جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تیم مسخ شده ۱۹۹۲


تیم مسخ شده ۱۹۹۲
● شما برو شوی اصفهانی اجرا کن
تنها دیدار رسمی تیم ملی پس از قهرمانی در بازی های آسیایی ۱۹۹۰ پکن، دو مسابقه رفت و برگشت مقابل الجزایر برای مشخص شدن قهرمانی آسیا- آفریقا بود. مسابقه ای که با پیروزی ۱-۲ ایران در تهران و شکست یک بر صفر الجزایر به پایان رسید.
سه ماه قبل از شروع جام ملت ها قرار بود تیم ملی یک مسابقه دوستانه درست و حسابی با کامرون داشته باشد. کامرون آن دوره و پس از درخشش در جام جهانی ۱۹۹۰ معروف ترین تیم آفریقایی بود که فدراسیون برای کشاندن پای این تیم به تهران کلی هم دست به جیب شد. ولی نکته اینجا بود که دو بازی با تیم ملی کامرون که به فاصله دور و دراز یکدیگر برگزار شد، به واسطه غیبت بازیکنان اصلی باز هم بی نتیجه به پایان رسید. این وسط حضور روژه میلا کاپیتان کامرون که البته در هیچ کدام از دو بازی به زمین نرفت و درخواست های بی شمار برای گرفتن عکس یادگاری با او که به کتک کاری در استادیوم آزادی بین مسوولان دو تیم انجامید، مهم تر از دو تساوی ۱-۱ ایران مقابل این تیم بود.
هفته نامه کیهان ورزشی سه ماه مانده به شروع مسابقات در مقاله ای با عنوان «اینجا می خواهند سر شیر را ببرند» به بررسی اجمالی بازی های ژاپن پرداخت و پیش بینی کرد که ایران در این تورنمنت قطعاً به مشکل خواهد خورد.
این مقاله پس از چاپ به خاطر کمبود اطلاعات در آن دوره و عدم آگاهی از شرایط مسابقات و میزان آمادگی رقبا مقاله ذی قیمتی بود که بعدتر با تحقیق پیش بینی کیهان ورزشی درباره بریدن سر تیم ملی در ژاپن معروفیت یافت. مجید نامجومطلق ستاره بی بدیل سمت راست تیم ملی که در بازی پاس- استقلال مصدوم شد، حسرت بزرگ فوتبالی ما در آستانه جام ملت های آسیا بود. بازیکنی که نبودش در ژاپن ضربه ای بزرگ به تیم ملی وارد کرد. فرشاد پیوس هم مثل نامجومطلق مصدوم بود، ولی در نهایت توانست خودش را به جام ملت ها برساند. پیوس که بهترین گلزن ایران بود، در بازی اول به کره شمالی گل زد اما نهایتاً به دلیل ناآمادگی هرگز موثر نبود.
جمشید شاه محمدی بهترین گلزن لیگ از تیم کشاورز در هفت بازی ملی پشت سر هم نتوانست گل بزند که سه تای آن در جام ملت های آسیا اتفاق افتاد. این اولین و آخرین دوران ملی شاه محمدی بود که بعد از این تورنمنت به پرسپولیس پیوست.
بی. ام. و سری ۳ آن روزها تازه به تهران آمده بود. پس عجیب نبود که چند هفته نامه چاپ عکس هایی وسوسه انگیز از آخرین مدل بی .ام .و برای تبلیغ و فروش «هدیه به ملی پوشان» را انتخاب کند. البته روی این نکته که دوستان علی پروین سعی داشتند هرجور شده هوای تیم ملی را داشته باشند، شکی نبود. علی پروین پس از قهرمانی در بازی های آسیایی پکن در اوج محبوبیت قرار داشت، اما در این مسابقات شکست سختی خورد.
بازی های روز آخر دور مقدماتی قرار بود به طور همزمان برگزار شود؛ ایران با ژاپن و امارات با کره شمالی. اما امارات - کره شمالی با تلاش ژاپنی ها دست آخر زودتر برگزار شد و این در شرایطی بود که بازیکنان تیم ملی هم روی سکوها در انتظار یک نتیجه دلخواه از این بازی بودند. اگر این مسابقه با نتیجه مساوی به پایان می رسید ایران حتی در صورت شکست جلوی ژاپن هم به نیمه نهایی می رسید. ولی امارات دو بر یک کره شمالی را برد تا شکست مقابل ژاپن تلخ ترین حذف ممکن را برای تیم ملی رقم بزند.
مجتبی محرمی سوژه اصلی مسابقه ایران - ژاپن بود. او که سعی داشت تا جایی که می تواند وقت بازی را بگیرد، به سبک عرب ها به طور مرتب خودش را به زمین می زد و بلافاصله پس از انتقال به بیرون زمین، دوباره درخواست ورود می کرد. صحنه استثنایی این مسابقه لحظه ای بود که محرمی که در کسری از ثانیه از روی برانکارد به زمین برگشت از داور اخطار دوم را گرفت. خنده او به هنگام بلند شدن از سوی یک عکاس ایرانی شکار شد و بعدتر جایزه عکس سال آسیا را گرفت.
نام جمال الشریف داور اهل سوریه در پایان این تورنمنت به اندازه ستارگان تیم ملی در ایران مشهور شد. او که در پایان بازی جنجالی ایران - ژاپن از طرف بازیکنان ایران مورد بی حرمتی قرار گرفت، مسبب محرومیت سه بازیکن ایران شد که در میان این سه نفر محرومیت فرشاد پیوس کاملاً ناعادلانه بود.
ژاپن که چهار سال قبل از چهار دیدار گروهی تنها یک امتیاز کسب کرده بود، این بار تا فینال رسید و با پیروزی یک بر صفر مقابل عربستان ششمین تیم میزبان- قهرمان لقب گرفت و به اولین قهرمانی اش رسید.
برای نخستین بار علی پروین در نقش سرمربی ایران در جام ملت های آسیا حاضر شده بود. قهرمانی دو سال قبل بازی های آسیایی توقعات را بالا برده بود ولی در عوض کادر فنی تیم ایران مثل یک گروه مسخ شده روی نیمکت نشستند و فقط ۲۷۰ دقیقه فوتبال تماشا کردند. تیم تا بن دندان مسلح ایران هم لحظه به لحظه افت کرد تا سرانجام در کمال تلخکامی برای اولین و آخرین بار در مرحله گروهی از دور رقابت ها حذف شویم. نکته عجیب در مورد تیم ملی ۹۲ اینجاست که علی پروین حتی برای نمونه هم که شده اقدام به تعویض نکرد و هر ۳ مسابقه با ۳ حریف متفاوت را با یک ترکیب شروع و با یک ترکیب به پایان برد و درگیری های آخر بازی هم با محرومیت های یک ساله برای محرمی، پیوس و کرمانی بر تلخکامی های تیم ملی افزود.
▪ نتایج تیم ایران
ـ ایران ۲ (فرشاد پیوس ۳۱، سیروس قایقران ۸۰)، کره شمالی صفر
ـ ایران صفر - کره شمالی صفر
ـ ژاپن یک - ایران صفر
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید