جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آنها جام را به کسی نمی دهند


آنها جام را به کسی نمی دهند
گرچه تا اواسط مرداد كه مهلت نقل و انتقالات تیم های لیگ برتری به پایان می رسد، زمان تقریباً زیادی باقی مانده و در بیست و چند روز آینده ممكن است هر اتفاقی بیفتد اما آنچه تا امروز بیش از هر چیز دیگری به چشم آمده، حكایت از عزم جزم شده تیم های تهرانی برای فراهم آوردن تمام امكانات و شرایط به منظور حضوری پرقدرت در هفتمین دوره لیگ برتر دارد كه البته جام حذفی نیز به عنوان دومین صید در ماه های آتی برای آنان به حساب می آید.
گویا قهرمانی های متعدد تیمی به نام سپاهان در سال های اخیر و یقه گیری دیگر تیم های شهرستانی موفق همچون ابومسلم، فولاد و استقلال اهواز، ذوب آهن و ... برای تهرانی ها حسابی گران تمام شده و سعی دارند به هر طریق ممكن به استیلای تیم های یاد شده در فوتبال ایران پایان دهند.
وقتی تیمی همچون سپاهان در ورزشگاه آزادی مانع از رسیدن استقلال و پرسپولیس به قهرمانی جام حذفی می شود و همین نقش را برای پاس و صباباتری نیز ایفا می كند- در سال های مختلف- و تیم های دیگری مثل ابومسلم در تهران مقابل سرخپوشان تمرین گلزنی می كنند و بعد به خانه برمی گردند، طبیعی هم هست كه خون عوامل خیلی از تیم های پایتخت نشین به جوش آید و آنها را مجاب كند تا پاشنه ها را ور بكشند و با توپ پر وارد میدان شوند.
در لحظه ای كه مشغول نگارش این مطلب هستیم، ۲ تیم تهرانی صباباتری و استقلال، سهمیه های لیگ برتری خود را در حال تكمیل شدن می بینند و تلاش می كنند در یكی دو روز باقی مانده این مهم را به سرانجام رسانده و زمینه را برای انجام تمرینات اصولی با اكثر بازیكنان فصل آینده مهیا كنند.
صبایی ها با جذب حاتمی، فضلی، غلامرضا رضایی و حاجی زاده و نیز حفظ مهره های كلیدی فصل قبل خود، تنها یك جای خالی برای جذب بازیكن لیگ برتری در لیست فصل آتی تیم می بینند كه آن هم احتمالاً با یكی از پدیده های یكی دو سال اخیر فوتبال ایران پر خواهد شد ضمن آنكه آنها كلاه كج را نیز جذب كرده اند. استقلال هم با منیعی، بیاتی نیا، روانخواه و پولادی تمام كرده و اخبار پیرامون این تیم نیز حكایت از به خدمت گرفتن یكی دو مهره اسمی دیگر در آینده ای بسیار نزدیك - در كنار حفظ استخوان بندی تیم سال قبل- می كند از سوی دیگر پیكان كه فصل قبل نیز تیم خیلی خوب و كاملی داشت، ۲ هافبك مؤثر لیگ یعنی داریوش یزدانی و سعید رمضانی و یكی دو مهره لیگ برتری دیگر را به خدمت گرفته و پرسپولیس هم با وجود از دست دادن نفرات ارزشمندی چون كعبی و معدنچی با سپهر حیدری، محسن خلیلی ، بهادر عبدی و میثم سلیمانی به توافق رسیده و بازیكنان اسمی دیگری نیز به سرخپوشان خیلی نزدیك شده اند.
با احتساب خروج پاس از تهران و شرایط راه آهن كه باید آن را یك تیم میانه جدولی لیگ هفتم به حساب آورد، پایتخت ایران، ۳ تیم پرسپولیس و استقلال - با توجه به تحولات و خریدهای اخیر و نیز سرمایه های همیشگی یعنی هواداران پرشمار و همیشه حاضر در ورزشگاه ها- و همچنین صباباتری را برای تصاحب جام زرین پیكارهای هفتمین دورهلیگ برتر، دست به نقد می بیند.
در این میان سایپا به عنوان قهرمانلیگ ششم نیز كه خیلی بی سر و صدا تمریناتش را آغاز كرده و به جز یزدانی، خلیلی و ارشاد یوسفی خروجی دیگری نداشته و در عوض امثال آلوز را جذب كرده است با علی دایی مطمئناً راسخ تر از قهرمانان دوره های قبل برای دفاع از عنوان ارزشمند خود پای به رقابت ها خواهد گذاشت، ضمن اینكه از پیكان به عنوان تیم كه قادر است مانع از حركت رو به جلوی رقیبان تیم های تهرانی مدعی- در بازی های مستقیم داخل و خارج از خانه- شود هم نباید غافل شد.
اینها را گفتیم، بد نیست سری هم به تیم های دیگر بزنیم و اوضاع آنها را بررسی كنیم. از اصفهان كه اخبار خوبی به گوش نمی رسد و همان طور كه در گزارشات روزهای اخیر همكارمان عباس افشاری از این شهر و تیم هایش خوانده اید، ذوب آهن فقط خروجی داشته و نفراتی چون سپهر حیدری و مهدی رجب زاده را از دست داده، بدون آنكه مهره ای قابل راجذب كند.
سپاهان هم تا به اینجای كار ۲ بازیكن مؤثر خود به نام های محمد نوری و عماد رضا را از دست داده، آرمناك و شفیعی هم كه صد در صد رفتنی هستند و با عنایت به این موضوع كه آنها نتوانسته اند امثال میرقربانی و روانخواه را جذب و سیدصالحی را راضی به تمدید قرارداد كنند، باید گفت طلایی پوشان زاینده رود تا امروز، ناكام بزرگ بازار نقل و انتقالات لقب گرفته اند.
استقلال اهواز، نایب قهرمان دوره قبل نیز همچنان بلاتكلیف است و در این شرایط فضلی، رمضانی و میرزاپور را قطعاً از دست داده و بداوی، كاملی مفرد و ... را احتمالاً خواهد داد.
دیگر تیم لیگ برتری اهواز هم كه به دسته پایین تر سقوط كرده و تیم های چون ابومسلم، مس، پگاه و ... نیز هرقدر خوب كار كنند، بعید است جایی در بین مدعیان لیگ هفتم داشته باشند.اینچنین است كه به نظر می رسد بعد ازقهرمانی استقلال و سایپا طی ۲ دوره اخیر بازی های لیگ برتر،جام زرین رقابت ها در سال هفتم نیز در پایتخت خواهد ماند و در واقع باید بگوییم تهرانی ها با توجه به شرایطی كه در ابتدای مطلب ذكر كردیم، آن را دیگر به كسی نخواهند داد. گرچه پیش بینی كردن از حالا در مورد چند ماه دیگر اصلاً كار درستی نیست اما اتفاقات بازار نقل و انتقالات به ما می گوید قهرمان لیگ و البته جام حذفی در سال آینده را باید از بین پرسپولیس، استقلال، صباباتری و سایپا پیدا كرد و با وضعیت فعلی، بعید است قوی ترین تیم شهرستانی یعنی سپاهان در میان آنها حرفی برای گفتن داشته باشد. شما چطور فكر می كنید؟
حامد فرضعلی‌بیک
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید