جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سرعت بالای چین خطرآفرین است


سرعت بالای چین خطرآفرین است
همان طور که کارشناسان فوتبال بارها به آن اشاره کرده‌اند و ما نیز در مطالبی که در چندین نوبت خدمتتان ارائه کرده‌ایم در این خصوص به نکات مختلفی رسیده‌ایم.
پس از آنکه اعلام شد تیم‌ملی کشورمان در مقابل ازبکستان با سیستم ۳-۳-۴ به میدان خواهد رفت بیشتر کارشناسان بر این باورند که استفاده از سیستم ۴ دفاعه در تیم‌ملی ما جواب نخواهد داد چرا که عمده مدافعان ما مدافعانی قدرتی هستند و در مقابل سرعت مهاجمان روی دفاع خطری قطعاً به مشکل برخواهند خورد که در نهایت با چشمان خود دیدیم که اگر مهاجمان ازبکستان قدری سرعتی‌تر بودند به راحتی می‌توانستند در عمق دفاعی ما نفوذ کنند و صحنه‌های خطرناکی را روی دروازه ایران به‌وجود آورند.
رحمان رضایی به‌رغم تجربیات ارزنده‌ای که در طول سال‌ها حضورش در لیگ نفسگیر ایتالیا به‌دست آورده در مقابل ازبکستان نشان داد که چندان روی او نمی‌توان تکیه کرد، به خصوص آنکه از وی در دفاع خطی استفاده شود.
رحمان رضایی بدون شک می‌‌تواند یک مدافع پوششی بسیار خوب در قالب یک دفاع آخر باشد و اجازه نزدیک شدن هیچ مهاجمی را به دروازه تیم‌ملی کشورمان ندهد اما این تنها مستلزم آن است که ترکیب دفاعی تیم به گونه‌ای چیده شود که در آن بتوان از پست دفاع آخر استفاده کرد و ایران نیز بیشتر از همه به سیستم ۲-۵-۳ همان سیستمی که بازیکنان ایرانی سال‌هاست به آن خو گرفته‌اند، احتیاج دارد.
حال تیم‌ملی کشورمان به دومین بازی خود نزدیک می‌شود؛ جایی که به نظر می‌آید چین اصلی‌ترین رقیب ما در این مرحله باشد.
بی‌شک تمام کارشناسان و صاحبنظران این ورزش محبوب با شناختی که از تیم‌ملی ایران، نفرات تیم و نوع بازی ما و حریفان دارند جملگی بر این باروند که استفاده مجدد از این ترکیب ۴ نفره در مقابل چین خودکشی و تقدیم پیروزی به این تیم خواهد بود چرا که مهاجمان فوق‌سرعتی چین دیگر همچون بازیکنان ازبکستان عمل نخواهند کرد و تمام تمرکز خود را روی عمق خط دفاعی و استفاده از کندی مدافعان ما خواهند گذاشت.
امیر قلعه‌نوعی اکنون باید بهتر از هر کسی بداند که تیم‌ملی ایران باتوجه به نفراتی که در اختیار دارد، نمی‌تواند همچنان با سیستم غریب ۴ دفاعه در مقابل حریفان حاضر شود و اگر در مقابل چین به پیروزی می‌اندیشد باید از سه دفاع در قلب خط دفاعی و پیستون‌هایی که توانایی رفت و برگشت و اضافه‌شدن به خط دفاعی را داشته باشند، استفاده کند تا اجازه هیچ کاری را به مهاجمان زهردار چین ندهد.
باتوجه به نتایجی که تاکنون در جام ملت‌های آسیا به‌دست آمده به احتمال فراوان بیشتر تیم‌های حاضر در مرحله بعدی جام نیز از شرق آسیا خواهند بود و این بدان معناست که مدافعان ما در راه رسیدن به موفقیت تیم کار اساسی و اصلی را برعهده خواهند داشت و مهم‌تر از آن این است که کادرفنی باید در چینش مدافعان و استفاده درست از سیستم بازی دقت عمل زیادی به خرج دهد و همچون ورزش شطرنج کاملاً بی‌اشتباه عمل کند.
امیر قلعه‌نوعی از زمان حضورش در تیم‌ملی تأکید زیادی روی ترکیب دفاعی ۴ نفره داشته است و اکنون دیگر باید به این نتیجه رسیده باشد که این سیستم جایی در فوتبال ایران نخواهد داشت و با استفاده از همان سیستم قدیمی ۲-۵-۳ می‌تواند بسیار مطلوب‌تر و بهتر نتیجه بگیرد و بازیکنان ایران نیز در این ترکیب آزادی عمل بیشتری خواهند داشت و راحت‌تر به دنبال انجام وظایف خود خواهند بود.
به‌هر حال امیدواریم کادرفنی بر اساس اعتمادی که به آن شده برای آینده دقت عمل بیشتری به خرج دهد و با کمترین اشتباه باعث موفقیت تیم‌ملی کشورمان در این دوره از رقابت‌ها شود.
وحید رجایی
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید