شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

ایران و فوتبال چین


ایران و فوتبال چین
در جامی كه تا به حال بزرگان در آن خوب بازی نكرده و ندرخشیده اند، حتی برد خفیف
یك - ۲ دور نخست ایران برابر ازبكستان نتیجه خوبی نشان می دهد و با چنین پشتوانه ای است كه ایران بعدازظهر فردا به دیدار دومین حریف خود (چین) در چارچوب مسابقات فوتبال جام ملت های آسیا ۲۰۰۷ می رود. این هم از عجایب جام چهاردهم است كه چین به رغم مشكلات همیشگی اش در امر گلزنی، در دیدار اول خود ۵ گل به مالزی، یكی از میزبانان چهارگانه جام می زند و به لطف تفاضل گل بهتر قبل از رویارویی با ما صدرنشین گروه (سوم) می شود اما واقعیت فوتبال چین چیست؟
در جواب به این سؤال باید گفت دلیل اصلی درخشش حمله وران چین در مصاف با مالزی ضعف چشمگیر مدافعان رقیب بود. هان پنگ، شائو جی آی و وانگ دونگ البته در كارهای تهاجمی برابر مالزی موفق جلوه می كردند، اما مدافعان مالزیایی به قدری پراشتباه بودند كه حتی در مواردی نیازی به مشاركت حمله وران برای گشوده شدن دروازه شان نبود!
● معادلات جالب
با این حال بد نیست در نظر بگیریم كه رقیب فردای ما همانی است كه سال ها از ضعف در گلزنی رنج می برد و حتی برابر رقبای ضعیف خود نیز ۵ گل نمی زد. معادلات و سؤال های موجود زمانی جالب تر می شود كه در نظر بگیریم وضعیت مربی تیم ملی چین كه یك بومی به نام «ژو گوانگ هو» است، در آستانه شروع مسابقات بسیار بد به نظر می رسید و حتی در خطر اخراج قرار داشت.
چند شكست بحث برانگیز در دیدارهای تداركاتی «ژو»را از هر بابت زیر سؤال برده بود، اما پیروزی صفر - ۲ چین برابر یك تیم منتخب از ستاره های عمدتاً بازنشسته فوتبال جهان در دیداری دوستانه هرچند ارزش كیفی و فنی خاصی نداشت، باعث ایجاد روحیه ای مساعد در اردوی چینی ها به فاصله فقط یك هفته تا شروع رقابت های جام ملت ها شد و زیر پای «ژو گوانگ هو» فقط زمانی محكم شد كه این تیم در بازی اول خود «مالزی پرخطا» را به توپ بست و دیداری را یك - ۵ برد كه حتی خوشبین ترین چینی ها نیز چنان نتیجه ای را برایش پیش بینی نمی كردند. گل پنجم چین كه با ضربه قوس دار و ساده وان دونگ در وقت تلف شده به دست آمد، نشانه ای روشن و آینده ای تمام نما از وضعیت آن مسابقه بود.
دیداری كه در آن چینی ها هرچه می زدند، در تضاد با وضعیت گذشته شان و آنچه از آنها می شناسیم، به درون دروازه می رفت و مالزی حتی تشكل لازم برای دفع ساده توپ ها را نداشت.
● اذیت شدیم
قدر مسلم اینكه ازبكستان ما را بسیار بیشتر از آنچه مالزی برابر چین پایداری نشان داد، اذیت كرد، اما اتفاقاتی كه دیدیم ابتدا از كم توانی و اشتباهات تیم ما برمی خاست و از اینكه در روزی بد ظاهر شده و فاقد نشاط لازم برابر ازبك ها بودیم.
امیر قلعه نویی كه در آن مسابقه از زمین اخراج شد ظاهراً وعده داده است كه تغییراتی را برای مسابقه دوم در تركیب تیم ایران اعمال دارد و جواد كاظمیان كه با ورودش به میدان از اوایل نیمه دوم روال بازیابی و پیروزی تیم ایران را هدایت كرد، آن واقعه را دلیلی بر فیكس بازی كردن خود در دیدارهای بعدی خوانده است.
شاید چیدن نه چندان صحیح مهره ها درون سیستمی كه به خودی خود بد نبود، سبب ساز ابهام ها و نابسامانی های بازی نخست شده باشد و شاید هم عدم تحرك كافی و نبود عزمی بزرگ در جمع برخی لژیونرها به خصوص در نیمه اول، آن بازی ناقص را پی ریخته باشد.
هرچه باشد بازی دوم ما برابر رقیبی است كه درست در نقطه مقابل ازبك ها قرار دارد و به جای داشتن توان فیزیكی زیاد از فاكتور سرعت سود می جوید. این یك فرضیه پرطرفدار و نه چندان غیر حقیقی در فوتبال ایران است كه چینی ها به سبب شكست های متعدد برابر فوتبال ما طی ۲۵ سال اخیر، دچار نوعی عدم ثبات روحی و لغزش های روانی برابر ایران هستند و بدون استحكام و اطمینان به میدان می آیند ولی اگر هم چنین باشد، شكی نیست كه چین در قیاس با گذشته قدری بهتر شده و حتی در دورانی كه اینگونه نبود و زیاد اشتباه می كرد، در مرحله نیمه نهایی دوره گذشته (۲۰۰۴) مسابقات جام ملت ها ما را حذف كرد و هرچند آن كار را فقط با ضربات پنالتی و تنها در خاك خودش و با امتیاز میزبانی انجام داد، اما به هر حال از سد روحی مورد بحث گذشت. همین فوتبال چین سابقه به پیروزی رسیدن برابر تیم ملی امید ایران در دور مقدماتی المپیك ۲۰۰۴ را هم دارد و دیگر آن حریفی نیست كه دست و پا بسته و از قبل تسلیم شده باشد.
● حساس تر از گذشته
همه اینها به ما می گوید رودررویی فردای ما با چین حساس تر از گذشته است. البته صعود ما با احتساب ۳ امتیازی كه از ازبكستان گرفتیم و ۳ پوئنی كه به احتمال قریب به یقین از مالزی در چهارشنبه این هفته كسب می كنیم، تقریباً قطعی نشان می دهد اما هر بازی و مسابقه ای برای تیمی كه مدعی قهرمانی است مهم و نتیجه آن تأثیرگذار خواهد بود. به خصوص برای تیمی كه به شهادت خودی و غریبه برابر ازبكستان خوب بازی نكرد و فقط با ۳-۲ حركت خاص و یكی دو ضربه جالب راه پیروزی را در روزی هموار كرد كه سزاوار صددرصد فتح آن نبود.
وصال روحانی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید