جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سوء تغذیه کودکان


سوء تغذیه کودکان
عوامل بسیاری می تواند در روش غذایی و اشتهایی كودك تاثیر بگذارد و ما فقط در صورتی می توانیم به او كمك كنیم كه دلیل واقعی مشكل او را دریابیم و آن را برطرف كنیم. اشتها یعنی میل خاص دستگاه های بدن كه فرد را به سوی انتخاب غذای مورد نیاز و لازم هدایت می كند. اشتها نیز حالتی شبیه نفس كشیدن، بلعیدن و سایر برنامه های بدن انسان بوده و بی اختیار و غیرارادی است.
بدیهی است كه تمایل نداشتن كودكان به غذا، والدین را نگران می كند اما باید به میل آن ها احترام گذاشته و در ضمن به حل مساله پرداخته شود. و در ضمن لازم نیست كه اوقات غذا خوردن به ساعت جدال و درگیری تبدیل شود. غذا نخوردن كودكان را به بدخلقی آن ها نسبت ندهید. شاید قبل از هر چیز لازم باشد كه فرزند خود را نزد پزشك ببرید. زیرا بی میلی به غذا ممكن است با پیدایش هر نوع بیماری هر چند خفیف و جزئی ایجاد شود و پزشك با معاینات دقیق فرزندتان این موضوع را روشن خواهد كرد.
گاهی اوقات والدین تصور می كنند كه فرزندشان بی اشتهاست در حالی كه بیش از ظرفیت به او غذا می دهند و وقتی او نمی خورد، تصور می كنند كه مشكلاتی در اشتهای وی ایجاد شده است. اگر وضعیت رشد فرزندتان در نمودار قد و وزن مطلوب است و رشد طبیعی نشان می دهد پس دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.غالباً تغییر رژیم غذایی نیز بی تاثیر در اشتهای كودك نیست، غذاهای چرب اشتیاق كودك را نسبت به غذا خوردن كم می كنند.
گاهی اوقات وقتی با فرزندتان بیرون می روید و او تقاضای یك شیرینی یا شكلات می كند با او مخالفت نكنید زیرا گاهی اوقات این خوراكی بیشتر غذای روح كودك شما به حساب می آید. البته بهتر است این گونه خوراكی ها بعد از ظهر یا عصر به كودك داده شود تا مانع خوردن غذای اصلی نشود.
یكی دیگر از كارهایی كه والدین می توانند صورت دهند این است كه یك رژیم غذایی كامل و متنوع را برای كودك درنظر بگیرند. اما به او اجازه دهند كه مسوولیت انتخاب غذای خود را به عهده گیرد. بدین ترتیب او تمایل بیشتری برای خوردن غذا پیدا خواهد كرد.نكته قابل توجه دیگر این است كه اشتها متغیر است حتی مقدار شام و ناهار افراد با یكدیگر فرق می كند. سن كودك و میزان نیاز او به انرژی، همچنین احساسات او همه در مقدار و نوع غذای مصرفی تاثیر دارند. معمولاً كودكان در سال های دوم و سوم زندگی كمتر از سال او غذا می خورند و در این دوران سرعت رشد هم نسبت به سال اول كندتر می شود.
بنابراین آن ها به انرژی كمتری نیز احتیاج دارند و غذای بسیاری نمی خواهند كه همه این موارد طبیعی است و نباید آن ها را وادار به غذا خوردن كرد. از دیگر عوامل موثر بر اشتهای كودكان جو حاكم بر زمان صرف غذا است، بهتر است كه كودكان غذا را با شادی بخورند. اگر هنگام صرف غذا همه خوشحال و راضی باشند و از غذا خوردن لذت ببرند می توانند آهسته غذاخوردن و زمین ریختن غذای كودك را بهتر تحمل كنند و با آرامش بیشتری با او كنار بیایند. در ضمن افرادی كه برای كودك عزیز و مهم هستند در احساسات كودك نقش به سزایی داشته و حالت آن ها در حین غذاخوردن برای بچه الگو می شود.
نگرانی و ترس بیش از هر چیز موجب بی اشتهایی كودكان می شود.توجه داشته باشید كه نگرانی و استرس والدین، بیش از آنچه تصور كنید بر فرزندانتان تاثیر دارد و از آن جایی كه فرزندانتان تجربه كافی در زندگی ندارند، ممكن است با احساس ناراحتی والدین بترسند كه نكند والدین به دلیل مشكلاتی كه دارند فرزندشان را ترك كرده یا دیگر او را دوست نداشته باشند و همین مساله عاملی برای نگرانی و ترس آن ها شده، اشتهای آن ها را به شدت كاهش می دهد پس تا حد امكان فضای آرام و شادی را برای فرزندانتان ایجاد كنید تا آن ها نیز با آرامش و خوشحالی مراحل رشد خود را پشت سر بگذارند.
سوال بسیاری از والدین این است كه خوراكی ها و میان وعده های اصلی غذا برای كودكان مناسب است یا نه؟در پاسخ به این سوال باید گفت كه می توان از خوراكی های كم حجم مانند سیب، هویج، آب میوه یا میوه استفاده كرد تا علاوه بر این كه مواد طبیعی را به بدن كودك می رسانند موجب بی اشتهایی او نیز نشوند.والدین باید توجه كنند كه از لحظه تولد تا بزرگسالی فرزندان با مشكلات گوناگون روبه رو می شویم.
بی اشتهایی كودكان تا سنین قبل از دبستان ادامه دارد كه عوامل زیادی می تواند در آن تاثیر بگذارد. در عین حال توجه به این نكته ضروری است كه پیدایش مشكل یا ناراحتی یكی از بخش های غیرقابل اجتناب در مسیر رشد بچه هاست. اما در صورت برخورد با بی میلی غذای كودكان یا پیدایش هر نوع بیماری به پزشك مراجعه كنید. تا با معاینات دقیق علت اصلی مشخص شود.
نسرین مهدوی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید