پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آیا امور زیربنایی یعنی اسپم؟


آیا امور زیربنایی یعنی اسپم؟
گاهی اوقات انتشار برخی خبرها و تنها یك نگاه به تیتر آن خبر سوال های زیادی را به ذهن متبادر می كند.
خبر به نقل از مدیر کل دفتر امور زیربنایی، فن‌آوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات بود كه اعلام كرده بود، پیش‌نویس لایحه‌ "مدیریت پیام‌های ناخواسته الکترونیکی" (اسپم) نهایی و به هیات دولت ارسال شده است.
توجه داشته باشید كه منظور از اسپم، هرگونه پیامی است که بدون رضایت دریافت کننده و بدون وجود رابطه میان دریافت کننده و ارسال کننده از طریق سیستم‌های پست الکترونیکی (email) و پیام کوتاه (SMS) برای اشخاص ارسال شود.
چه كسی می توانست فكرش را نیز بكند كه همچون كشورهای فوق پیشرفته جهان در عرصه ارتباطات كه با چالش های متعددی در زمینه ارسال انبوه و سرسام آور اسپم ها مواجه شده و قوانینی در این خصوص وضع كرده اند، ما نیز از غافله جهانی عقب نمانده و همچون كشور آمریكا ما هم قانون ضد اسپم یا ضد هرزنامه داشته باشیم.
بر اساس تخمین های موجود ما قریب به هفت میلیون كاربر اینترنت در كشور داریم. تعداد قابل ملاحظه ای سایت و وبلاگ فارسی زبان نیز در ایران فعال است. جالب آن كه ما هنوز قانون امنیت فضای تبادل اطلاعات (افتا) را در كشور اجرایی نكرده ایم و از این بابت احتمال هر نوع حمله ای در هر زمانی به فضای مجازی كشور می رود.
در حال حاضر كمیته و نهادی جهت آگاه سازی عمومی از تهدیدهای اینترنتی همچون انواع حملات اینترنتی، ویروس ها، كرم های اینترنتی و انواع كدهای مخرب دیگر نداریم.
در حال حاضر هنوز زمینه بازگشت سایت های ایرانی را از میزبان ها(هاستینگ) خارجی به كشور فراهم نكرده ایم و هراز چندگاهی باید شاهد تعطیلی به یكباره صدها سایت ایرانی از سوی آمریكایی ها باشیم.
در حال حاضر زمینه برای استفاده داخلی و بهینه كاربران ایرانی استفاده كننده از اینترنت را در كشور فراهم نكرده ایم تا عمده وقت ایشان صرف گشت زنی روی سایت های خارجی و جذب غیر مستقیم فرهنگ ایشان نشود.
در حال حاضر هنوز خدمات عمده ای را از طریق اینترنت به مردم ارایه نمی كنیم تا اصولا كاربردهای اینترنت برای ایشان روشن شود.
در حال حاضر طرح های زیربنایی كلان و ناتمام بی شماری در زمینه بانكداری الكترونیكی، تجارت الكترونیكی، آموزش الكترونیكی و ... داریم و بالاخره این كه ما اصولاً هنوز برنامه و نظام جامع فناوری اطلاعات كشور را تدوین نكرده ایم.
خلاصه آن كه ما هنوز خانه ای روی آب نساخته به فكر رنگ سقف آن هستیم و كارهای زیربنایی را رها كرده و انرژی خود را روی تدوین لایحه مبارزه با اسپم گذاشته ایم!
آیا امور زیربنایی یعنی تدوین قانون اسپم آن هم در جایی كه كسی هنوز به درستی نمی داند اسپم چیست؟ به راستی چند درصد از كاربران اینترنتی در ایران را می شناسید كه به دنبال راه كارهای قانونی برای مبارزه با ارسال كنندگان اسپم باشند؟
آیا دفتر امور زیربنایی فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سایر امور زیربنایی كه به آنها اشاره شد را آسیب شناسی كرده و به سرانجام رسانده است كه امروز همگام با كشورهای پیشرفته دنیا وقت، انرژی و هزینه خود را مصروف اموری می كند كه معنای آن هنوز برای بسیاری ناشناخته است.
علی شمیرانی
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید