق به كسب پیروزی شده اند و نتیجه ۵ جدال آنها نیز به تساوی انجامیده است. ایران ۳۲ بار و چین نیز ۱۷ بار دروازه ایران را باز كرده است.
۵) از بازی مقابل چین خاطره بردهای چهار گله به خصوص در مقدماتی جام جهانی ۹۸ را به یاد داریم. بهترین پیروزی ایران مقابل چین بردهای ۴- صفر در جام نهرو (۱۳۶۳) و در جام تمدن ها (۱۳۷۹) بوده است، در حالی كه بهترین برد چین با نتیجه ۲- صفر در مقدماتی جام جهانی ۹۰ رقم خورده است.
۶) ۲۴ تیر ۱۳۶۸ دو تیم در چارچوب دور مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۰ در شهر شن یانگ با هم دیدار كردند كه در آن بازی چین ۲- صفر به برتری رسید. رویارویی دوباره پس از ۱۸ سال در چنین روزی (۲۴ تیر) جالب توجه خواهد بود.در آن بازی مهدی مناجاتی سرمربی ایران بود كه امروز به عنوان سرپرست در تیم حضور دارد.
۷) آخرین باری كه چین موفق به شكست ایران شد به ۱۳ سال قبل باز می گردد كه در بازیهای آسیایی ۱۹۹۴ هیروشیما یك- صفر ایران را برد. ایران در آن مسابقات به رهبری استانكو حذف شد و نتایج ضعیفی از خود برجای گذاشت. پس از آن سال تا امروز در ۷ مسابقه، ایران ۵ بار چین را شكست داده است.
۸) غلام رضا فتح آبادی، كریم باقری و علی دایی هر كدام ۳ بار موفق به گلزنی مقابل چین شده اند و بهترین گلزنان ایران مقابل این حریف آسیایی بوده اند. مهدی مهدوی كیا كه امروز صدمین بازی ملی خود را انجام می دهد، ۲ بار مقابل چین گلزنی كرده است كه گل دوم او بهترین گل سال ۹۷ آسیا نیز شناخته شد.
۹) تمام بازیهای ایران- چین
▪ ۱۳۵۵- تهران: ایران۲- چین صفر
▪ ۱۳۵۸- سنگاپور: ایران۲- چین ۲
▪ ۱۳۵۹- كویت: ایران ۲- چین ۲
▪ ۱۳۶۳- پكن: ایران صفر- چین یك
▪ ۱۳۶۳- سنگاپور: ایران ۲- چین صفر
▪ ۱۳۶۳- كوچین: ایران ۴- چین صفر
▪ ۱۳۶۵- پكن: ایران یك- چین ۲
▪ ۱۳۶۷- دوحه: ایران صفر- چین صفر
▪ ۱۳۶۸-شن یانگ: ایران صفر- چین ۲
▪ ۱۳۶۸- تهران: ایران ۳- چین ۲
▪ ۱۳۷۳- هیروشیما: ایران صفر- چین یك
▪ ۱۳۷۶- پكن: ایران صفر- چین صفر
▪ ۱۳۷۶- دالیان: ایران ۴- چین ۲
▪ ۱۳۷۶- تهران: ایران ۴- چین یك
▪ ۱۳۷۷- بانكوك: ایران ۲- چین یك
▪ ۱۳۷۷- بانكوك: ایران یك- چین صفر
▪ ۱۳۷۹- تهران: ایران ۴- چین صفر
▪ ۱۳۸۳- پكن: ایران یك- چین یك
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید