جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مشرف هم اشتباه کرد!


مشرف هم اشتباه کرد!
در پاکستان همه سیاستمداران به نحوی اشتباه می کنند!البته نباید در همه موارد آنها را مقصر دانست .
پاکستان بافت مذهبی و سیاسی ویژه ای دارد و حکمرانی در آن نیاز به درایت و تدبیر ویژه ای دارد.معادلات قدرت در پاکستان از تلفیق سکولاریس نهفته در دیوانسالاری و میلیتاریسم نهفته در ارتش بوجود آمده است.از این رو شاهد ایجاد بافت نامتقارنی از قدرت هستیم.
پرویز مشرف در حادثه مسجد لعل اسلام آباد عملکرد موفقی نداشت.هر چند که طلاب سرکوب شدند و رهبر آنها کشته شد،اما آینده سیاسی و مذهبی پاکستان در معرض تهدیدات فراوانی قرار گرفته است.تهدیداتی که انک اندک حالتی بالفعل پیدا خواهند کرد .ممکن است در آینده ای نه چندان دور شاهد ایجاد حفصه هایی در گوشه و کنر پاکستان باشیم.تعداد طلابی که در اسلام آباد و دیگر شهرهای پاکستان مشغول به تلمذ هستند بسیار زیاد است و در صورت اتحاد آنها با یکدیگر ،دولت و ارتش پاکستان را در مخمصه ای سخت گرفتار خواهد شد.
پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان که بعد از پایان عملیات نظامی ارتش علیه عده‌ای از طلاب مسلح در مسجد “لعل” و مدرسه حفصه اسلام‌آباد سخن می‌گفت تصزیح کرد که :هنوز فعالیت‌های تروریستی و افزاطی در پاکستان پایان نیافته است. به گفته رئیس جمهور پاکستان اعضای جامعه حفصه و مسجد لعل با تندروهای مسلح ایالت سرحد و مناطق قبایلی ارتباط داشتند.
ژنرال مشرف با اشاره به تجهیز نیروهای مرزی ، پلیس و نیروهای ویژه به تانک و سلاح‌های مدرن در مناطق ایالت سرحد ، گفت: ارتش برای برقرای امنیت به این نیروها کمک خواهد کرد و در آینده به هیچ مدرسه‌ای اجازه نخواهیم داد تا مانند مدرسه حفصه سوء استفاده کند و به فعالیت‌های تروریستی در هر نقطه از کشور خاتمه خواهیم داد. امروز پاکستان در یک شرایط بسیار مهم قرار گرفته است، زیرا در عملیات علیه تروریست‌ها در این دو مکان تعدادی از شهروندان بی‌گناه کشته شدند.
همگام با حادثه مسجد لعل ،احزاب سیاسی به مخالف دولت مشرف نیز در لندن گردهم آمدند تا از فرصت بوجود آمده در جهت تضعیف دولت اسلام آباد استفاده کنند.مسئله اصلی اینجاست که “آیا مشرف بحران مسجد لآل را با موفقیت حل نمود؟”
مسلما پاسخ این سوال مثبت نیست.زیرا با کشته شدن عبدالرشید غازی و دستگیری برادر وی،موج جدیدی از ناآرامیها در مدارس مذهبی پاکستان آغاز شده است.البته ارتش به شدت مناطق شمالی کشور را تحت نظر دارد تا این بار بتواند حوادث احتمالی را در نطفه مهار نماید ،اما در صورت اتحاد قبایل شمالی پاکستان و حرکت موازی و مختلف الجهت طرفدارهای نواز شریف و بی نظیر بوتو در تقابل با مشرف،اوضاع برای ژنرال اسلام آباد بسیار سخت و دشوار خواهد بود.
رئیس جمهور پاکستان در تازه ترین اظهارات خود قول داده است که افراطیون پاکستان را نابود کند و اعلام کرد که حمله به مسجد لعل که شبه نظامیان در آن زنان و کودکان را گروگان گرفته بودند، برای نجات پاکستان ضروری بود.
پرویز مشرف تصریح کرد ه است که وی نیروهای امنیتی را در مرز افغانستان با پاکستان افزایش خواهد داد و نیرو، تانک‌ و تفنگ‌های بیشتری در این مناطق مهیا خواهد کرد.
در نهایت اینکه حادثه مسجد لعل نقطه ای آشکارساز در معادلات سیاسی و مذهبی پاکستان محسوب می شود.بدون شک از این به بعد شاهد پاکستانی متفاوت با قبل خواهیم بود.پاکستانی که دیگر کنترل کامل دولت آن از عهده کاخ سفید خارج است.آمریکا و پاکستان در مقابل افراطیونی قرار گرفته اند که از سوی خود آنها پرورش داده شده اند ولی اکنون دیگر از کنترلشان خارج شده است و پایه های قدرت واشنگتن و اسلام آباد را با تهدیدهایی جدی مواجه نموده است.
سامان امید نژاد
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید