پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دیدار نهایی کوپا آمه‌ریکا


دیدار نهایی کوپا آمه‌ریکا
سرانجام دیدار نهایی کوپا آمه‌ریکا فرا رسید. برترین‌های قاره برای تعیین قهرمان از دو هفته پیش در ونزوئلا دور هم جمع شدند و به رقابت سختی پرداختند.
در حالی که از همان ابتدا مشخص بود، آرژانتین یک پای فینال است، چنین اتفاقی رخ داد و شاگردان آلفیو باسیله با در هم کوبیدن تمامی رقبا به این مهم نائل آمدند. اما وقتی به دوستداران فوتبال می‌گفتید برزیل فینالیست خواهد شد چنین پیش‌بینی‌ای مضحک به نظر می‌رسید.
طلایی‌پوشان با تمام وجود به مصاف حریفان رفتند و سرانجام به دیدار نهایی رسیدند. حالا شهر کاراکاس میزبان فینال این رقابت‌هاست.
دو ابرقدرت قاره و پرافتخارترین تیم‌های آمریکای جنوبی برگزار کننده جدال قاره‌ای هستند.
اگر به نتایج ۳ سال اخیر دو تیم نگاهی بیندازیم به برتری برزیل مقابل رقیب می‌رسیم. فینال کوپا آمه‌ریکای دوره قبل در پرو و همچنین دیدار نهایی جام کنفدراسیون‌های ۲۰۰۵ در آلمان که با پیروزی طلایی‌پوشان خاتمه یافت.
آرژانتین با ۱۴ عنوان قهرمانی پیش‌تاز کوپا‌آمه‌ریکاست و آنها این رکوردرا با اروگوئه تقسیم کرده‌اند.
اگر آنها امشب بتوانند برزیل را شکست بدهند به تنهایی صدرنشین قهرمانان لقب خواهند گرفت.
اما برزیل که ۵ بار فاتح جام‌جهانی شده تنها نیمی از قهرمانی‌های رقیب را به دست آورده و دونگا مصصمم است تا هشتمین قهرمانی را برای کشورش به ارمغان بیاورد.
آلفیو باسیله سرمربی آرژانتین در سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۳به همراه تیم ملی کشورش دوبار قهرمان کوپا آمه‌ریکا شده و قصد دارد برای سومین بار این جام باارزش را صید کند تا در این زمینه پیشتاز مربیان قاره باشد.
او تخصص خاصی در فتح کوپا آمه‌ریکا دارد و با توجه به نیروهایی که در اختیار دارد از شانس بیشتری نسبت به رقیب برخوردار است.
آرژانتین در ۵ دیدار گذشته گلی دریافت نکرده و از این حیث نیز رکوردی از خود بر جای گذاشته است.آنها قصد دارند در جدال نفسگیر امشب نیز دروازه خود را بسته نگه دارند تا بدون گل خورده فاتح جام شوند.
اما آیا آنها می‌توانند مقابل روبینیو و سایر بازیکنان تهاجمی این تیم مقاومت کنند؟ آرژانتین در تمامی نقاط زمین از مهره‌های کلیدی‌اش سود می‌برد و بدون هیچ مصدوم و محرومی به مصاف رقیب سنتی خود می‌رود.
آبی و سفیدها می‌خواهند انتقام شکست دوره گذشته را از برزیل بگیرند. آنها ابزار لازم را در اختیار دارند و اگر دچار بدشانسی نشوند موفق به شکست حریف شده و جام را به خانه خواهند برد.
باسیله سرمربی آرژانتین می‌گوید: هیچ مشکلی در تیم وجود ندارد. با پیروزی قاطع مقابل مکزیک عیار تیم سنجیده شد و با همان سیستم هجومی به مصاف برزیل می‌رویم. رقیب تیمی جوان است که بسیار دونده و فعال بوده و ما نباید حریف را به دلیل جوانی کوچک بشماریم.
آرژانتین با مهره‌های طلایی‌اش نسبت به حریف بالاتر بوده و بازیکنان باتجربه بیشتری در ترکیب این تیم حضور دارند.
خوان رومن ریکلمه مرد همه کاره آرژانتین محسوب می‌شود. او هم گل می‌زند و همچنین در امر بازیسازی تبحر خاصی دارد.او با حمایت کارلوس ته‌وز و ساویولا با شعاع بیشتری حرکت می‌کند و از همین رو مهار وی کار بسیار سختی است.
گیلبرتو سیلوا مأمور مهار وی خواهد بود و اگر بتواند این مهره تأثیرگذار را مهار کند می‌توان به شکست آرژانتین امیدوار بود.
سری به اردوی برزیل می‌زنیم. دونگا پس از اینکه تیمش در گام نخست مغلوب مکزیک شد مورد انتقادات شدید قرار گرفت و همگان معتقد بودند طلایی‌پوشان نمی‌توانند به جمع چهار تیم برتر این رقابت‌ها راه پیدا کنند.حتی مصدومیت شدید فرد مهاجم لیونی این تیم باعث شد تا کارشناسان پیش‌بینی کنند، برزیل خیلی زود به خانه باز خواهد گشت.
اما این چنین نشد و برزیل پس از عبور از مرحله مقدماتی ابتدا شیلی را با ۶ گل در هم کوبید و سپس اروگوئه جان سخت و مدعی را از پیش رو برداشت.
تیم جوان برزیل در خط دفاعی مشکل خاصی ندارد. خوان و لوسیو دو مهره باتجربه‌ای هستند که در انجام وظایف خود موفق عمل کرده‌اند.
ناندو به همراه خولیو باپتیستا و روبینیو از عناصر هجومی این تیم هستند. برزیل به‌رغم نداشتن هافبک‌های سرشناس و تأثیرگذار نظیر کاکا و رونالدینیو، اما در انسجام تیمی عملکرد خوبی دارد.
روبینیو می‌تواند قفل دروازه رقیب را باز کند و جام قهرمانی را برای کشورش به ارمغان بیاورد.
این دو غول قاره برای رسیدن به قهرمانی تا پای جان تلاش خواهند کرد. یکی برای انتقام و رکورددار شدن و دیگری برای اثبات برتری فوتبال کشورش مبارزه می‌کند.
هر دو تیم برای قهرمانی فریاد جنگ سرداده‌اند و باید دید در نبرد نامتعارف غول‌های آمریکای جنوبی و حتی فوتبال جهان کدام یک سرود قهرمانی سر خواهند داد!
● جدال برای آقای گلی
خوان رومن ریکلمه و روبینیو با ۶ گل زده در صدر گلزنان این تورنمنت قرار دارند. این دو بازیکن کلیدی علاوه بر قهرمانی به دنبال این عنوان باارزش و شخصی برای خود هستند.
پله سلطان فوتبال جهان در سال ۱۹۵۹ به تنهایی ۸ گل زد و تاکنون کسی نتوانسته در کوپا آمه‌ریکا به رکورد وی رسیده و حتی از آن پیشی بگیرد.
حالا این دو ستاره فرصت دارند تا به رکورد اسطوره دنیای فوتبال برسند. به طور حتم تمامی بازیکنان سعی می‌کنند توپ‌ها را به این دو رسانده تا دروازه رقیب را باز کنند. البته ریکلمه به دلیل تجربه بالایش این شانس را دارد تا در امر گلزنی از رقیب پیشی بگیرد. این دو می‌توانند با گل‌هایشان تیم خود را به سوی قهرمانی سوق دهند و باید علاوه بر تعیین قهرمان در انتظار برترین گلزن رقابت‌ها نیز ماند. ریکلمه یا روبینیو! کدام یک برترین گلزن کوپا آمه‌ریکا خواهد شد!
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید