پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بیش از یک بار ممنوع


بیش از یک بار ممنوع
● پاسخ به برخی باورهای غلط پیرامون تیغ های اصلاح
متخصصان پوست و مو همواره با بیمارانی مواجه می شوند که در نتیجه استفاده از تیغ (برای اصلاح موها) به عوارضی دچار شده اند، مثل جوش های پس از اصلاح در ناحیه گردن آقایان و جوش ها و لک های بعد از آن در ناحیه ساق پای خانم ها. اصلاح با تیغ (یا به اصطلاح shave کردن) عبارت است از برداشتن موهای صورت یا بدن توسط یک تیغ تیز به گونه یی که بتواند موها را همسطح پوست قطع کند.
اصلاح با تیغ عموماً در آقایان برای برداشتن موهای صورت و در خانم ها برای برداشتن موهای ساق پا و ساعد به کار می رود، منتها گاهی دیده می شود که خانم ها و آقایان موهای صورت، سینه، شکم، ساق پا، ران، ساعد، ناحیه شرمگاهی و دیگر قسمت های بدن را با تیغ اصلاح می کنند. در بیشتر جوامع، در خانم ها وجود موی صورت پسندیده نیست و یکی از راه های حذف این موها تیغ زدن است.
تاریخچه اصلاح کردن به صد هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. در آن زمان انسان ها برای کندن موهای خود از دو تا گوش ماهی (صدف) استفاده می کردند، به گونه یی که موها را بین آنها گیر می انداختند و می کندند. اما استفاده از تیغ برای زدودن موها به سه هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد که در آن زمان از سنگ چخماق برای درست کردن تیغ های یکبار مصرف استفاده می کردند.
از همان زمان ها با به کارگیری فلزات، ساخت تیغ های دائمی از جنس مس شروع شد. امروزه تیغ های مسی هنوز هم در هند و مصر یافت می شوند. در یونان در پانصد سال قبل از میلاد، اصلاح کردن صورت در مردان بسیار رایج بوده است. امروزه اصلاح صورت با تیغ یکی از کارهای روزمره بسیاری از آقایان است که از دوران جوانی این کار را آغاز می کنند. برای بسیاری از آنها، داشتن صورتی صاف و اصلاح شده، برای آغاز یک روز خوب کاری اعتماد به نفس خاصی را به فرد می دهد.
در حال حاضر دو نوع کلی از تیغ های اصلاح وجود دارد، تیغ های مستقیم که در پیرایشگاه های مردانه به کرات مورد استفاده قرار می گیرند؛ بدین ترتیب که در یک وسیله فلزی خاص تیغ های یکبار مصرف برای هر بار استفاده جایگزین می شوند. دیگری تیغ های ایمنی هستند که در انواع مختلف ساخته می شوند، مانند تیغ های دولبه، تیغ های کارتریج و یکبار مصرف که در این میان تیغ های کارتریج گران ترین و تیغ های یکبار مصرف ارزان ترین انواع تیغ ها هستند.
کرم ها و صابون های اصلاح؛ کرم ها و صابون های اصلاح به عنوان یک لغزنده کننده (لوبریکانت) و مرطوب کننده عمل می کنند، همچنین نشان دهنده نواحی هنوز اصلاح نشده هستند. ژل های اصلاح ممکن است پوست را خشک کنند. اخیراً کرم های اصلاحی به بازار عرضه شده است که غنی از مواد نرم کننده و روغن هستند (مثل روغن TEA TREE که نقش ضدعفونی کننده دارد). روش ارزان تر از اینها، استفاده از صابون و درست کردن کف صابون با آب گرم و سپس استفاده از فرچه مخصوص اصلاح است.
ماشین های اصلاح؛ ماشین های اصلاح به وسیله تیغ های دوار که پشت یک صفحه فلزی سوراخ سوراخ قرار دارند، کار می کنند. این صفحه از برخورد مستقیم پوست با تیغ جلوگیری می کند. امروزه مدل های مختلف و متعددی از این ماشین ها وجود دارند که هدف همگی آنها اصلاح راحت تر، سریع تر و موثرتر است. جهت حرکت ماشین روی پوست بسته به نوع تیغ های شان متفاوت است. برای تیغ های مدور بهتر است حرکت دایره یی و برای تیغ های سیلندری یا نوسانی بهتر است به صورت حرکات بالا و پایین رونده باشد.
معمولاً ماشین های اصلاح نیازی به استفاده از لوسیون قبل یا بعد از اصلاح ندارند و می توان خشک استفاده کرد. نکته یی که وجود دارد این است که این ماشین ها باید برای هر فرد به صورت شخصی استفاده شود، چرا که تماس مستقیم این ماشین ها با پوست صورت می تواند عوامل عفونی میکروبی و قارچی را به راحتی به فرد دیگر منتقل کند. به همین دلیل توصیه می کنیم که حتی در صورت استفاده شخصی از دستگاه پس از هر بار استفاده صفحه فلزی با کمی الکل پاک شود.
برخی شرکت های سازنده، محلول های ضدعفونی کننده خاصی را برای استفاده بعد از اصلاح عرضه می کنند که می توان از آنها نیز استفاده کرد. پس از هر چند بار اصلاح صفحه فلزی دستگاه را جدا کرده، اولاً از لابه لای تیغ ها، قطعات مو را با فرچه های مخصوص کوچک پاک کنید و ثانیاً صفحه فلزی را با آب و صابون شسته و خشک کنید. اگر فردی موهای ریشش بلند باشد، باید ابتدا با قیچی یا یک دستگاه پیرایشگر الکتریکی موها را به حد کافی کوتاه کرده و سپس از ماشین های اصلاح استفاده کند.
● آیا تیغ موجب ضخیم شدن و افزایش رشد مو می شود
تیغ زدن موها تاثیری بر ضخیم شدن و افزایش رشد موها ندارد، اما موجب می شود موی در حال استراحت به فاز فعال برود و این همان چیزی است که متخصصان پوست و مو از آن هنگام لیزردرمانی استفاده می کنند، بدین ترتیب خانمی که می خواهد برای درمان موهای زائد صورت از لیزردرمانی استفاده کند باید قبل و حین درمان با لیزر، موهای زائدش را با تیغ اصلاح کند.
● آیا زدودن موهای زیر بغل به ویژه در خانم ها با سرطان سینه ارتباط دارد
پاسخ به این سوال بسیار مشکل است. در تحقیقی که در سال ۲۰۰۳ در مجله اروپایی پیشگیری از سرطان به چاپ رسید بین مصرف مکرر ضدعرق ها و خوشبوکننده ها و زدودن موهای زیر بغل با تیغ و به ویژه شروع سرطان سینه در سنین پایین ارتباطی وجود داشته است. در این تحقیق علت این مساله جذب بیشتر املاح آلومینیوم به دنبال تیغ زدن ناحیه مطرح شده است. املاح آلومینیوم مکرراً در ترکیبات خوشبوکننده و ضدتعریق زیر بغل به کار می روند.
● اصلاح با تیغ چه عوارضی را ایجاد می کند
بریدگی، خراشیدگی، تحریک و احساس گم کردن چیزی از عوارض اصلاح با تیغ محسوب می شوند. برخی افراد که دارای موهای مجعد هستند پاسخ التهابی نامناسبی به اصلاح با تیغ می دهند که به آن سودوفولیکولیت ریش یا RAZER BUMPS گفته می شود که ناشی از فرورفتن نوک موهای بریده شده با تیغ، داخل پوست و ایجاد جوش های التهابی است. بسیاری از عوارض را می توان با استفاده از تیغ تازه، مصرف زیاد لوبریکانت و پرهیز از فشار زیاد تیغ روی پوست و همچنین استفاده از فرچه اصلاح به حداقل رساند.
از عوارض دیگر تیغ خونریزی و نیز بر جا ماندن (گاهی از مواقع) جوشگاه های بدشکل روی پوست است. اگر افراد برای اصلاح از تیغ های شخصی استفاده نکنند امکان انتقال بیماری های ویروسی مثل ایدز و هپاتیت وجود دارد. به همین دلیل افراد هنگام مراجعه به پیرایشگاه ها و آرایشگاه ها، باید دقت کنند تیغ های مصرفی نو باشند. از دیگر مشکلات شایع استفاده از تیغ، سوختگی با تیغ است. در این حالت یک خراش خفیف قرمز رنگ ظاهر شده و معمولاً پس از چند ساعت، تا یکی دو روز (بسته به شدت آن) رفع می شود. در موارد شدید، سوختگی می تواند با جوش هایی در اطراف موهای اصلاح شده یا جوش های چرکی همراه شود.
سوختگی به ویژه در افرادی که موهای ضخیم را در نواحی با پوست حساس تیغ می زنند (مثل کشاله ران، زیر بغل، سینه و ریش) شایع تر است. از دیگر علل سوختگی با تیغ، تیغ زدن های پشت سر هم، استفاده از تیغ کند، اصلاح با تیغ به صورت خشک، فشار زیاد هنگام اصلاح، اصلاح بیش از حد سریع یا خشن و اصلاح در خلاف جهت رویش موها است. راه های پیشگیری از این سوختگی عبارتند از مرطوب کردن صورت، استفاده از فرچه اصلاح و کف صابون، استفاده از ژل مرطوب کننده، اصلاح در جهت رویش موها، اجتناب از اصلاح کردن های مکرر و پشت سر هم، پرهیز از خاراندن یا تحریک بعد از اصلاح، پرهیز از فرآورده های محرک مثل ادکلن و عطرها روی ناحیه اصلاح شده و استفاده از کرم های after shave حاوی نرم کننده ها و مرطوب کننده.
● آیا تیغ های مصرفی خانم ها با آقایان تفاوتی دارد
برخی از کارخانه ها تیغ هایی طراحی کرده اند که کارتریج آنها با ظرافت خاصی روی پوست قرار می گیرد، اصلاح کاملاً نزدیک پوست انجام می شود و حداقل تحریک را روی پوست حساس خانم ها به دنبال دارد و به آسانی نیز قابل استفاده است.
دکتر بهروز باریک بین متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید