جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ترس از پاشنه آشیل تیم ملی


ترس از پاشنه آشیل تیم ملی
● آیا رحمان رضایی نیمكت نشین می شود؟
امیر قلعه نویی و همه اعضای كادر فنی تیم ملی فوتبال كشورمان پس از دیدار با ازبكستان اعتراف كردند در انتخاب شیوه بازی و نفرات تیم ملی اشتباه كرده اند و تنها شانسی كه آوردند این بود كه تیم ملی توانست به لطف درخشش برخی مهره های خود، بازی باخته را با پیروزی عوض كند تا از فشار انتقادها كاسته شود.
تیم ملی كشورمان در شرایطی برابر ازبكستان قرار گرفت كه انتظارات از این تیم بسیار بالا بود و همه تصور می كردند به دلیل اینكه تیم ملی بهترین بازیكنان چند سال اخیر را در اختیار دارد به راحتی می تواند ازبكستان و سایر رقبای خود را شكست دهد، اما این واقعیت در همان ۴۵ دقیقه اول به یك آرزو تبدیل شد و تیم ملی نه تنها نتوانست انتظارات را برآورده كند بلكه باعملكردی ضعیف و پرانتقاد یك نیمه را با شكست راهی رختكن شد.
با این وجود كادر فنی در نیمه دوم خیلی زود و قبل از آنكه دیر شود به اشتباههای خود پی برد و با انجام چند تعویض، زمینه پیروزی تیم ملی را فراهم كرد. حالا كادر فنی تیم ملی به شناخت خوبی از مردانش دست پیدا كرده و می تواند امیدوار باشد كه در دیدار برابر چین، تركیبی بهتر را به میدان بفرستد و بتواند عملكرد قابل قبول تری را نیز به نمایش بگذارد.
واقعیت این است كه سبك فوتبال ازبكستان با چین و مالزی تفاوت دارد و اگر كادر فنی تیم ملی فوتبال كشورمان بخواهد با همان تفكرات بازی با ازبكستان به دیدار چین برود حتی اگر در تركیب تیم تغییراتی را ایجاد كند باز هم به مشكل خواهد خورد زیرا فوتبال این دو تیم كاملاً متفاوت است.
ازبكستان فوتبالی قدرتی و چند لایه را به نمایش می گذاشت كه البته در ضد حملات بسیار خطرناك عمل می كردند.
در این بازی پرس كردن بازیكنان ایران می توانست عملاً ازبكها را از رسیدن به اهدافشان دور كند. در نیمه دوم كه تیم ملی توانست مركز زمین را از آن خود كند تا حدود زیادی این اتفاق افتاد اما در نیمه اول مردان میانی كشورمان به هیچ وجه به این مهم پی نبردند كه از كجا ضربه می خورند.
با این حال همان طور كه اشاره شد، سبك بازی چین و ازبكستان كاملاً متفاوت است و كادر فنی تیم كشورمان اگر می خواهد در این دیدار به پیروزی برسد و سه امتیاز را از آن خود نماید باید تدابیر ویژه این بازی را اتخاذ كند. تدابیری كه ابتدا باید از خط دفاعی شروع شود و سازمان دفاعی تیم ملی فوتبال كشورمان سر و شكل قدرتمندتری به خود بگیرد.
رحمان رضایی به عنوان مدافعی كه قبل از شروع بازیها، حساب ویژه ای روی او باز می شد و تصور بر این بود كه نقطه اتكای تیم ملی خواهد بود متأسفانه در این دیدار نتوانست نمایش قابل قبولی داشته باشد و با چند اشتباه فاحش، تیم ملی را تا آستانه شكست پیش برد؛ اما در مقابل ظهور یك پدیده جوان به نام سیدجلال حسینی تا حدودی فشار انتقادها را از روی دوش خط دفاعی برداشت.
با این حال در بازی با چین تیم ایران باید پاشنه آشیل خود را به خوبی تقویت كند و اجازه ندهد چینی ها از این نقطه ضعف بزرگ ضربه خود را به پیكر تیم ملی وارد كنند.
در این میان انتخاب شیوه بازی تیم ملی و مهره هایی كه كادر فنی به میدان می فرستد تا حدود زیادی می تواند این مشكل بزرگ را برطرف كند و ملی پوشان كشورمان با قدرت بیشتری به مصاف چین بروند. اما در خط میانی هم تیم ملی باید فكری اساسی به حال تحرك و بازی سازی بهتر مردانش بكند.
واقعیت هافبكهای ایران این است كه ما مردان بسیار كارآمدی در اختیار داریم كه هر كدامشان می توانند یك تیم را از شكست نجات دهند اما اینكه چه وظایفی از سوی كادر فنی در اختیار آنها قرار داده می شود و چگونه هدایت می شوند سؤال مهمی است كه باید كادر فنی برای آن جواب قانع كننده ای داشته باشد.
هر چند در خط حمله نیز تیم ملی كار سختی پیش رو دارد اما شك نداشته باشید اگر تیم ملی بتواند در دو خط عقب میدان به خوبی بازی كند و تاكتیكهای ویژه این دیدار را به نمایش درآورد در خط حمله ما مشكلی برای گلزنی نخواهیم داشت.
بزرگترین ترس ما از دیدار برابر چین، همان پاشنه آشیل خط دفاعی است كه كادر فنی قول داده در روز بازی با چین تغییراتی را در این خط انجام دهد. اینكه ناصرابراهیمی با صراحت تأكید كرده كه تغییراتی را در خط دفاعی خواهیم داشت نشان می دهد كه آنها از عملكرد برخی ملی پوشان راضی نیستند و در این بین رحمان رضایی و فریدون زندی در معرض تعویض قرار دارند.
هر چند بسیاری از كارشناسان معتقدند فریدون زندی باید از تركیب خارج شود اما این احتمال را هم باید داد كه رحمان رضایی جایش را به مدافعی چون هادی عقیلی جوان بدهد. البته بعید به نظر می رسد كادر فنی این جسارت بزرگ را داشته باشد كه رحمان رضایی را نیمكت نشین كند، اما اگر این اتفاق بیفتد باید به امیر قلعه نویی به خاطر شهامتش آفرین گفت و حتم داشت كه مردان جویای نام ایران عملكرد قابل قبولی خواهند داشت.
رضا پارسی
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید