پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۰ روش مناسب برای صرف صبحانه کودکان


۱۰ روش مناسب برای صرف صبحانه کودکان
صبحانه مهترین وعده غذایی روزانه می‌باشد و به دلایل ذیل هرگز نباید از برنامه غذایی كودكان حذف گردد:
۱) كودكانی كه صبحانه مصرف می‌كنند نیازهای تغذیه‌ای روزانه خود را تامین می‌نمایند. چنانچه نخوردن صبحانه تداوم یابد ویا به عادت تبدیل شود، موجب كمبود دریافت مواد قندی روزانه مورد نیاز می‌شود كه در وعده‌های دیگر جایگزین نخواهد شد و در نتیجه كمبود كالری، ویتامین‌ها و املاح ایجاد می‌شود.
۲) وزن مطلوب خود را حفظ می‌كنند.
۳) میزان كلسترول خون پایین‌تری دارند.
۴) سیستم ایمنی قوی‌تری دارند و كمتر بیمار می‌شوند.
۵) دروس خود را بهتر می‌فهمند.
مطالعات نشان داده افزایش نسبی قند خون كودكان موجب بهبود عملكرد مغز و یادگیری كودكان مدرسه‌ای می‌شود. كودكانی كه از خوردن صبحانه امتناع می‌كنند در انجام تكالیف ریاضی كارایی كمتری دارند و قدرت خلاقیت و ابتكار آنها كاهش می‌یابد. برای اینكه كودكان سنین مدرسه، اشتهای كافی برای خوردن صبحانه داشته باشند باید شام را در ساعات ابتدایی شب صرف كنند و حتی‌الامكان شبها در ساعت معینی بخوابند تا صبح وقت كافی برای صبحانه خوردن داشته باشند.
اگرشما صبحانه را به عنوان یك وعده غذایی مهم تلقی كرده و هر روز دور سفره صبحانه بنشینید تا غذای لذیذی صرف كنید بدون شك فرزند شما نیز چنین خواهد كرد. پس اگر فرزند شما صبحانه نمی‌خورد اشكال اصلی را خود شما باید رفع كنید.
اما اگر با وجود نشان دادن یك الگوی خوب هنوز كودك شما از خوردن صبحانه امتناع می‌كند، می‌توانید از راه حل‌های زیر استفاده كنید:
۱) صبحانه را برای كودك جذاب كنید. سعی كنید زمان كافی را برای یك صبحانه مفرح در نظر بگیرید.
صبحانه نباید صرفا موقعیتی باشد كه مواد غذایی را به زور فرو دهید. به عنوان مثال كودكان خردسال از این كه لیوان و فنجان مخصوص خودشان را داشته باشند، لذت می‌برند. آنها از این كه با تزیین قسمتی از نان با مقداری پنیر و درست كردن یك شكل خنده‌دار در آراستن سفره شركت كنند، سرگرم می‌شوند.
۲) به كودكمان اجازه دهیم تا در برنامه‌ریزی صبحانه كمكمان كند: اگر به كودك خود اجازه دهید كه در تنظیم برنامه هفتگی صبحانه كمك كند و یا این كه هنگام خریدن لوازم صبحانه شما را همراهی كند، با علاقه بیشتری سر میز صبحانه حاضر خواهد شد.
۳) صبحانه را مختصر كنیم: اگر كودك شما ناهار را به صبحانه ترجیح می‌دهد، به او یك صبحانه مختصر و یك ناهار مفصل بدهید. این برنامه در حالتی كه صبحانه انرژی كافی را برای تمام مدت صبح فراهم كرده و تا هنگام صرف ناهار كودك از نظر انرژی كمبود نداشته باشد، مشكلی ایجاد نمی‌كند.
۴) رسم و رسوم كهنه را كنار بگذاریم: اگر كودك شما غذاهای معمول را نمی‌خورد غذای دیگری را امتحان كنید.
شیر برای كودك تهیه كنید و به او اجازه دهید كه فقط غذای مایع بخورد. مقداری كره روی قطعات سیب بمالید و یا این كه یك برش پیتزا یا سیب‌زمینی سرخ شده با پنیر را با یك لیوان شیر به او بدهید. وقتی كودك از نظر تغذیه‌ای تامین شود شكل غذای داده شده چه اهمیتی دارد؟
۵) تنوع در نوع غذاهای كودكمان: غذاهای جدیدی را هر چند وقت یكبار به برنامه صبحانه اضافه كنید تا از یكنواختی جلوگیری شود.
اگر كودك ناگهان از خوردن غذایی كه قبلا دوست داشت، امتناع می‌كند، به زور آن را به او ندهید. برای مدتی آن را كنار بگذارید و سپس بتدریج و با ظرافت دوباره آن را به برنامه غذایی او اضافه كنید. برای صبحانه روی غذاهای مشخصی تعصب نداشته باشید.
۶) هنگام صرف صبحانه با كودكمان بیشتر دوست باشیم: كودكان خردسال نباید هنگام صبحانه تنها رها شوند.
حتی كودكان بزرگتر نیز دوست دارند همراهی داشته باشند. اگر نمی‌توانید هنگامی كه كودك صبحانه می‌خورد با او سر سفره بنشینید، در اتاق بمانید و به او یك «همراه صبحانه خوردن» بدهید تا سر سفره با او بنشیند. معمولا یك عروسك یا حیوان پارچه‌ای برای این كار مناسب است؛ ولی حتی وسایل جالبی نظیر رادیو، تلویزیون یا كتاب مصور نیز ممكن است همین تاثیر را داشته باشد.
۷) تشویق كنید، جایزه بدهید: یك خوراكی (حتی یك ذرت بو داده) را با كمك كودك خود انتخاب كنید و سپس آن را به اندازه‌های مناسب در داخل كیسه‌های پلاستیكی تمیز بریزید.كودك هنگامی جایزه را می‌برد كه تمام غذا یا مقدار معینی از آن را كه قبلاً روی آن توافق شده است بخورد.
۸) همراه كودك ساختمان‌سازی كنید: در ازای هر لقمه‌ای از صبحانه كه كودك شما می‌خورد به او یك تكه ساختمان اسباب‌بازی بدهید. هنگامی كه كودك صبحانه‌اش را خورد می‌تواند از این تكه‌ها برای ساختن یك قلعه استفاده كند یا این كه اگر كودك دوست دارد، اجازه دهید كه موقع صرف صبحانه تكه تكه، قلعه را بسازد.
۹) هم غذا، هم نقاشی: به كودك اجازه دهید هر بار كه یك لقمه غذا می‌خورد با ماژیك روی یك تكه كاغذ بكشد.
او را تشویق كنید در حالی كه غذایش را می‌خورد یك منظره را تمام كند.
روی یك تكه كاغذ منظره خورشید بكشید و با هر لقمه یك شعاع نورانی به خورشید اضافه كنید. اگر این عمل را به صورت پیوسته انجام دهید می‌توانید هر روز شعاعهای بیشتری را به خورشید اضافه كنید و هنگامی كه خورشید بسیار تابان شد كودك شما یك جایزه مانند رفتن به پارك را خواهد برد.
۱۰) زمان بگیرید: برای این كه به كودكانی كه كند غذا می‌خورند انگیزه بدهید، ساعت را روی زمانی كه كودك باید صبحانه‌اش را تمام كند تنظیم كنید و او را برانگیزید كه پیش از به صدا در آمدن زنگ صبحانه‌اش را تمام كند. سپس بتدریج زمان را كوتاهتر كنید و برای این منظور هر روز یك تا ۲ دقیقه زمان را كوتاهتر كنید تا این كه به یك زمان پذیرفتنی برای تمام كردن صبحانه دست پیدا كنید.
منبع : پزشک آن لاین


همچنین مشاهده کنید