پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


رشد۲۱ درصدی ارزش بازار بورس در سال ۸۵


رشد۲۱ درصدی ارزش بازار بورس در سال ۸۵
با پذیرش دو شركت فولاد و مس در بورس، گروه فلزات اساسی به بزرگترین گروه بازار ازلحاظ ارزش بازار تبدیل شد.
در پایان سال ،۱۳۸۵ ارزش بازار سهام با افزایش ۲۱‎/۳ درصدی نسبت به سال قبل، به ۳۹۵,۰۲۸ میلیارد ریال (۴۲‎/۷ میلیارد دلار) رسید كه بخش عمده این افزایش ارزش، در دو ماه پایانی سال و با پذیرش و عرضه دو شركت بزرگ یعنی فولاد مباركه اصفهان و صنایع ملی مس محقق شده است. ارزش بازار این دو شركت در پایان سال ۵۳,۷۱۷ میلیارد ریال بود و در صورت تعدیل ارزش پایان سال بازار از بابت این دو شركت نیز این شاخص ۴‎/۸ درصد رشد داشته است. افزایش ارزش تابلوی اصلی و فرعی به ترتیب ۶۸ و ۳۲ درصد بوده است.در حال حاضر گروه فلزات اساسی با ۱۷ درصد، بیشتر سهم ارزش را در صنایع بورس دارد و صعود این صنعت به رتبه نخست مربوط به اضافه شدن شركت های ملی صنایع مس ایران و فولاد مباركه اصفهان در ۲ ماهه پایان سال ۱۳۸۵ به این صنعت بوده است.در حالی كه بیشترین سهم ارزش بازار در سال قبل به ترتیب با ،۱۹ ۱۸ و ۱۲ درصد در اختیار صنایع خودرو و ساخت قطعات، سیمان و شركت های چند رشته ای (هلدینگ) قرار داشته است، اما این صنایع با توجه به مشكلات موجود از جمله تثبیت قیمت علی رغم افزایش هزینه ها و همچنین كاهش ارزش پرتفوی سهام شركت های هلدینگ، نتوانسته اند جایگاه خود را در بازار حفظ كنند.
شاخص قیمت و بازده نقدی به عنوان نماگر بازده كل سرمایه گذاری بر روی سهام با افزایش ۱۴‎/۷ درصدی از ۲۶,۸۴۲ واحد در سال ۱۳۸۴ به ۳۰,۷۸۶ واحد در پایان سال ۱۳۸۵ رسید.بیشترین میزان بازدهی مربوط به شهریور ماه سال ۱۳۸۵ است كه طی آن شاخص در اثر رشد قابل توجه قیمت سهام شركت های ساختمانی و بانك ها و همچنین افزایش ۱‎/۶ درصدی شاخص بازده نقدی با ۴‎/۶ درصد افزایش روبه رو بوده است.
كاهش شاخص مالی متأثر از افت قابل ملاحظه ارزش پرتفوی شركت های سرمایه گذاری است و تا پایان آذر ماه روندی نزولی داشت و از این ماه رشد صعودی خود را آغاز كرد به گونه ای كه با ۱۹ درصد افزایش، تقریباً به سطح ابتدای سال خود بازگشت. عمده افزایش شاخص مالی در این دوره، از افزایش قیمت سهام بانك ها ناشی شده است.
از میان ماه های سال بیشترین ارزش معاملات به اسفند ماه تعلق دارد كه در آن ۳,۹۶۵ میلیون سهم به ارزش ۱۱,۱۶۶ میلیارد ریال، در بورس مورد معامله قرار گرفت. میانگین روزانه ارزش معاملات نیز در سال ۱۳۸۵ به ۲۳۰ میلیارد ریال رسید كه ۴ میلیارد ریال كمتر از سال پیش و ۱۹۹ میلیارد ریال كمتر از سال ۱۳۸۳ است. میانگین قیمت سهام معامله شده نیز با ۱۰ درصد كاهش به ۳,۵۲۵ ریال رسید.
صنایع ساخت فلزات اساسی، استخراج كانه های فلزی و خودرو و ساخت قطعات به ترتیب با ،۱۶ ۱۵ و ۱۱ درصد از كل معاملات بازار سهام، در رتبه های اول تا سوم قرار داشته اند. رتبه اول ساخت فلزات اساسی ناشی از عرضه سهام شركت های صدر اصل ۴۴ شامل ملی صنایع مس و فولاد مباركه اصفهان است كه به بهبود بازار سرمایه كمك كرده اند.این گزارش حاكی است: در سال ۱۳۸۵ عملیات بازارسازی با عقد قرارداد، بر روی اوراق مشاركت و سهام ۲۳ شركت شامل اوراق مشاركت ایران خودرو، سهام شركت های سرمایه گذاری مسكن، پارس خودرو، ایران خودرو، ایران خودرو دیزل، سرمایه گذاری توسعه ملی، گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران، زامیاد، سایپا، صنعتی دریایی ایران، سایپا دیزل، مهركام پارس، سیمان هرمزگان، چادرملو، گل گهر، سرمایه گذاری آتیه دماوند، سرمایه گذاری بانك ملی، سرمایه گذاری بهمن، سرمایه گذاری بیمه، سرمایه گذاری سپه، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی كشوری، سرمایه گذاری غدیر و سرمایه گذاری ملی ایران صورت گرفته است.
در سال های ،۸۵ ۸۲۹ نماد معاملاتی بازگشایی شد كه ۱۸۱ نماد آن مربوط به ۲ ماهه آخر سال بود. همچنین ۸۲۵ نماد را متوقف شد كه ۱۵۱ نماد آن مربوط به ۲ ماهه آخر سال بود.
این گزارش می افزاید: تعداد شركت های پذیرفته شده در پایان سال ۸۵ بالغ بر ۴۱۷ شركت است. صنایع خودرو و ساخت قطعات، سرمایه گذاری ها و شركت های چند رشته ای به ترتیب با ،۱۹ ۱۵ و ۱۲ درصد بیشترین سهم را در اختیار داشتند و سهم ۵ صنعت بزرگ از این نظر ۶۲ درصد بوده است. نكته قابل توجه این كه از میان این ۳ صنعت بزرگ، فقط صنعت خودرو و ساخت قطعات در جایگاه صنایع برتر از نظر ارزش بازار قرار دارد و ۲ صنعت سرمایه گذاری و هلدینگ به رغم تعداد سهام منتشره، تنها ۸‎/۶ و ۸‎/۵ درصد از بازار را در اختیار دارد. در سال ۱۳۸۵ با توجه به پذیرفته شدن ۳ شركت جدید و حذف ۱۸ شركت از این فهرست تعداد شركت های پذیرفته شده به ۴۱۷ شركت كاهش یافته است.
همچنین شركت های متقاضی پذیرش در بورس در سال ،۱۳۸۵ شامل ۱۲ شركت از جمله كشتیرانی آریا، فولاد خراسان، سرمایه گذاری توسعه عمران اردبیل، ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، قند ارومیه، شیمیایی رازی و ۶ شركت دیگر و ۲ بانك تجارت و ملت بوده?اندكه اقدام های لازم به منظور تكمیل مدارك پرونده پذیرش این شركت ها جهت قرار گرفتن در دستور كار هیأت پذیرش اوراق بهادار صورت گرفته است.
آن دسته از شركت هایی كه در جلسه هیأت پذیرش، به صورت مشروط پذیرفته شده اند تا پس از احراز شرایط پذیرش در فهرست نرخ های بورس درج شوند ۲۹ مورد بوده و اقدام ها و پیگیری های لازم جهت به روزرسانی، تكمیل پرونده و نهایتاً درج نام این شركت ها در حال انجام است.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید