چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


زریوار نگین گردشگری غرب


زریوار نگین گردشگری غرب
دریاچه زریوار كه به نام مریوان نیز معروف است، یكی از پدیده های طبیعی منحصر به فرد و مهمترین تالاب و كم نظیرترین جاذبه آبی در غرب ایران و در استان كردستان است.
این دریاچه در فاصله ۲ كیلومتری شهر مریوان و در فاصله ۱۳۵ كیلومتری شمال غربی شهر سنندج در ارتفاع ۱۲۸۵ متری از سطح دریا قرار گرفته است. طول آن ۴‎/۵ كیلومتر و عرض آن حدود ۲ كیلومتر است كه مساحتی حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ هكتار را در برگرفته است. عمق دریاچه حداكثر ۵ و حداقل ۲ متر است كه به طور متوسط به ۳ متر می رسد و از نظر عمق، وسعت و حجم آب شرایط بسیار مناسبی برای قایقرانی و اسكی روی آب دارد.
آب دریاچه زریوار شیرین است و از جوشش چشمه هایی كه در كف دریاچه واقع شده اند، تأمین می شود و بدین گونه در فرهنگ جغرافیایی، از دریاچه زریوار به بزرگ ترین چشمه آب شیرین جهان تعبیر شده، به طوری كه نه تنها هیچ رودخانه ای به آن وارد نمی شود بلكه خود دریاچه، سرچشمه رودخانه ای به نام رودخانه مریوان است.
بوی آب دریاچه كاملاً عادی و طبیعی است و هیچ گونه بوی دیگری كه نشانگر تصاعد گازهای حاصله از فعل و انفعالات شیمیایی عناصر باشد،به مشام نمی خورد. رنگ آب در اغلب موارد سبزفام و مایل به قهوه ای بسیار كمرنگ بویژه در فصول زمستان، بهار و تابستان است.
آب سطح دریاچه هنگام زمستان به علت پائین آمدن درجه برودت هوا یخ می بندد كه منظره ای بسیار بدیع و زیبا را به ویژه هنگام تردد روستائیان اطراف بر روی دریاچه به وجود می آورد.
اطراف دریاچه از همه طرف (جز منطقه كوچكی در شرق) توسط نیزارهای بلند احاطه شده كه بیشتر از دو گیاه تیره غلات مانند نوعی نی كرانه ای (mbristlis) تشكیل شده است. دریاچه زریوار دارای جوامع گیاهی و جانوری و تولید بیولوژیك بالایی است كه شرایط زیستی لازم را برای طیف بزرگی از زیستمندان فراهم كرده است. این دریاچه از نظر رویشگاه طبیعی و زیستگاه جانوران، به ویژه پرندگان آبزی در خور اهمیت است.
دریاچه زریوار به علت داشتن آب شیرین، شرایط لازم را برای رشد و زندگی انواع ماهیان پدید آورده است. مهمترین ماهی هایی كه در دریاچه وجود دارند عبارتند از سفید ماهی، كپور، عروس ماهی و غیره كه از میان این ماهی ها، عروس ماهی دارای اهمیت ویژه ای است و ماهی بومی دریاچه محسوب می شود. در نقاط باتلاقی نیز یك نوع ماهی كوچك و جذاب از تیره cobitidac صید می شود. این ماهی ها دارای ارزش اقتصادی بالایی هستند كه به طور بسیار دیدنی طبخ و با طعم و بوی عالی در اختیار مسافران و گردشگران قرار می گیرد و با دو شیوه صید با تور و با قلاب شكار می شوند. در دریاچه زریوار، تعدادی از پرندگان آبزی، تمام طول سال را به لحاظ شرایط زیستگاهی مناسب به صورت بومی می گذرانند كه عمده ترین آنها كشیم كوچك، كاكایی سرسیاه، حواصیل خاكستری، اكرت كوچك، پلیكان و مرغ نوروزی هستند. همچنین این مكان شرایط مطلوبی را برای زمستان گذرانی انواعی از پرندگان مهاجر آبزی از قبیل چنگر، اردك سرسبز و مرگرس بزرگ به وجود آورده كه قابل توجه است.
از رده پستانداران آبزی فقط یك گونه سگ آبی یا شنگ در این اكوسیستم زندگی می كند.
در نیزارها و خشكی های اطراف دریاچه، گونه های دیگری مانند گرگ آسیایی، خرگوش، روباه معمولی و گراز زندگی می كنند.
مهمترین تسهیلات گردشگری دریاچه زریوار عبارتند از:
▪ چشم انداز بسیار زیبا از فراز تپه جهانگردی (كوه، جنگل و دریاچه)
▪ آب و هوای مطبوع كنار دریاچه
▪ قایقرانی و شنا بر روی دریاچه
▪ طبخ ماهی های لذیذ دریاچه
▪ نزدیكی به بازار خرید اجناس خارجی شهر مریوان با قیمت مناسب
▪ امكانات اقامتی مناسب در كنار و بر تپه های مجاور دریاچه
▪ امكان ماهیگیری در فضای آرام كنار دریاچه
▪ ارائه برنامه های فرهنگی همانند اجرای موسیقی و رقص كردی در پارك دریاچه
▪ اسكی روی آب
«زریوار» در فارسی باستان به معنی سبز و خرم است.
آذر شهبازی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید