شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


زیبـایی حـق شمـاست


زیبـایی حـق شمـاست
همه ما به طبیعت رفته‌ایم و از طراوت و شادابی آن لذت برده‌ایم. گاهی تصمیم می ‌گیریم تا هرز گاهی به آغوش سبزه و گل پناه ببریم و در آنجا فارغ از دنیای شلوغ و پرهیاهو، به تجدید قوا بپردازیم و با جسم و روحی صیقل داده شده به شهر و دیارمان باز گردیم اما حال و هوای شهر چگونه است؟
خیابان‌های شلوغ، کوچه‌های پر سرو صدا، ساختمان‌های سر به فلک کشیده، هوایی بس آلوده و تیره. زمانی‌که در منزل را می‌گشاییم، نگاهمان به شمعدانی‌های کنار حوض نمی‌افتد. دیگر مجالی برای قدم نهادن در حیاط خانه و لذت بردن از سرسبزی باغچه کوچکمان نمی‌یابیم. آنچه اکنون در بدو ورود به منزل جلوه می‌نماید، فضای اتاق نشیمن و یا نمایی کلی از آشپزخانه امروزی (nepo) می‌باشد. ما نیز یا روی صندلی اتاق نشیمن ( همان هال) نشسته و یا به جهت تغییر ذائقه به آشپزخانه رفته و از غذای آماده‌ای که از فروشگاه تهیه کرده‌ایم، تناول می‌کنیم. تماشای برنامه‌های تلویزیون و صرف شام در کنار تصاویر تلویزیونی حرکت بعدی ما را شامل می‌شود. اکنون نوبت رفتن به رختخواب و خواب است. به نظر شما این همان زندگی زیبا و ایده‌آل است؟ آیا خانه، تنها جایی برای خوردن و خوابیدن به حساب می‌آید؟
حدود ۸۵ درصد از زمانی که ما در حال کار و فعالیت هستیم و نیز ساعاتی را که به استراحت و خواب می‌پردازیم، در فضاهایی این چنین سپری می‌شود. این بخش از زمان که کم هم نیست را می‌توان لذت بخش‌تر و دلنشین تر ساخت اما چگونه؟
تنها هنر زیبای دکوراسیون داخلی و چیدمان داخلی است که توانایی ایجاد فضایی زیبا و مبتنی بر آنچه در رویا می‌پرورانیم و در طبیعت به دنبالش هستیم را داراست. خیلی از ما با شنیدن کلمه دکوراسیون(داخلی)، آن را مختص به قشری خاص که در فضایی متفاوت (از آنچه كه ما در آن زندگی می‌کنیم) می‌پنداریم. گو اینکه دیگران و عام مردم حق استفاده و بهره‌مندی از این هنر زیبا را ندارند. صد البته که چنین نیست، فقر و درآمد پایین افراد جامعه بوده است. این امر سبب شده تا روند رو به رشدی که ما در این عرصه داشتیم نزول یابد، به نحوی که غالب مردم از عباراتی چون دکوراسیون داخلی هراسان و فراری شده‌اند.
اما زیبایی حق آدمی است و لذت بردن از آن شایسته هر ایرانی زیبا اندیش و هنرمند است. خیلی از ما بارها و در بدو ورود به خانه با این سوال از جانب همسر و مادرمان مواجه شده‌ایم: «چیزی تغییر نکرده؟ این طوری بهتر نشد؟ و امثالهم...»
ما نیز پس از نیم نگاهی که به اطرافمان می‌اندازیم، ‌نظرات خود را اعلام داشته و سعی و کوشش آنها را در متنوع ساختن فضای داخلی تحسین می‌کنیم. پس اینگونه تغییرات و ایجاد چیدمانی جدید مختص به قشر خاص و فضایی با ویژگی‌های منحصر به فرد نیست. آنچه مهم است استفاده بهینه و البته کارآمد از فضاست. آری کارآمد. زیرا هر فضایی بالاخره به نحوی سروسامان می‌گیرد. یعنی آشفته‌ترین فضا‌ها هم، در آن‌ها چیدمان صورت گرفته ولی تاثیر یک چیدمان عالی و حساب شده بر روحیه و کارآمدی ما کجا و تاثیر یک چیدمان به هم ریخته کجا؟
توجه كنید، این طرز استفاده از فضای اطرافمان است که اهمیت دارد نه خود فضا.
این مطلب را همیشه در نظر داشته باشید، فضایی که دارید از آنچه می‌بینید بزرگتر است. «کمتر، بیشتر است.» این مثلی است که دکوراتورها بر آن تکیه داشته و با همین دید در فضاهایی که از دید شما بسیار کوچک است، زیباترین چیدمان را به اجرا می‌گذارند. حال این سوال در ذهن شما نقش می‌بندد که چگونه می‌توان با صرف هزینه‌ای اندک و زمانی کوتاه، از یک چیدمان عالی در محیط اطرافمان بهره برده و به دکوراسیون داخلی اهمیت داد؟
پاسخ این است که در شماره‌های بعدی همراه ما باشید تا :
▪ فنون بهره‌مندی از فضاهای کوچک اطرافتان را آموخته و خود تجربه کنید.
▪ با اصول اولیه چیدمان یعنی فرم، نور، رنگ، بافت، جنسیت، کف، سقف، دیوارها، مبلمان و ... آگاهی یافته و به نحو احسن از آنها در چیدمان‌های خود یاری بگیرید.
▪ دکوراسیون منزل و محل کارتان را به سادگی تغییر داده و به زیبایی اجراکنید.
▪ با هنرهای تزیینی – کاربردی بیشتر آشنا شوید.
● كوتاه، اما مفید
▪ هیچگاه برای فضاهای کوچک از سرامیک‌ها و کف پوش‌هایی با ابعاد بزرگ استفاده نکنید.این حالت برای فضاهای بزرگ برعکس می‌باشد .یعنی عدم استفاده از سرامیک‌های کوچک در فضاهای بزرگ. در حالت اول سرامیک‌های بزرگ سبب کوچک‌تر دیده شدن فضا و سرامیک کوچک در فضای بزرگ باعث می‌شود تا بزرگی فضا به چشم نیاید.
▪ در محیط‌های کاری و مکان‌هایی که مدت زمان زیادی از شبانه روز را درآن جا می‌گذرانیم، در انتخاب رنگ‌های گرم و تند وسواس بیشتری نشان داده و ترجیحا از رنگ‌های آرام و معتدل استفاده شود.
▪ پرده‌ها را هماهنگ با رنگ حاکم در محیط انتخاب کنیم.
▪ قبل از پرداختن به اجرای دکوراسیون، سلائق و روحیاتمان را در نظر گرفته و با توجه به میزان هزینه‌ای که برای انجام این امر کنار گذاشته‌ایم، برنامه‌ریزی کرده و اقدام به طراحی و سپس اجرا كنیم.
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید