جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

زبان این عنکبوت را یاد بگیرید


زبان این عنکبوت را یاد بگیرید
● مروری بر روش های صحیح جست وجو در گوگل
امروزه موتورهای جست وجوی زیادی روی شبکه وب فعال هستند که هر کدام الگوریتم جست وجوی خاص خود را دارد و به نحوی منحصر به فرد، به جست وجوی اطلاعات موردنظر کاربران خود می پردازند.
با این حال کاربران ایرانی به دلیل پشتیبانی موتور جست و جوگر گوگل از زبان فارسی تمایل بسیار زیادی به استفاده از این وب سایت دارند و آن را یکی از پرکاربردترین و مفیدترین موتورهای جست وجوگر اینترنتی می دانند.
با این حال در بیشتر موارد نتایج جست وجو در گوگل دقیقاً همان چیزی نیست که مد نظر کاربران است یا تعداد موارد یافته شده به اندازه یی زیاد است که آنها را در یافتن اطلاعات مورد نظر با مشکل روبه رو می کند.
در واقع باید گفت عنکبوت روباتیک گوگل که پس از دریافت تقاضای کاربر در سراسر شبکه تارعنکبوتی اینترنت به حرکت در می آید تا آنچه را که خواسته اید فراهم کند، زبان خاص خود را دارد و اگر زبان او را ندانید به طور قطع با مشکل روبه رو می شوید.
کاربران معمولاً برای جست وجوی یک موضوع در گوگل، چند کلمه توصیفی و اصلی مورد نظر خود را در نوار مربوطه تایپ کرده و سپس کلید Enter را فشار می دهند که نتیجه آن دریافت فهرستی طولانی از وب سایت های مرتبط با موضوع است. فهرستی که بدون تردید بررسی و واکاوی آنها برای یافتن اطلاعات تقاضا شده کاری دشوار، وقت گیر و کسل کننده است.
از آنجایی که گوگل در فرآیند جست و جوی خود وب سایت هایی را لیست می کند که «همه» کلمات مورد جست وجوی کاربر در آن قرار دارند، بنابراین باید در نوار جست وجو، کلماتی را وارد کرد که نتایج جست وجو را به آنچه که کاربر می خواهد نزدیک تر کند در نتیجه فراگیری روش ها و ترفندهایی که استفاده از آنها به افزایش ضریب موفقیت جست وجو در گوگل کمک می کند، می تواند جست وجویی لذت بخش تر و کاربردی تر به همراه داشته باشد.
● فقط کلیدواژه اصلی
برای کسب نتیجه مطلوب از جست وجو در گوگل می باید کلمات اصلی موضوع مورد نظر خود را در نوار جست وجو وارد کنید.
برای این کار هر قدر که می توانید، موضوع جست وجو را ریزتر و مشخص تر کنید. برای مثال به جای آنکه در نوار جست وجو تایپ کنید «نقاش» بهتر است که نام نقاش مورد نظرتان را تایپ کنید، مثلاً بنویسید «پیکاسو». یا اینکه به جای «اتومبیل» بهتر است مارک خودرویی را بنویسید که در پی یافتن اطلاعات آن هستید. به عنوان مثال بهتر است از کلیدواژه «اتومبیل پژو» به جای اتومبیل استفاده کنید. همچنین دقت کنید تا کلماتی را به کار برید که احتمال وجود توضیحات درباره آنها بیشتر باشد. مثلاً به جای نوشتن «گذراندن یک شب خوب در تهران» بهتر است تایپ کنید «هتل های تهران.»
● حرف اضافه موقوف
گوگل به طور پیش فرض فقط سایت هایی را لیست می کند که تمام کلمات مورد جست وجو در آنها باشند و نیازی نیست که شما بین کلمات جست وجو از حرف اضافه «و» استفاده کنید.
به خاطر داشته باشید که وارد کردن حروف اضافه یی نظیر «در، به، و...» بر نتیجه جست وجوی تان تاثیر خواهد گذشت.
به طور مثال برای جست وجو درباره گذراندن تعطیلات در شمال به جای تایپ کردن «گذراندن تعطیلات در شمال» بهتر است تنها بنویسید؛ «تعطیلات شمال.»
خود گوگل هم برای بالا بردن کیفیت جست وجوها به طور اتوماتیک کلمات معمولی و کاراکترهایی همچون «کجا» و «چطور» را از کلمات مورد جست وجو حذف می کند چون این گونه کلمات باعث کندی عمل جست وجو می شوند و تاثیری هم در بهبود جست وجو ندارند و حتی کیفیت نتایج جست وجو را کاهش هم می دهند.
● حرف بزرگ و کوچک یکی است
گوگل نسبت به بزرگی و کوچکی حروف حساس نیست. در حقیقت همه حروفی که به لاتین در نوار جست وجو تایپ می کنید به حروف کوچک تبدیل خواهند شد.
▪ برای مثال نتیجه جست وجوی
«george washington» ، «George Washington» و «WaShInGtOn gEoRgE » یکسان خواهد بود.
● جست وجو از نوع طبقه بندی شده
با همه این توضیحات، اگر مایلید که نتایج جست وجوهای شما دقیق تر و علمی تر باشند بهتر است سری هم به directory.google.com بزنید. در این آدرس فهرستی از سایت های اینترنتی با توجه به موضوعات آنها موجود است.
مثلاً اگر دنبال سایتی در مورد سیاره زحل می گردید، می توانید با رفتن به شاخه Science و زیر شاخه Astronomy به زیر شاخه Saturn دست یابید.
همچنین اگر در مورد خودرو Saturn جست وجو می کنید، می توانید سایت های مرتبط با آن را در شاخه Automotive بیابید.
● جست وجوی پیشرفته
در جلوی نوار جست وجوی گوگل گزینه یی با عنوان «جست وجوی پیشرفته» یا
«Advanced Search» وجود دارد. با کلیک کردن روی این گزینه وارد صفحه یی با همین نام خواهید شد. در این صفحه شما می توانید با اعمال تنظیمات و به کار بردن عملگرهای خاصی دقت جست وجوی تان را افزایش دهید.
● عملگر مثبت («)
همان گونه که قبلاً گفتیم گوگل از یکسری کلمات معمولی به صورت خودکار چشم پوشی می کند، ولی در صورتی که شما ضروری می دانید که این گونه کلمات حتماً مورد جست وجو قرار گیرند، می توانید با قرار دادن یک علامت ««» در جلوی آنها مطمئن شوید که در نتایج جست وجو حتماً وجود خواهند داشت. (دقت کنید که قبل از کاراکتر ««» یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله و فوراً پس از آن بیاید).
یک راه دیگر برای مقید کردن گوگل به جست وجوی کلمه یی خاص، این است که کلمه مورد نظر را در کوتیشن (« ») قرار دهید. برای مثال اگر تصمیم دارید دنبال داستان جنگ ستارگان ۱
(Star Wars Episode I) I بگردید، گوگل کلمه «I» را مورد جست وجو قرار نمی دهد مگر آنکه آن را به صورت Star Wars Episode +I یا «Star Wars Episode I» دریافت کند.
● عملگر منفی (-)
گاهی اوقات ممکن است که شما دنبال کلمه یی بگردید که بیش از یک معنا دارد، برای مثال کلمه «bass» در ماهیگیری به معنای «ماهی خالدار» است و در موسیقی به معنای «صدای بم». برای مواجه نشدن با چنین مشکلاتی می توانید از عملگر «-» استفاده کنید تا گوگل به دنبال سایت هایی بگردد که کلمه بعد از این عملگر در آنها نباشند. (دقت کنید که قبل از کاراکتر «-» یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فوراً پس از آن بیاید.) مثلاً در مثال فوق می توانید بنویسید؛ bass -music.
● عملگر بی نهایت
گاهی ممکن است شما فقط به دنبال کلمه یی خاص نباشید و بخواهید که دنبال کلمات مرتبط با آن نیز بگردید. برای این کار از این عملگر استفاده می شود. برای مثال اگر در کادر جست وجو تایپ کنید «کیفیت غذا»، در نتیجه سایت هایی ظاهر خواهند شد که کلمه «کیفیت» و کلمه «غذا» در آنها وجود داشته باشد و حتی ممکن است که این دو کلمه اصلاً به هم ربط نداشته باشند اما اگر تایپ کنید «کیفیت غذا» دنبال سایت هایی می گردد که درباره کیفیت غذاها نوشته باشند.
● عملگر گیومه («»)
برای جست وجوی عبارتی خاص به صورت کامل (نه به صورت کلمات جدا از هم) می باید آن عبارت را در داخل کوتیشن («») قرار داد.
● عملگر یا « or»
گوگل از «یای» منطقی پشتیبانی می کند. به این معنا که اگر دنبال کلمه یی خاص «یا» به جای آن کلمه یی دیگر می گردید، می توانید در بین این دو کلمه از «یا» استفاده کنید. برای مثال اگر در کادر جست وجو تایپ کنید «تعطیلات در شیراز یا اصفهان» آنگاه گوگل دنبال سایت هایی می گردد که در خصوص تعطیلات در شیراز یا در اصفهان باشند.
● عملگر سایت
اگر می خواهید که عمل جست وجو در سایت به خصوصی انجام گیرد، می توانید پس از وارد کردن کلمه مورد نظر عملگر Site: را آورده و پس از آن آدرس سایت را بیاورید.
برای مثال برای جست وجوی «پذیرش» در سایت دانشگاه استانفورد می توانید بنویسید؛
admission site:www.stanford.edu
● عملگر دو نقطه (..)
برای اینکه جست وجو را محدود به سایت هایی کنید که در آنها اعداد محدوده خاصی وجود داشته باشند، می توانید از این عملگر برای نشان دادن محدوده عددی مورد نظر بهره ببرید.
مثلاً اگر به دنبال DVD Player های با قیمت ۲۵۰ تا ۳۵۰ دلار می گردید، بنابراین خواسته تان را به این شکل بیان کنید؛ « ۲۵۰/۳۵۰ $ DVDplayer » (توجه داشته باشید که بین دو نقطه عملگر هیچ فاصله یی نباشد.)
آرین شریعتی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید