جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


قیمت ها همچنان کوتاه و بلند می شوند


قیمت ها همچنان کوتاه و بلند می شوند
● آشفتگی بازار خودرو زیر سایه بنزین
بازار خرید و فروش خودرو پس از سهمیه بندی بنزین واکنش های جالبی از خود نشان داد. واکنش اول بازار نسبت به این موضوع این بود که تقاضا برای خرید خودروهای دوگانه سوز افزایش پیدا کرد. سهمیه بندی شدن بنزین موجب تغییر دیدگاه بازار شد، خودروهایی که زمانی مزیتی برای خرید نداشتند و کم ترین تقاضاهای خرید را دارا بودند یکباره با اقبال عمومی بازار برخورد کردند.
این واکنش سریع بازار موجب رشد ۵۰۰ هزار تا ۵/۱ میلیون تومانی خودروها در بازار کشور شد.بعد از این افزایش قیمت دل مشتریان از بازار دوگانه سوزها زده شده و این بار به سمت و سوی خودروهای کم مصرف کشیده شدند. خودروهای شاسی پایین که نسبت به خودروهای دیگر به سوخت کمتری برای حرکت نیاز دارند توجه خریداران را به خود جلب کردند. اما در این میان خودروهای پرمصرف نیز افت قیمت پیدا کردند.
خودروهای شاسی بلند که زمانی یک مزیت مالی و یک مشخصه تمول بود این بار به دلیل سهمیه بندی شدن بنزین به حاشیه بازار طرد شدند. در این میان خودروهای شاسی کوتاهی هم که پرمصرف بودند در حاشیه قرار گرفتند. قیمت پراید، رنو پی کی و خودروهایی که از نظر کیفی در این ردیف قرار دارند به دلیل پرمصرف بودن افت کرد. البته تقارن سهمیه بندی با فصل آغاز مسافرت های تابستانی و افزایش گرایش به خرید خودروها نیز در آشفتگی قیمت های بازار خودرو متاثر بوده است.
علاوه بر بازار خرید و فروش خودرو، بازار سهام شرکت های خودرویی نیز تحت تاثیر قیمت بنزین افت نسبی کرد.به گزارش موج اگرچه اعلام خبر سهمیه بندی بنزین طی ماه های گذشته با تاثیر گذاری بر روند فعالیت شرکت های خودرویی منجر شده بود تا خودرویی ها به رغم در اختیار داشتن سهم ۱۳/۲ درصد از بازار سرمایه به حاشیه رانده شوند اما مساله روی برگردانی بازار سرمایه از صنعت خودرو مدت ها است که در پی مسائل سیاسی حاکم بر فضای کشور رخ داده است.
رخدادهای سیاسی که در بازار سرمایه به صورت شاخص و عملکرد نمادها، نمود می یابد از مدت ها پیش احساس ناامنی را در بازار سرمایه پدید آورده است، به ویژه پس از آنکه دو بانک ایرانی سپه و صادرات سال گذشته از سوی کشورهای اروپایی مورد تحریم واقع شدند مشکلاتی را برای گشایش اعتبار در این بانک ها ایجاد کرد که در این میان بیشترین آسیب از آن شرکت های خودروسازی در تامین قطعات و مواد اولیه بود.
این امر سبب شد تا این گروه از شرکت های فعال بازار سرمایه به رغم دارا بودن پایین ترین P/E، از عدم اقبال بازار سرمایه مواجه شوند. به گونه یی که امروز نتایج این تحریم ها حداقل برای خودروسازها، خود را به صورت کمبود یا توقف تولید خودروهای لوکسی چون پژو ۲۰۶، زانتیا، ماکسیما و مگان در بازار داخلی نشان می دهد. امروزه با گذشت ۱۳ روز از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، اگرچه بازار داخلی با کاهش مصرف بنزین و استفاده از خودروهای شخصی مواجه بوده اما هنوز از تقاضای بازار برای خودروها کاسته نشده است.
اما آنچه که بر شرکت های خودرویی سایه افکنده است مساله سهمیه بندی بنزین نیست چرا که برخی از کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که سهمیه بندی بنزین فاقد اثرات منفی بر شرکت های خودرویی است.
استناد کارشناسان بازار سرمایه به افزایش ۵۰۰ هزار تومانی قیمت خودروی دوگانه سوز ( کارخانجات خودرویی ۵۰۰ هزار تومان بر قیمت خودروهای دوگانه سوز افزوده اند و این افزایش قیمت جدای از افزایش قیمت این دست از خودروها در بازار آزاد است) نشان از تمایل بازار داخلی به سمت خودروهای دوگانه سوز دارد که به مرور زمان منجر به جایگزینی تولید خودروهای دوگانه سوز و از رده خارج شدن تولید خودروهای ساده خواهد شد.
اما مساله سهمیه بندی بنزین، افزایش ۵۰۰ هزار تومانی قیمت در کارخانه خودرو و وضع کارت سوخت اگر چه اخبار مهمی هستند اما به عنوان عامل محرک آنقدر قوی نیستند که منجر به ایجاد رشد در صنعت خودرو شوند. نگرانی عمده یی که در خصوص صنعت خودرو وجود دارد عمدتاً ناشی از اعمال تحریم دیگری علیه ایران در پی به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته یی است که در صورت بروز این امر و احتمال تحریم دیگر بانک های ایرانی از سوی کشورهای اروپایی عملاً منجر به قطع تولید خودروسازها خواهد شد.
اما آنچه که می تواند به عنوان محرک قوی در بازار سرمایه منجر به رشد صنعت خودرو و بازگشت آنها به دوران طلایی شود در پیش گرفتن اقداماتی از قبیل تسهیل گشایش اعتبار شرکت های خودرویی یا تغییر در روش های گشایش اعتبار است تا مشکلات موجود در امر تولید خودرو و تامین مواد اولیه و قطعات ساخت خودرو مرتفع شود و بدین وسیله نیاز بازار داخلی از حیث خودروهای لوکس تامین شود.
به هر حال نباید از این مساله غافل بود که بازار سرمایه کشور به صورت صنعتی با شرکت های فعال خود برخورد می کند به گونه یی که رشد یک شرکت خودرویی در بورس رشد دیگر شرکت های حاضر در این صنعت را به همراه خواهد داشت و در این میان به نظر می رسد که فضای موجود شرایط مناسبی را برای تولید پراید در کشور رقم زده است؛ پراید که در غیاب تولید پیکان، در حال تبدیل به خودروی ملی است از مشکلات کمتری در خصوص تامین قطعات و مواد اولیه درمیان دیگر خودروها برخوردار است، به گونه یی که می توان مدعی شد امروز روز پراید است.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید