جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تساوی در آغاز و پایان


تساوی در آغاز و پایان
چهاردهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در حالی آغاز شد که چهار کشور از شرق آسیا میزبانی این رقابت‌ها را بر عهده داشتند و مطابق انتظارات این جام بزرگ در قاره کهن با بدترین استقبال از سوی تماشاچیان در هر چهار کشور روبه‌رو شد تا مشخص شود فوتبال در میان تیم‌های آسیای شرقی به‌ویژه جنوب شرقی طرفدار چندانی ندارد.
در اولین دیدار این دور از رقابت‌ها در حالی که افتتاحیه جام در تایلند برگزار شده بود تیم‌ملی این کشور در مقابل عراق از گروه نخست رقابت‌ها قرار گرفت و در حالی که ورزشگاه ملی را جامانگالای تایلند در زیر باران با سکوهای خالی از تماشاگر نظاره‌گر تلاش دو تیم از شرق و غرب آسیا بود این مصاف آغاز شد.
گل زودهنگام تایلند معرف جام غیرقابل پیش‌بینی چهاردهم بود و با اینکه عراق برای جبران گل خورده به آب و آتش می‌زد، توپ‌های این تیم با دروازه تایلند بیگانه بود و راهی برای ورود به دروازه پیدا نمی‌کرد.
قطعاً اگر گل دیرهنگام عراق وارد دروازه تایلند نمی‌شد تایلند به یکی از مدعیان اصلی صعود در این گروه تبدیل می‌شد که در نهایت اینگونه نشد و بازی با نتیجه یک - یک به پایان رسید.
اما در دیگر بازی این گروه استرالیا تیم تازه وارد آسیا در مقابل عمان قرار گرفت که واقعاً در سطح فوتبال حرفی برای گفتن نداشت و همگان به‌ویژه استرالیایی‌ها تیم قاره دور افتاده را در این بازی از پیش برنده می‌دانستند که هنرنمایی بازیکنان عمان که انگیزه بالایی برای این میدان سخت داشتند باعث شد تا این استرالیا باشد که به فکر تلافی گل خورده باشد و در مقابل حملات متعدد عمان اجازه این کار را به آنها نمی‌داد.
استرالیا برخلاف آنچه که تصور کرده بود در مقابل فوتبال آسیا حرفی برای گفتن نداشت و حتی نمی‌توانست گل خورده خود را در برابر تیم درجه سوم آسیا جبران کند و واقعاً اگر اشتباه مدافعان عمان و سماجت مهاجمان حرفه‌ای استرالیا نبود قطعاً زردپوشان استرالیا اولین شکست خورده جام چهاردهم لقب می‌گرفتند.
این بازی هم در نهایت با تساوی یک - یک خاتمه یافت.دیگر میزبان جام چهاردهم ویتنام باید در مقابل تیم میلیاردی امارات به میدان می‌رفت و در ورزشگاه ملی مای دینه از یک تیم عرب در غرب آسیا میزبانی می‌کرد.
واقعاً درست است اگر بگوییم از هم اکنون نام شگفتی‌ساز رقابت‌ها به ویتنام تعلق خواهد گرفت چرا که بازیکنان این تیم آنقدر زیبا و بابرنامه بازی کردند که امارات هیچ حرفی مقابل ویتنام برای گفتن نداشت و سرانجام هم این چشم‌بادامی‌های ویتنامی بودند که اولین پیروزی جام ملت‌های آسیا را به نام خود ثبت کردند و با دو گلی که وارد دروازه امارات کردند شادی را به مردم کشور خود هدیه داده و تعجب و تحسین سایر کشورهای بزرگ و کوچک آسیا را برانگیختند.
ژاپن، قهرمان دوره قبل جام ملت‌های آسیا باید در مقابل قطر میزبان دور بعد رقابت‌ها قرار می‌گرفت، ‌این بازی هم در گروه دوم رقابت‌ها در کشور ویتنام برگزار می‌شد و حالا دو تیم می‌دانستند برای صعود به سد محکمی به نام ویتنام برخورد خواهند کرد و همین موضوع اهمیت مصاف این روزشان را دوچندان می‌کرد.
جدال این دو تیم هم در نهایت برنده‌ای نداشت و در حالی که بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال منتظر پیروزی ژاپن بودند این تیم هم در مقابل قطر با نتیجه یک – یک متوقف شد تا سومین تساوی جام چهاردهم رقم بخورد.
سومین میزبان جام ملت‌ها نیز باید به میدان می‌رفت، آنها می‌دانستند پس از درخشیدن تایلند و ویتنام این بار نوبت آنهاست که به همگان ثابت کنند میزبانی شایسته برای این رقابت‌ها هستند و باید سومین شگفتی‌ساز جام ملت‌های آسیا باشند.
اندونزی با اینکه در فوتبال قاره کهن حرفی برای گفتن نداشت، در مقابل بحرین قرار گرفت و آنها هم توانستند راه دو میزبان قبلی را در پیش بگیرند و دومین پیروزی این تورنمنت بزرگ را به خود اختصاص دهند.
اندونزی در این بازی با دو گل بحرین را در هم کوبید و تک‌گل بحرین هم نتوانست دردی را از این شکست تلخ دوا کند.
و آخرین میزبان جام چهاردهم یعنی مالزی که میزبان گروه تیم‌ملی کشورمان هم هست باید در مقابل یکی از قدرتمندترین تیم‌های حال حاضر آسیا یعنی چین قرار می‌گرفت و همگان باتوجه به درخش سه میزبان دیگر این رقابت‌ها منتظر هنرنمایی بازیکنان مالزی بودند.
اما مالزی نشان داد که ضعیف‌ترین تیم حال حاضر جام ملت‌های آسیاست و آنقدر بد بازی کرد که بازیکنان چین هر کاری که می‌خواستند انجام می‌دادند و تمام راه‌های گلزنی را در این بازی امتحان کردند و در نهایت شکستی سنگین را در ورزشگاه ملی بوکیت جلیل مالزی متحمل شدند.
در این بازی چین ۵ بار توانست دروازه مالزی را باز کند و تیم میزبان نیز یک بار موفق به گلزنی شد.
اما ورزشگاه بوکیت جلیل یک بار دیگر باید آماده برگزاری یک مسابقه دیگر می‌شد، جایی که تمام چشم‌های آسیا به آن دوخته شده بود.
تیم‌ملی پرستاره ایران، مدعی اصلی قهرمانی جام چهاردهم برای اولین بار در این جام باید به میدان می‌آمد و در مقابل ازبکستان قرار می‌گرفت.
شروع توفانی ملی‌پوشان ایرانی نوید یک پیروزی دلچسب را به هموطنان کشورمان می‌داد اما اشتباه مسلم خط دفاعی و دروازه‌بان ما باعث شد شیرازه تیمی تیم‌ملی از هم بپاشد و دیگر ملی‌پوشان ما نتوانند برنامه‌های خود را به درستی در زمین پیاده کنند.
اما در نهایت با تزریق نیروی جوان و پرانگیزه یعنی جواد کاظمیان که در پایان بازی هم به‌عنوان مرد برتر میدان شناخته شد ورق برگشت و تیم‌ملی کشورمان با نتیجه ۲ بر یک توانست بر ازبکستان قدرتمند غلبه کند.
آخرین بازی روز نخست رقابت‌ها جایی بود که به جرأت می‌توان گفت این بازی سنگین‌ترین و حساس‌ترین بازی این مرحله به شمار می‌رفت.
جایی که کره‌جنوبی و عربستان باید رودرروی یکدیگر قرار می‌گرفتند و بیشتر برای رسیدن به صدرنشینی گروه چهارم با یکدیگر مقابله می‌کردند.
کره‌جنوبی اولین تیمی بود که در این بازی سرد به گل رسید اما خوشحالی چشم‌بادامی‌های کره طولی نکشید و ضربه پنالتی عربستان همه چیز را به تساوی کشاند تا روز نخست رقابت‌ها که با تساوی آغاز شده بود با تساوی نیز خاتمه یابد.روز دوم رقابت‌های جام ملت‌های آسیا از امروز با مصاف عمان و تایلند آغاز خواهد شد.
وحید رجایی
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید