جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


فرشته ای به نام مادر


فرشته ای به نام مادر
آیا تا به حال با خود اندیشیده اید كه چرا كلمه «مادر» از تقدس ویژه ای برخوردار است. آیا زنان به صرف توانایی بارداری و وضع حمل، مادرانی قابل تقدیر می شوند یا عوامل دیگری نیز در این میان دخیل است؟ آیا فقط در زندگی فرزندانشان نقش دارند یا اینكه قادر به تحول در زندگی آنها هستند؟
و آیا تغییرات را صرفاً در زندگی فرزندان ایجاد می كنند یا اینكه زندگی خودشان نیز پس از مادرشدن تغییر می كند؟ آیا فرد دیگری نیز می تواند مانند مادر عمل كند یا اینكه برخی ویژگی ها اختصاص به مادران دارد؟
برخی افراد تصور می كنند كه مادرشدن به معنای پایان خواب راحت، گذرانیدن تعطیلات آرام و دست كشیدن از علایق است. در پاسخ به این افراد باید گفت شما هرگز از مادرشدن پشیمان نخواهید شد. زیرا چنان لذتی از نگاه كردن به فرزندان و بزرگ شدن آنها می برید كه حاضر نیستند دنیا را با همه زرق و برقها و دلفریبیهایش با یك لحظه دوری فرزندان عوض كنید. اما مادران به راستی از چه لذت می برند؟ باید گفت همه چیز پس از ورود كودك به این جهان برای مادر تغییر می كند. حتی رابطه مادر و پدر تغییر می كند. اگر زن و شوهر تا به حال به یكدیگر علاقه مند بودند حالا مادر به این خاطر كه همسرش اینقدر به كودكش علاقه دارد نیز او را دوست دارد و به سبب دغدغه آینده فرزند برای پدر، علاقه او به شوهرش نه تنها كاهش نمی یابد بلكه دوچندان شده و احساس محبت بیشتری ایجاد می شود.
نخستین باری كه كودك می نشیند، می ایستد، نخستین دندانی كه در می آورد، نخستین كلمه ای كه بر زبان می آورد، دنیای مادر را متحول می سازد. هر زخمی پس از مدتی بهبودی می یابد اما مادرشدن مانند زخمی دلپذیر است كه همیشه تازه و حساس است!
همه افراد صفحه حوادث روزنامه را می خوانند اما فقط مادر است كه با خود فكر می كند «اگر این اتفاق برای فرزند من بیفتد؟»
مادر به جای پرداختن به آرزوهای خود تمام سعی خود را برای رسیدن فرزندان به آرزوهایشان به عمل می آورد. و به عبارت دیگر با كمال میل نردبانی برای ترقی فرزندان می شود.
● ویژگی های خاص اثبات شده در مادر
ثابت شده كه ذهن و حافظه مادران نه تنها نسبت به قبل از مادرشدن تحلیل نمی رود بلكه با تغییرات مغزی و هورمونی تقویت نیز می شود:
▪ درك حالات چهره:
مادرانی كه دارای كودك هستند بهتر از دیگران قادر به درك حالات چهره و قدرت ذهن خوانی می باشند. آگاهی از كوچكترین تغییرات جسمی و روحی فرزندان فكر را برای همدلی و همدردی موثر در دیگر زمینه ها نیز آماده تر می كند.
▪ توانایی انجام چند كار در یك زمان:
در زمان بارداری و مدتی پس از زایمان مغز استروژن بیشتری ترشح می كند و این كار با یك سلسله ارتباطات هوشیاری مادر را افزایش می دهد.
- مشخص شده كه مادران نسبت به سایر زنان قدرت بیشتری در انجام چند كار دارند. برای مثال در حال آشپزی یا تمیز كردن یخچال می توانند در ذهن خود به یافتن راه حل برای یك مسئله پرداخته و در عین حال به صحبتهای فرد دیگری نیز گوش بدهند.
افزایش شهامت: افراد پس از مادرشدن شهامت و شجاعت بیشتری در برخورد با هیجانات دارندو حتی قدرت ریسك پذیری بیشتری پیدا می كنند.
- مادرانی كه همیشه از شنا كردن می ترسیده اند برای حفاظت از كودكانشان در آب به همراه آنها شنا كرده و حتی برای نجات آنها بی پروا به اعماق آب می روند.
▪ روحیه مادر حاكم بر نگرش فرزندان:
با تولد كودك رابطه مادر و فرزندی ایجاد می شود كه زمینه حالات و جهت گیریهای بعدی فرزند را نسبت به جهان پیرامون تعیین می كند. پس باید توجه خاصی به وضعیت روحی مادران داشت.
نكته اینجاست كه مادران ناراضی و آنهایی كه حس مثبتی نسبت به مسائل به ویژه مسائل خانوادگی ندارند این حس را به فرزندان به ویژه پسران خود منتقل می كنند. البته این تاثیر بر دختران نیز وجود دارد فقط مسئله اینجاست كه دختران این تاثیرات را در زمان حال و با دریافت آن بروز می دهند اما پسران ممكن است در زمان حال واكنشی نشان ندهند اما در زمان بلوغ و بزرگسالی آثار این نارضایتی خفته را از خود نشان داده و نسبت به زندگی زناشویی بدبین تر شوند.
▪ محبت:
از آنجایی كه مادر نخستین شخص آشنای فرزند و الگوی او برای توقع از دیگران است نحوه برخورد مادر معیاری برای پیش بینی احساس سایرین نسبت به كودك است. یكی از راههای اولیه مادر برای ابراز علاقه خود در آغوش گرفتن فرزند است. صمیمیت مادر موجب می شود طفل به سایرین نیز علاقه مند شود. حتماً تاكنون با افرادی برخورد كرده اید كه نمی توانند محبت خود را به دیگران ابراز نمایند. چنین افرادی اینكار را از مادر نیاموخته اند.
● مادر آرام فرزند شاد:
آرامش برای فرزند به معنای امنیت خاطر است و اضطراب و تشویش مادر موجب بی قراری فرزند می شود. پس این مادر است كه می تواند با تدبیر خود این شادی و رضایت را به فرزند بدهد. یكی از راههای تشخیص آرامش مادر خنده كودك است. زیرا حالات و دید فرزند از دوران نوزادی نسبت به دنیا طبق احساسات مادر ترسیم می شود و امنیتی كه او از مادرش دریافت می كند تمایل به برقراری رابطه با دیگران را نیز در وی تقویت می كند.
▪ كمال گرایی:
بسیاری از فرزندان موفقیتهای خود را مرهون رفتار والدین به ویژه مادر می دانند. مادر با تشویق فرزندان می تواند موجب تقویت اعتماد به نفس در آنها شود اما باید توجه داشت كه توقع زیاد و ایده آلی موجب احساس ضعف و كمبود در فرزند می شود. به تدریج رفتار دیگران را نیز كامل و شایسته ستایش و تحسین نمی بیند. بدین ترتیب نمی تواند به طور صادقانه به افراد محبت بورزد و از زندگی لذت ببرد و امكان دارد منزوی شود.
در مقابل مادرانی كه می پذیرند همه افراد نكات ضعف و قوت دارند و فرندانشان نیز از این مورد مستثنی نیستند عموماً فرزندانی منطقی-عادل و منصف خواهند داشت كه در روابط اجتماعی نیز افرادی موفق و فعال بوده و از بودن با افراد گوناگون با خصوصیات متفاوت لذت می برند.
▪ گذشت:
مادر با گذشت و ایثار خود و پرداختن به آنچه مصلحت خانواده و فرزندان است به بهترین شكل معنی ایثار و گذشت را نشان می دهد. فرزندان درمی یابند كه گذشتن از خود به خاطر دیگران بسیار زیباست و مادر اینكار را به بهترین نحو انجام می دهد.
از طرف دیگر فرزندان باگذشت مادر ارزش بخشش را درمی یابند و در ضمن اینكه كینه توز نخواهند شد اشتباهات خود را نیز مانند دیگران می بخشند و احساس گناه نمی كنند تا این احساس را به دیگران هم منتقل كنند. آنها می آموزند كه مسائل دیگران نیز به اندازه مسائل آنها مهم است و می توان برای لذت بردن از شادی دیگران از برخی خواسته های خود گذشت.
حالا خودتان بگویید به جز مادر چه كسی این درسهای ارزشمند زندگی را به این زیبایی به انسان می دهد؟ آیا این مادر شایسته تحسین و قدردانی نیست؟
سحركمالی نفر
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید