پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

۳ امتیاز از چین بچین


۳ امتیاز از چین بچین
در نگاه اول باید خاطرنشان كرد دیدار ۲ تیم قدرتمند ایران و چین فینال گروه سوم جام چهاردهم محسوب می شود. تیم ملی ایران در بازی اول خود مقابل ازبكستان ۲ نیمه متفاوت را تجربه كرد. در نیمه اول بازیكنان قلعه نویی پراشتباه ظاهر شدند و نه تنها نتوانستند فوتبالی در سطح نام ایران به نمایش بگذارند، بلكه با به ثمر رساندن یك گل به خودی موجب عقب افتادن تیم از لحاظ نتیجه هم شدند اما در نیمه دوم ملی پوشان با ارایه فوتبالی منظم موفق شدند ضمن جبران گل خورده به برتری هم برسند.
به هر حال تیم ملی ایران اگر چه متزلزل بود اما موفق شد با كسب ۳ امتیاز بازی مقابل ازبكستان، بخشی از مسیر صعود به مرحله بعد را هموار كند.در حال حاضر انتظار می رود امیر قلعه نویی اشتباهاتش در بازی با ازبكستان را مقابل چین تكرار نكند، خصوصاً در نحوه چینش ابتدایی بازیكنان.
قلعه نویی باید در این بازی به گونه ای تیم را ارنج كند كه تعویض هایش در جهت رفع اشتباهاتش نباشد، بلكه در جهت تقویت تاكتیكی تیم باشد. با توجه به این كه چین هم مانند ایران در بازی اول خود موفق به كسب ۳ امتیاز شده است، می توان گفت برنده این بازی صعود خود را قطعی خواهد كرد.
اگر ایران بتواند چین را شكست دهد و با توجه به پیروزی محتمل این تیم مقابل مالزی، باید اذعان داشت دیدار چین و ازبكستان حكم فینالی برای آنها جهت صعود به عنوان تیم دوم را خواهد داشت اما اگر چین برنده این بازی باشد، آن وقت ایران باید به امید توقف ازبكستان مقابل چین بماند و صرفنظر از این مسأله به بالا بردن تفاضل گل خود در بازی مقابل مالزی بیندیشد. در حالت سوم یعنی كسب نتیجه تساوی، ایران و چین ۴ امتیازی خواهند شد و بالاتر از ازبكستان ۳ امتیازی قرار خواهند گرفت.
در چنین شرایطی و با فرض پیروزی ایران مقابل مالزی،ازبكستان برای صعود باید مقابل چین پیروز شود چرا كه چین با یك تساوی هم به عنوان تیم دوم صعود خواهد كرد.آنچه در این زمینه باید مدنظر داشت، این كه چین با توجه به نوع فوتبالی كه مقابل مالزی ارایه داد، حریفی نیست كه نتوان آن را شكست داد.
همانطور هم كه دیدیم، ازبكستان در بازی با مالزی با وجود غیبت چند بازیكن خود نتیجه ای بهتر از چین در بازی با میزبان گرفت و هرگز دروازه اش باز نشد.نقطه ضعف عمده چینی ها فاصله زیاد بین مدافعانش است كه همین مسأله برای بازیكنان سرعتی ما مثل كاظمیان و خطیبی موقعیتی ایده آل محسوب می شود.
در نقطه مقابل، نقطه قوت تیم ملی چین هماهنگی خط هافبك و حمله این تیم است. مهاجمان فرصت طلب و فعال چین می توانند خطری جدی برای خط دفاع نه چندان هماهنگ و البته پر نقص ایران محسوب شوند.در این دیدار امیر قلعه نویی به دلیل اخراج در بازی قبلی، نمی تواند روی نیمكت تیم ملی بنشیند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید