شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

جدال محبوبیت


جدال محبوبیت
● به بهانه سفرهای استانی احمدی نژاد و سفرهای غیررسمی خاتمی
سفرهای استانی محمود احمدی نژاد و سیدمحمد خاتمی به شهرهای مختلف ایران به سوژه داغ رسانه های اصولگرا و اصلاح طلب تبدیل شده و هر کدام بر محبوبیت بیشتر خود تاکید می کنند.
هنوز بیشتر از یک ماه از سفر پرحاشیه و کم رونق محمود احمدی نژاد به استان اصفهان نگذشته که رسانه های راستگرا سفر خاتمی به شیراز را کم رونق نشان داده اند.
پیش از این هم رسانه های راستگرا سعی کرده اند با سفرهای غیررسمی و بدون تبلیغات سیدمحمد خاتمی به ویژه به خارج از کشور به گونه ای رفتار کنند که گویا این سفرها اهمیتی ندارد یا اهمیت آن به اندازه ای نیست که حامیان خاتمی مطرح می کنند. با این وجود بعد از سفر محمود احمدی نژاد به اصفهان نوع برخورد رسانه های اصولگرا با سفرهای خاتمی تغییر کرده است چراکه به زعم اصولگرایان رقبای اصلاح طلب به عمد سفر احمدی نژاد به اصفهان را کم رونق نشان داده اند تا به این ترتیب محبوبیت مردمی رئیس جمهور را زیر سوال ببرند.
● ماجرای اصفهان
اما جدال مطبوعاتی اصلاح طلبان و اصولگرایان از آنجا آغاز شد که بعد از سفر محمود احمدی نژاد به اصفهان برخی مطبوعات محلی از عدم استقبال مردم اصفهان از احمدی نژاد خبر دادند و کمی بعد هم روزنامه توقیف شده هم میهن در گزارشی مستند به همراه عکس و تصویر نشان داد واقعاً اصفهانی ها استقبالی از رئیس جمهور نکرده اند. آنچه در این میان اهمیت دوچندان یافت این بود که احمدی نژاد در استان اصفهان در جریان انتخابات ریاست جمهوری بیشترین آرا را به خود اختصاص داد از همین رو این تصور وجود داشت که سفر احمدی نژاد به اصفهان به سمبل سفرهای استانی تبدیل خواهد شد.
چراکه وی توانسته بود در انتخابات ریاست جمهوری با آرای ویژه ای که در صندوق های رای استان اصفهان به نام او ثبت شد به کرسی ریاست جمهوری برسد. اما با این وجود اتفاق مورد انتظار احمدی نژاد رخ نداد و همین مساله هم به صورت خاصی جلب توجه می کرد. اما انعکاس این موضوع در رسانه های محلی و سراسری اصلاح طلبان، واکنش اعتراض آمیز اصولگرایان را در پی داشت و آنان اصلاح طلبان را به تخریب رئیس جمهور متهم کردند.
همزمان مقامات دولتی به خصوص تیم رسانه ای احمدی نژاد هم به رسانه های منتشر کننده استقبال کم رونق در اصفهان واکنش نشان دادند و اعلام کردند برخلاف آنچه نوشته شده است اصفهانی ها استقبال گسترده ای از احمدی نژاد به عمل آورده اند به گونه ای که فضای میدان مشهور امام (ره) از جمعیت مملو بوده است.
البته حامیان احمدی نژاد در شرایطی این موضوع را اعلام کردند که عکس های منتشر شده در روزنامه ها و برخی سایت های اینترنتی نشان می داد میدان امام اصفهان از جمعیت پر نیست. به هرحال این ماجرا سرآغاز دعوای جدیدی شد که بلافاصله تبعات آن دامن گیر خاتمی شد.
چراکه به فاصله کمی رسانه های اصولگرا خاتمی را متهم کردند در جریان سفرش به ایتالیا با زنان دست داده و اصول مسلم شرعی را زیر پا گذاشته است. هر چقدر خاتمی و اطرافیان او مصافحه خاتمی با زنان را تکذیب می کردند یا می گفتند که در میان شلوغی ها و هیاهوی جمعیت ممکن است برخورد غیرعمدی صورت گرفته باشد اما این توضیحات رسانه های نزدیک به اصولگرایان را قانع نکرد و حتی کار به جایی رسید که جمعی از نیروهای بسیجی و حزب اللهی مشهد با تجمع مقابل دادگاه روحانیت مشهد شکایتی را به این دادگاه ارائه و خواستار محاکمه خاتمی شدند.
البته این یک وجه ماجرا بود چراکه مدتی بعد اصولگرایان سفر سیدمحمد خاتمی به شیراز را تابلو کردند و اعلام داشتند که استقبال چندانی از خاتمی به عمل نیامده است.
کیهان و برخی سایت های نزدیک به احمدی نژاد تعداد حاضرین در سخنرانی خاتمی را حداکثر پنج هزار نفر دانستند که به گفته آنان بخش مهمی از این جمعیت با اتوبوس و تاکسی رایگان به محل اعزام شده بودند. البته رسانه های راستگرا در شرایطی این مساله را مطرح کردند که عکس های استقبال از خاتمی در شیراز ادعای آنان را با تردید روبه رو می کند چراکه در این تصاویر به وضوح دیده می شود جمعیت فراوانی حضور دارند و حتی مسجد محل سخنرانی خاتمی به حدی از جمعیت پر شده است که به ناچار چند برابر این جمعیت در خارج از مسجد و به صورت ایستاده سخنرانی رئیس جمهور سابق را گوش می دهند.
● رقابت محبوبیت
به هرحال به نظر می رسد در شرایطی که کشور با تحولات خاصی روبه رو شده و به ویژه مباحث اقتصادی آثار زیادی را بر میزان محبوبیت گروه های سیاسی و شخصیت های سرشناس اصولگرا و اصلاح طلب گذاشته است، بحث میزان محبوبیت هم به اصلی ترین دغدغه سیاستمداران تبدیل شده است.
به ویژه سیاستمدارانی که قصد حضور در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده را دارند و از این رو سعی می کنند به هر طریق ممکن برای خود پایگاه مردمی کسب کنند.
البته در این میان اصولگرایان و شخصیت های سرشناس آنان با مشکلات بیشتری مواجه هستند زیرا اکنون اصولگرایان به صورت کامل بر قوای مملکتی تکیه زده اند و از سوی دیگر درآمدهای هنگفت نفتی هم به دست آورده اند.
محمد ستاری فر رئیس سازمان مدیریت دولت خاتمی در مناظره اخیر تلویزیونی اش با فرهاد رهبر رئیس سازمان مدیریت برکنار شده دولت احمدی نژاد در این زمینه آمارهایی را ارائه داده است.
به گفته ستاری فر کل درآمد نفتی احمدی نژاد طی دو سال گذشته ۲۰۰ میلیارد دلار بوده است و از این رقم حداقل ۱۲۰ میلیارد دلار به صورت نقد در اختیار دولت بوده است.
به این ترتیب اکنون دولت و در راس آن محمود احمدی نژاد باید توضیح بدهند با رقم هنگفت درآمد نفتی چه کرده اند؟ همین مساله هم موقعیت آنان را در افکار عمومی ایرانیان به چالش کشیده است چراکه آمارها نشان می دهد شمار قابل توجهی از ایرانیان از وضعیت اقتصادی به ویژه در بخش مسکن و اخیراً حمل و نقل عمومی به واسطه سهمیه بندی بنزین ناراضی هستند و همین نارضایتی هم می تواند بر میزان محبوبیت کسانی که اکنون در دولت و مجلس حاکم هستند، تاثیرگذار باشد.
از این رو است به محض اینکه رسانه های اصلاح طلب مطالبی را درباره کاهش میزان محبوبیت مردمی شخصیت های اصلی اصولگرا به ویژه احمدی نژاد منتشر می کنند باعث آشفتگی حامیان احمدی نژاد و رسانه های نزدیک به دولت می شود.
آنان به سرعت مخالفان احمدی نژاد را به شانتاژ و خلاف واقع نشان دادن تحولات جاری متهم می کنند و البته همزمان به شخصیت های اصلاح طلب هم می تازند و در سرمقاله های خود می نویسند اگر خاتمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود به خاطر دست دادن با زنان ایتالیایی باید ردصلاحیت شود.
در واقع واکنش خشم آلود اصولگرایان به انتشار مطالبی درباره کاهش محبوبیت احمدی نژاد و همزمان درخواست برای ردصلاحیت خاتمی نشان از آن دارد که اصولگرایان هم پذیرفته اند اکنون جدال کسب محبوبیت به اصلی ترین دغدغه گروه های سیاسی تبدیل شده است ولو اینکه در ظاهر نشان بدهند آنان از افکار عمومی بیم ندارند چراکه مطمئن هستند مردم از ۸ سال حکومت اصلاح طلبان دل خوشی ندارند ولی به شدت از حاکمیت دو ساله اصولگرایان بر مسند ریاست جمهوری و حضور سه ساله آنان در مجلس هفتم راضی هستند.
حتی غلامحسین الهام سخنگوی دولت در مصاحبه مطبوعاتی هفته گذشته خود با خبرنگاران اعلام کرد مردم از سهمیه بندی بنزین راضی هستند.
پیش از این هم برخی جریانات و شخصیت های اصولگرا هم اعلام کرده بودند سهمیه بندی بنزین تاثیری بر محبوبیت اصولگرایان ندارد و به طور قطع در انتخابات مجلس هشتم اکثریت از آن اصولگرایان خواهد بود.
با این وجود نمی توان به صورت قطع اظهارات اصولگرایان را درباره میزان محبوبیت آنان پذیرفت چراکه افکار عمومی در برابر تحولات دو ساله اخیر کشور واکنش مورد انتظار اصولگرایان را نشان نداده است. گوشه ای از واکنش افکار عمومی در انتخابات ۲۴ آذر سال گذشته به نمایش گذاشته شد.
در آن تاریخ همزمان انتخابات شوراهای شهر و مجلس خبرگان برگزار شد اما کاندیداهای مشهور به حامیان احمدی نژاد شکست خوردند و نتوانستند نتیجه مورد نظر را به دست آورند.
در واقع اگر آن حادثه را با برخی سفرهای استانی محمود احمدی نژاد کنار یکدیگر قرار بدهیم آنگاه نتیجه ای حاصل می شود که چندان منطبق با تحلیل های رسانه ای اصولگرایان نیست.
ایرج جمشیدی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید