جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۰۰۰ (لبنان) - حذف


۲۰۰۰ (لبنان) - حذف
● قیچی تاریخی دایی
فوتبال ایران چند هفته قبل از شروع جام ملت ها تحت شعاع بازگشت عابدزاده به تیم ملی قرار داشت. پس از اینکه هادی طباطبایی در یک بازی دوستانه، پنج گل از اتریش دریافت کرد. فشار مطبوعات باعث شد که عابدزاده پس از ۲ سال دوباره به تیم ملی دعوت شود اما او وقتی که دید که دیگر مثل سال های گذشته در تیم ملی «کیا و بیا»یی ندارد و بازیکنان گوش به فرمانش نیستند قید تیم ملی را زد و اردو را ترک کرد.
چند روز بعد هادی طباطبایی به شدت آسیب دید و در نهایت پرویز برومند دروازه بان اول ایران در جام ملت های ۲۰۰۰ شد.
تیم ۲۰۰۰ را باید پرحاشیه ترین تیم تاریخ ایران را دانست. از چند هفته مانده به بازی ها حرف و حدیث ها شروع شد و اتفاقاتی که در لبنان رخ داد تا چندین ماه مطبوعات را از داشتن سوژه های جنجالی تامین کرد. جلال طالبی از پس ستاره های آن تیم برنمی آمد و به همین دلیل هر کسی ساز خودش را می زد. هاشمیان در مصاحبه چند روز پیش خود با ایسنا گفت؛ هر بازیکنی که فحش می داد در ترکیب اصلی قرار می گرفت.
در مورد شب زنده داری بازیکنان خبرهای گوناگونی به ایران می رسید. به علت اینکه بر تیم نظم حاکم نبود بازیکنان با خیالی آسوده شب ها از هتل بیرون می رفتند و حتی مهدی مهدوی کیا و وحید هاشمیان پس از بازی ها به این مساله اعتراض کردند و مدعی شدند که در تیم ملی نظم وجود نداشته است.
برنامه ۹۰ بعد از جام ملت ها هنوز در یاد علاقه مندان به فوتبال باقی مانده است و کشمکش هایی که در آن به وجود آمد، کم سابقه بود.
مهدی مهدوی کیا پس از جام ملت ها به کم فروشی متهم شده بود. او پس از حذف ایران به تورین رفت و برابر یوونتوس خیلی خوب بازی کرد همین مساله باعث شد که عده ای او را به کم فروشی متهم کنند.
برنامه ۹۰ آن موقع شنبه ها روی آنتن می رفت چند روز قبل جلال طالبی در برنامه دیگری حضور پیدا کرده و این دو مهدوی کیا را به کم فروشی متهم کرده بودند. مهدومی کیا که حسابی از این مسائل عصبانی شده بود در تماس تلفنی اش با برنامه ۹۰ تند ترین حرف های زندگی اش را به زبان آورد. او مدعی شد هر کسی که در راهروهای هتل تیم ملی فریاد می زد فیکس می شد. مهدوی کیا گفت؛ «آنقدر تیم بی در و پیکر بود که اسماعیل جلالی که هزارمین فوتبالیست ایران هم محسوب نمی شود ادعا داشت،» جلالی و مهدوی کیا در لبنان با هم درگیر شده بودند.
درباره فیکس بازی کردن حمید استیلی و بازی نکردن بازیکنانی چون کریمی، یزدانی و هاشمیان شایعات زیادی منتشر شد. می گفتند حمید استیلی چون با علی دایی و جلال طالبی رابطه ای دوستانه داشت در ترکیب اصلی قرار می گرفت و کریمی و یزدانی بیرون می ماندند.
کریمی تنها در بازی اول در ترکیب اصلی حضور داشت و با اینکه قرار بود ستاره ایران در جام ملت ها باشد به یک نیمکت نشین تبدیل شده بود. طالبی معتقد بود که حضور مدیر برنامه های کریمی در کنار او باعث شده بود که او برای مسابقات چندان تمرکز نداشته باشد و دل به بازی ندهد.
جلال طالبی چند سال بعد در مورد اتفاقات آن سال با خبرنگار جهان فوتبال دردودل کرد. طالبی که متوجه نبود طرف مقابلش خبرنگار است و با خیالی آسوده همه چیز را گفت و وقتی که فردای آن روز صحبت هایش را در روزنامه دید حسابی جا خورد.
طالبی از بی نظمی در رفتارهای بازیکنان گلایه کرده و اینکه حتی بازیکنی مثل مهدوی کیا هم سر سازگاری با تیم نداشته است. طالبی مدعی شد مهدوی کیا هنگامی که سر تمرین می آمد کفش نمی آورد و از زمین و زمان ایراد می گرفت که چرا برای او کفش جور نکرده اند. او البته بعداً همه حرف هایش را تکذیب کرد.
قیچی برگردان دایی در دیدار برابر کره هم از خاطرات ماندگار آن بازی بود. دایی در اواخر بازی برای کمک به خط دفاعی در محوطه جریمه اقدام به قیچی برگردان زدن کرد. توپ به پایش نگرفت و به پاس گل برای کره ای ها تبدیل شد. با اینکه دایی در آن رقابت ها بد کار نکرده بود به نظر می رسید عده ای از این اشتباه بزرگ دایی خوشحال شده اند. حتی فردای آن روز چند روزنامه در تیترهای صفحه اول خود دایی را مورد مهر و محبت خود قرار دادند.
● ۲۰۰۰ (لبنان) - حذف
پس از جام جهانی ۹۸ نسل طلایی ما به اوج پختگی خود رسیده بود. خیلی ها انتظار داشتند با حضور ستاره هایی چون دایی، استیلی، خداداد عزیزی، باقری، کریمی، مهدوی کیا و... مدعی جدی قهرمانی باشیم ولی جلال طالبی یک بار دیگر نشان داد که فاقد دیسیپلین لازم برای کنترل ستاره هاست. از حواشی آن تیم و بی انضباطی هایش بسیار گفته شد و درون میدان هم بی برنامگی ستاره ها کاملاً مشخص بود.
زنگ خطر را با تساوی مقابل تایلند نشنیدیم تا اینکه کره جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی عقب ماندن یک - صفر خود را با احتیاط بی دلیل ایران به تساوی و در وقت اضافی تبدیل به برد کرد تا هم گل بسیار تماشایی کریم باقری به این تیم از خاطره ها محو شود و هم با سرافکندگی کامل، ستاره ها به وطن برگردند. ایران در لبنان همه چیز داشت؛ ستاره، شهرت، جوان، حاشیه و... و تنها چیزی که نداشت یک تیم بود.
▪ نتایج ایران
ـ لبنان صفر - ایران ۴ (کریم باقری ۱۹، حمید استیلی ۷۵ و ۸۷، علی دایی ۸۹)
ـ ایران یک (علی دایی ۷۳)، تایلند یک
ـ ایران یک (علی دایی ۷۷)، عراق صفر
ـ یک چهارم نهایی؛ ایران یک (کریم باقری ۵۹)، کره جنوبی ۲
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید