سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

چرا بن لادن دستگیر نمی شود


چرا بن لادن دستگیر نمی شود
«کاپیسا» یکی از ولایت های کوچک در ۲۰ مایلی شمال شرقی کابل است که شاهد قدرت گرفتن مجدد طالبان است. در طول چند ماه گذشته جنگجویان طالبان در محله های این ولایت تجدید سازمان کرده و چندین حمله نیز از آنجا انجام داده اند. آنها حتی به جان «عبدالستار مراد» فرماندار این ولایت نیز که یکی از شایسته ترین سیاستمداران افغانستان است سوء قصد کرده اند. وی که فارغ التحصیل امریکا و از سربازان کهنه کار جنگ علیه اشغال شوروی است در مصاحبه با مجله امریکایی «نیوزویک» به تشریح این مساله پرداخته که چرا شورشیان در حال کسب مجدد قدرت هستند و چرا بن لادن هنوز دستگیر نشده است.
● چرا دولت افغانستان در برابر طالبان ضعف نشان می دهد؟
این حادثه یی است که در سراسر افغانستان در حال رخ دادن است و عوامل داخلی و خارجی زیادی در آن نقش دارد. برخی از چهره های سرشناس در پاکستان در افزایش فعالیت های تروریستی در پاکستان و افغانستان نقش دارند. متاسفانه در گذشته دستگاه اطلاعاتی پاکستان (ISI) نیز در این کار دست داشته و هنوز نیز برخی از افسران این سازمان در پیشرفت طالبان در پاکستان و افغانستان دست دارند.
از منظر عوامل داخلی نیز دولت توانایی مقابله با طالبان را ندارد که این خود مشکلی است. من به عنوان فرماندار نباید چنین حرفی بزنم ولی باید بگویم که می بینم از پس کاری که از ما انتظار می رود برنیامده ایم. در مناطق دور دست کشور خلاء قدرتی وجود دارد که کسی باید این خلأ را پر کند. اگر ما این کار را نکنیم جنایتکاران طالبان و القاعده آن خلأ را پر می کنند.
● چرا عناصر سازمان اطلاعات پاکستان باید مایل به بی ثباتی افغانستان باشند؟
متاسفانه ISI از همان ابتدا ایده تشکیل یک دولت سنتگرا در افغانستان را در سر داشته تا با تشکیل ارتشی از این مجاهدان و فرستادن آنها به کشمیر در جنگ علیه هند و کشمیر از آن استفاده کند. آنها از دوران طالبان این سیاست را دنبال کرده اند و همچنان نیز به آن پایبند هستند. آنها نمی خواهند شاهد افغانستانی قدرتمند، باثبات و پیشرفته باشند.
● اما امریکا با ژنرال مشرف همکاری می کند و به او به چشم متحدی اصلی در جنگ با تروریسم نگاه می کند؟
آن عناصر تحت کنترل مشرف نیستند. مشرف خود در حال حاضر هدفی برای آنها است.
● گفتید که دولت افغانستان نمی تواند از پس طالبان برآید، چرا؟
ما در این برهه حساس از تاریخ افغانستان رهبری نداریم که بتواند رهبران ملی را با یکدیگر متحد کند. تمام گروه های سیاسی از رهبری ملی فاصله گرفته اند و در سرتاسر کشور مردم نیز در حال فاصله گرفتن از دولت هستند. بسیاری از ریش سفیدان نیز که از نفوذی برخوردارند احساس می کنند که به حاشیه رانده شده اند.
اشاره کردید که خودتان توسط طالبان هدف گرفته شده اید.
طالبان مرا هدف گرفته و برای ترور من توسط بمب گذار انتحاری یا انفجار ماشین برنامه ریزی می کند. ما در تلاشیم که مقاومت کنیم و سعی می کنیم که زیاد آفتابی نشویم.
● چطور این کار را می کنید؟
در کارهای روزمره ام و زمان رفت و آمدم تغییراتی به وجود آورد ه ام. مرتباً ماشینم را عوض می کنم. زمان ملاقات هایم با دیگران را فاش نمی کنم. نیروهای امنیتی را در هر جا که می روم افزایش داده ام. برای مثال من الان اینجا نشسته ام ولی کسی نمی تواند آزادانه وارد ساختمان شود.
● چرا بعد از شش سال امریکا نمی تواند مکان بن لادن و معاونانش را شناسایی کند؟
امریکا همکاری کاملی از سوی پاکستان نمی بیند. پاکستان در حال همکاری است ولی آن دسته از افراد ISI که می دانند سران القاعده و طالبان کجا هستند همکاری نمی کنند و این اطلاعات به دستگاه اطلاعاتی امریکا در افغانستان منتقل نمی شود. نارضایتی اخیری که در میان رهبران افغانستان که در جنگ علیه طالبان شرکت داشتند، به وجود آمده سبب به وجود آمدن شکافی بین دولت و این اشخاص شده که چنین اختلافی به تلاش های صورت گرفته برای پیدا کردن عناصر و عوامل القاعده لطمه می زند. امریکایی ها اطلاعات خوبی از این رهبران که می توانند نقشی اصلی در دستگیری «ملاعمر» و اسامه ایفا کنند دریافت نمی کنند.
● یعنی می گویید که تعدادی از چهره های سرشناس افغانستان می دانند که سران القاعده کجا مخفی شده اند ولی همکاری نمی کنند؟
بله، بگذارید مثالی بزنم. برخی از اشخاص در دولت فعلی مخصوصاً تعدادی از وزرا یا هم قطاران آنها، همه کسانی را که در مقام جنگ سالاران با طالبان و قبل از آن با شوروی می جنگیدند را سیاه می کنند و بین جنگ سالار خوب و بد تفاوتی قائل نمی شوند. در نتیجه جنگ سالاران خوب نیز احساس تهدید می کنند و به همین علت از دولت فاصله گرفته و همکاری نمی کنند و اگر آنها همکاری نکنند هیچ یک از اعضای القاعده پیدا نمی شوند. تصور می کنید که طالبان مجدداً به قدرت بازگردد؟ واقعاً نه، مردم افغانستان از طالبان نفرت دارند.
محمد صادق امینی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید