جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

معجزه های ریاضی و عددی در قرآن


معجزه های ریاضی و عددی در قرآن
خداوند متعال در سوره بقره آیه ی ۲۲ می فرماید : «اگر از آنچه كه بر بنده خودمان فرو فرستاده ایم در تعجب و تردید می باشید . پس (حداقل) یك سوره مشابه آن بیاورید و در این كار از هر كه خواهید كمك بگیرد . و در آیه بعد از آن می فرماید : «اگر نتوانستید كه هرگز هم نخواهید توانست از آتشی بترسید كه برای كافران آماده شده است» .
اصولاً قرآن به حدی شیوا و روان است كه هر كس حتی كمترین آشنایی با زبان عربی داشته باشد با خواندن یا شنیدن قرآن ناخودآگاه در می یابد كه هیچ فرد سخنوری نمی تواند چنین بیانی داشته باشد و كلام و سخن هیچ انسانی نمی تواند باشد .
معجزه قرآن فقط به معارف عمیق عقلی و اجتماعی ، علوم غیبی و معانی شگفت انگیز و شیوایی و روانی كلام محدود نمی شود و هر روز ابعاد تازه ای از شگفتیهای قرآن كشف می شود .
اكنون ۲۰ مورد برای نمونه از اعجازهای عددی و ریاضی قرآن كه با استفاده از كامپیوتر تاكنون مشخص شده در زیر می آوریم :
الف) كلمه (امام) به معنای رهبر و زمامدار الهی به صورت مفرد و جمع ۱۲ بار در قرآن كریم تكرار شده است كه مطابق است با روایات نقل شده از پیامبر اسلام (ص) از طریق شیعه و سنی مبنی بر اینكه تعداد امامان بعد از ایشان ۱۲ نفر می باشند . برای نمونه یكی از آیات قرآن كه كلمه امام در ‌آن آمده است ، سوره یس آ‌یه ۱۲ می باشد: «وكل شییء أحصیناه فی امام مبین» و ما هر چیزی را در امام روشنگری جمع نموده ایم .
نام دوازده امام كه جانشینان پیامبر (ص) می با شند عبارتند :
۱) امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع)
۲) امام حسن (ع)
۳) امام حسین (ع) كه امام حسن و امام حسین علیهماالسلام برادر یكدیگر می باشند و هر دو فرزند امام امیرالمؤمنین (ع) می باشند در حالی كه بقیه امامان علیهم السلام نسبت به یكدیگر نسبت پدر و پسر دارند
۴) امام سجاد (ع)
۵) امام محمد باقر (ع)
۶) امام جعفر صادق (ع)
۷) امام موسی كاظم(ع)
۸) امام رضا(ع)
۹) امام جواد (ع)
۱۰) امام هادی (ع)
۱۱) امام حسن عسگری(ع)
۱۲) امام مهدی (ع) كه طبق اعتقادات مسلمانان او زنده و غیرقابل رؤیت و در همه جا حاضر است و روزی قدرت جهان را همراه حضرت عیسی (ع) بدست می گیرد .
برای اطلاع بیشتر رجوع كنید به كتاب شریف و مقدس «اسرار آل محمد (ص) » نوشته شاگرد و سرباز فداكار امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام جناب سلیم بن قیس هلالی .
ب) كلمه (شهر) به معنی ماه ، ۱۲ بار در قرآن كریم تكرار شده است كه مساوی تعداد ماههای یكسال است .
پ) كلمه (یوم) به معنای روز ، ۳۶۵ بار در قرآن كریم تكرار شده است كه مساوی تعداد روزهای یكسال شمسی است .
ت) كلمه (ساعه) ۴۸ بار در قرآن كریم تكرار شده است كه در ۲۴ مورد قبل از آن یكی از حروف ذكر شده است و در ۲۴ مورد دیگر قبل از آن حرفی وجود ندارد . بنابراین هر مورد را كه در نظر بگیریم مطابق است با تعداد ساعات یك شبانه روز كه ۲۴ ساعت می باشد .
ث) كلمه (سجد) به معنای سجده كرد و مشتقات آن (در زمان ماضی ، مضارع و امر) برای عاقلان ۳۴ بار تكرار شده است كه این عدد برابر است با تعداد سجده های واجب روزانه ، چون روزانه ۱۷ ركعت نماز واجب است و هر ركعت ۲ سجده دارد .
ج) كلمه (رجل) به معنای مرد مساوی كلمه (امراه) به معنای زن هر كدام ۲۴ بار آمده است .
چ) كلمه (ملائكه) به معنای فرشتگان و كلمه (شیطان) به معنای اهریمن و یا جن هر كدام ۸۸ بار تكرار شده است .
ح) كلمه (استعاذه) به معنای پناه بردن و كلمه (ابلیس) به معنای شیطان هر كدام ۱۱ بار به كار رفته است .
خ) كلمه (آخرت) به معنای جهان آخرت و كلمه (دنیا) به معنای این جهان هر كدام ۱۱۵ بار تكرار شده است .
ژ كلمه (الحسنات) به معنای خوبی ها و كلمه (سیئات) به معنای گناهان هر كدام ۱۸۰ بار تكرار شده است .
د) كلمه (الحیاه) به معنای زندگی وكلمه (الموت) به معنای مرگ هر كدام ۱۴۵ بار تكرار شده است .
ذ) كلمه (ارسل) به معنای فرستاد و مشتقات آن ۵۱۳ بار در قرآن كریم تكرار شده است و نام ۲۸ پیامبری كه در قرآن از آنها نامی آورده شده است نیز مجموعاً ۵۱۳ بار تكرار شده است .
ر) كلمه (الرسل) به معنای پیامبران و كلمه (الناس) به معنای مردم هر كدام ۳۶۸ بار تكرار شده است .
ز) كلمه (الرغبه) به معنای میل و كلمه (الرهبه) به معنای ترس هر كدام ۸ بار تكرار شده است .
ژ) نام مبارك پیامبر اسلام (محمد و احمد) مجموعاً ۵ بار در قرآن امده است (۴ بار محمد و ۱ بار احمد) و كلمه صلوات كه به معنای درود می باشد و بیشتر برای درود فرستادن بر پیامبر و خاندان پیامبر استفاده می شود نیز ۵ بار در قرآن تكرار شده است .
س) كلمه (ایثار) به معنای گذشت و فداكاری و كلمه (شح) به معنای بخل و تنگ نظری هر كدام ۵ بار تكرار شده است .
ش) كلمه (سرور) به معنای شادی و كلمه (حزن) به معنای غم و اندوه هر كدام ۴ بار تكرار شده است .
ص) كلمه (الحر) به معنای گرما و كلمه (البرد) به معنای سرما هر كدام ۴ بار تكرار شده است .
ض) عبارت (حزب الله) به معنای یاران خداوند و عبارت (حزب الشیطان) به معنای یاران شیطان هر كدام ۳ بار تكرار شده است .
ط) در قرآن كریم به اینكه ۳۰۰ سال شمسی دقیقاً برابر ۳۰۹ سال تمام قمری است به صورت مستقیم اشاره شده است .
این مطلب وقتی مشخص شد كه یكی از علمای دین یهود از حضرت امام امیرالمؤمنین (علیه السلام) پرسید : چرا قرآن مدت توقف و خواب اصحاب كهف را ۳۰۹ ذكر سال كرده است در حالی كه در حاشیه تورات ما این مدت ۳۰۰ سال نوشته شده است ؟
حضرت امیر علیه السلام فرمودند : «سالهای شما شمسی است ولی سالهای ما قمری است» .
جالب اینجاست كه یكی از اساتید ریاضی این محاسبات را انجام داده كه خلاصه قابل فهم آن چنین است :
سال شمسی یهود ۳۶۵ روز تمام بوده است . بنابراین ۳۰۰ سال آنها می شود :
روز ۱۰۹۵۰۰=۳۶۵×۳۰۰
در حالی كه سال قمری برابر است با ۳۵۴ روز و ۸ ساعت و ۴۸ دقیقه بنابراین ۳۰۹ سال قمری برابر است با :
روز ۱۰۹۵۰۰=]۴۸ دقیقه و ۸ ساعت و ۳۵۴ روز[ ×۳۰۹
پس معلوم شد كه ۳۰۰ سال شمسی یهود برابر است با ۳۰۹ سال قمری نه یك روز كمتر نه بیشتر.
این در حالی است كه تا صدها سال بعد از نزول قرآن هنوز شبانه روز به ۲۴ ساعت و هر ساعت به ۶۰ دقیقه و الی آخر تقسیم نشده بود . و حتی ساعت هنوز اختراع نشده بود .
بنابراین حضور هر كلمه در قرآن در مكان خاص و به تعداد معین حادی پیام و مفهوم ویژه ای
می باشد كه در حقیقت یك نوع از اعجاز و معجزه می باشد . زیرا مجموعه آیات قرآن در مدت نسبتاً طولانی ۲۳ سال و در اوضاع و احوال مختلف مثلاً گاهی در جنگ و گاهی در صلح ، گاهی در مكه و گاهی در شعب ابیطالب و محاصره گاهی در مدینه و گاهی در سفر و گاهی در شب و گاهی در روز بر پیامبر (ص) نازل می شد و چنین نبود كه پیامبر خدا (ص) مانند مؤلفان كتابهای مختلف مدتی در كتابخانه ای خلوت كند و از سر فرصت و فراغت و یا با رجوع به منابع مختلف كتابی بنویسد .
یكی دیگر از اعجازهای قرآن كه ۲ سال قبل توسط یكی از فارغ التحصیلان رشته آمار جناب آقای كوروش جم نشان كشف شده است :
قبل از ‌آنكه آن را توضیح دهیم ابتدا سه نكته را متذكر می شویم :
الف) همان طور كه می دانیم تعداد كل آیات قرآن كریم ۶۲۳۶ آیه است كه یك عدد زوج است .
ب) همچنین می دانیم كه قرآن ۱۱۴ سوره دارد پس مجموعه شماره سوره های قرآن می شود ۶۵۵۵ كه یك عدد فرد است:
(۶۵۵۵=۱۱۴+۰۰۰+۴+۳+۲+۱)
ج) اگر شماره ی هر سوره را با تعداد آیات آن سوره جمع كنیم عدد مخصوص آن سوره بدست می آید مثلاً برای سوره حمد كه اولین سوره قرآن می باشد عدد مربوط می شود ۸‌ (۷+۱) و برای سوره بقره می شود ۲۸۸(۲۸۶+۲) و برای سوره آل عمران عدد مربوط می شود ۲۰۳ یعنی (۲۰۰+۳) .
حال اگر این عددهای به دست آمده برای هر سوره را به تفكیك زوج و فرد در جدول های جداگانه ای قرار دهیم نتایج شگفت آوری به دست می آید .
جدول عددهای حاصله ی فرد
آل عمران ۲۰۳
مائده ۱۲۵
انعام ۱۷۱
جمع كل ۶۵۵۵
جدول عددهای حاصله ی زوج
فاتحه ۸
بقره ۲۸۸
جمع كل ۶۲۳۶
چهار مطلب شگفت انگیز در این جدول ها دیده می شود :
الف)مجموع اعداد جدول زوج برابر است با ۶۲۳۶ كه مساوی مجموع كل ‌آیات قرآن است و مجموع عددهای حاصل از جدول فرد برابر است با ۶۵۵۵ كه همان عدد حاصل جمع شماره سوره های قرآن است .
ب) در هر جدول ۲۷ سوره وجود دارند كه تعداد كل آیات آن سوره یك عدد زوج است و بنابراین در هر جدول نیز ۳۰ سوره وجود دارد كه تعداد كل آیات آن سوره فرد است .
ج) در هر جدول به طور مساوی ۵۷ سوره قرار می گیرد .
د) مجموع اعداد جدول زوج یك عدد زوج شده است و مجموع اعداد جدول فرد یك عدد فرد شده است .بدین ترتیب حتی اگر یك آیه از یك سوره ای كم شود یا زیاد شود و یا یك سوره جابه جا شود تمام نظم فوق از بین می رود .
بنابراین این رابطه اثبات می نماید كه یك سوره و حتی یك آیه از قرآن شریف كم و یا زیاد نشده است .
اكنون یك نوع دیگر از معجزات قرآن را بیان می نماییم :
خداوند متعال در سوره صف آیه ۶ می فرماید : «و به یاد آورید هنگامی كه عیسی پسر مریم گفت ای بنی اسرائیل من فرستاده خدا به سوی شما هستم در حالی كه تورات را كه قبل از من نازل شده تأیید می كند و بشارت دهنده هستم به پیامبری كه بعد از من می آید و نام او احمد است» .
همچنین خداوند در سوره اعراف ، آیه ی ۱۵۷ می فرماید : «مؤمنان كسانی هستند كه از پیامبری پیروی می كنند كه از هیچ بشری تعلیم ندیده است همان پیامبری كه یهودیان و مسیحیان نام او را در تورات و انجیل نوشته شده می یابند» .
حال اگر در همان زمان كه قرآن نازل شد ، نام پیامبر در تورات و انجیل وجود نداشت فوراً علمای یهود كه دائماً از نزدیك مراقب اسلام بودند برای اثبات عدم حقانیت قرآن به مسلمانان اعلام می كردند كه چنین چیزی نیست و تورات و انجیل را به مسلمانان نشان می دادند .
در حالی كه چنین چیزی اتفاق نیفتاد و خود این مسأله نشانگر این است كه نام مبارك پیامبر در زمان نزول این آیات در كتابهای مقدس یهودیان و مسیحیان بوده است و آنها با این نام مقدس كاملاً آشنایی داشته اند به همین دلیل خداوند متعال در سوره انعام آیه ۲۰ می فرماید : «اهل كتاب (یهودیان و مسیحیان) پیامبر را می شناسند همچنانكه فرزندان خود را می شناسند» .
اما در قرنهای بعد نام آن حضرت و اوصاف او را از تورات و انجیل به تدریج حذف كردند . و حتی مطالب شرم آوری را درباره بعضی از انبیاء الهی وارد كردند تا كارهای زشت خود را توجیه كنند لذا خدای متعال در قرآن كریم نقشه آنها را خنثی نمود و چهره پاك و واقعی انبیاء را مشخص نمود . البته در بعضی موارد كتابهای مقدس كه از تحریف به میزان زیادی مصون مانده اند مثل انجیل برنابا نام مبارك پیامبر و اوصاف آن حضرت وجود دارد .
و در سایر كتابهای مقدس ادیان دیگر نیز نام و مشخصات آن حضرت آمده است .
ـ برای نمونه :
در كتاب تورات سفر تكوین باب ۲۰ چنین آمده است : «خدای متعال به حضرت ابراهیم بشارت داد به فرزندی كه نامش اسماعیل است و اینكه نسل او را بسیار فرماید و در ذریه اش دوازده امیر و یك امت بزرگ قرار خواهد داد » .
ـ توضیح :
بنی اسرائیل از نسل حضرت اسحاق می باشند و پیامبر اسلام (ص) از نسل حضرت اسماعیل می باشد و منظور از ۱۲ امیر همان ۱۲ امام معصوم علیهم السلام می باشند .
علاقمندان می توانند برای اطلاعات بیشتر به كتاب (بشارات عهدین) نوشته دانشمند معظم جناب آقای محمد صادقی و كتاب (محمد (ص) در تورات و انجیل) نوشته داود عبدالأحد مراجعه كنند .
یكی از معجزات غیبی قرآن این بود كه خداوند در سوره احزاب آیه ۴۰ می فرماید :«محمد پیامبر خدا و آخرین پیامبران است»‌
حال اگر محمد (ص) پیامبر واقعی خدا نبود هیچگاه نمی توانست و حتی شاید لازم نمی دید كه با صراحت بگوید كه بعد از او پیامبری دیگر نخواهد آمد چون به آینده اطلاع نداشت كه پیامبری بعد از او نخواهد آمد .
اكنون چند روایت درباره اهمیت و عظمت قرآن ذكر می نماییم :
حضرت امام امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده اند : از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم كه فرمود : «دیری نپاید كه فتنه ها برپا گردد . عرض كردم یا رسول الله ! راه فرار و رهایی از فتنه ها چیست؟ پیامبر (ص) فرمودند : «قرآن كتاب خدا»‌ كتابی كه اخبار گذشتگان و آیندگان شما در آن آمده است كتابی كه حل و فصل اختلافات و كشمكش های شما در آن می باشد و كتابی كه می تواند حق و باطل را به آسانی از هم جدا و روشن سازد . حقیقتی كه هزل و شوخی در آن راه ندارد . كتابی كه هر ستمگری آنرا به دور اندازد خداوند كمر او را می شكند . آن همان ریسمان محكم الهی است كه ارتباط انسان با خدای بدان وابسته است .
با همان كتاب است كه گفتگوهای باطل و بی فایده پایان می پذیرد ، دانشمندان از خواندن و تفكر در آن سیر نمی شوند و با گذشت روزگار و قرنها كهنه و فرسوده نمی شود . كتابی است كه عجایب و مزایای آن بی پایان است . این قرآن همان گفتاری است كه وقتی جنیان‌ آن را شنیدند دلباخته ی آن گردیدند و بی اختیار گفتند : ما قرآن شگفت آوری می شنویم كه كه به سوی سعادت رهبری می كند ».
همچنین در حدیث دیگری حضرت امیر علیه السلام می فرمایند : «قرآن آن نور مطلق است
كه غروب در آن راه ندارد ، دریای عمیق و پهناوری است كه عمق آن پیدا نیست مایه ی عزت و
سربلندی است كه یاران واقعی آن خوار و مغلوب نخواهند گردید . قرآن كتابی است كه خداوند آن را سیراب كننده ی تشنگان علم و بهار دلهای دانشمندان و آخرین مقصد نیكان و صالحان قرار داده است» .
حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند : «قرآن برنامه ی سعادت و زندگی انسانهاست كه از طرف پروردگارشان برای آنان تنظیم گردیده است . مرد مسلمان كسی است كه برنامه ی خود را مورد دقت قرار دهد و هر روز حداقل پنجاه آیه از آن را تلاوت كند » .
▪ اكنون چند آیه از قرآن كریم را برای تبرك می آوریم
سوره مباركه نساء آیه ۱۳۵ : ای كسانی كه ایمان آورده اید ! كاملاً قیام به عدالت كنید برای خدا گواهی دهید ، اگر چه این گواهی به زیان خود شما یا پدر و مادر و نزدیكان شما تمام شود . چرا كه اگر آنها ثروتمند و یا فقیر باشند ، خداوند سزاوارتر است كه از ‌آنان حمایت كند . بنابراین از هوا و هوس پیروی نكنید كه از حق منحرف خواهید شد .
سوره مباركه آل عمران آیه های ۱۳۳ و ۱۳۴ و ۱۳۵ : و شتاب كنید برای رسیدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتی كه وسعت آن برابر ‌آسمانها و زمین است كه برای پرهیزگاران آماده شده است . همانهایی كه در ثروتمندی و فقر انفاق می كنند و خشم خود را فرو می برند و از خطای مردم درمی گذرند و خداوند نیكوكاران را دوست دارد . همانهایی كه وقتی مرتكب عمل زشتی بشوند یا به خود ستم كنند ، به یاد خدا می افتند و برای گناهان خود طلب آمرزش می كنند و كیست جز خداوند كه گناهان را ببخشد. و بر گناه در حالی كه می دانند گناه است اصرار نمی ورزند .
سوره مباركه بقره آیه ۱۷۷ : نیكی ، این نیست كه به هنگام نماز روی خود را به سوی مشرق یا مغرب بچرخانید . بلكه نیكی و نیكوكار كسی است كه به خدا و روز قیامت و فرشتگان و كتاب آسمانی و پیامبران (از ته قلب) باور داشته باشد و قسمتی از مال خود را با همه علاقه ای كه به آن دارد به خویشاوندان و یتیمان و فقیران و واماندگان در راه و تقاضاكنندگان و بردگان انفاق می كند ، نماز را برپامی دارد و زكات را می پردازد و همچنین كسانی كه به عهد و قول خود وفا می كنند و در برابر محرومیتها و بیماریها و در میدان مبارزه استقامت به خرج می دهند . اینها كسانی هستند كه راست می گویند و گفتارشان با عملشان هماهنگ است و اینها هستند پرهیزگاران .
سوره مباركه بقره قسمتی از آیه ۲۷۵ : و كسانی كه ربا می خورند (در روز قیامت) برنمی خیزند مگر مانند دیوانه ای كه تعادل خود را نمی تواند حفظ كند و مرتب زمین می خورد . این مجازات به خاطر آن است كه آنها در دنیا گفتند : «داد و ستد هم مانند ربا است و تفاوتی میان آن دو نیست» . در حالی كه خدا داد و ستد را حلال كرده و ربا را حرام .
سوره مباركه بقره آیه ۲۷۶ : «خداوند سود ربا را نابود گرداند و صدقات را افزونی بخشد و خداوند افراد بسیار كافر گنه پیشه (یعنی رباخواران) را دوست ندارد» .
سوره مباركه بقره قسمتی از آیه شریفه ۲۷۹ : «پس اگر ربا را ترك نكردید آگاه باشید كه به جنگ خداوند و پیامبرش برخاسته اید» .
همچنین در حدیثی پیامبر اسلام(ص) می فرمایند : «هر كس یك درهم ربا خورد مانند آن است كه با مادر خود در خانه كعبه زنا كرده است» .
سوره مباركه عنكبوت آیه ۲۶ و ۲۷ و ۲۸ : «و لوط به ابراهیم ایمان آورد و ابراهیم گفت : من به سوی پروردگارم هجرت می كنم كه او صاحب قدرت و حكمت است . و در سن پیری اسحاق و یعقوب (اسرائیل) را به او بخشیدیم و نبوت و كتاب آسمانی را در نسل او قرار دادیم و پاداش او را در دنیا دادیم و او در آخرت از صالحان است . و لوط را فرستادیم هنگامی كه به قوم خود گفت : شما عمل بسیار زشتی انجام می دهید كه هیچ یك از موجودات جهان قبل از شما آن را انجام نداده است . شما به سراغ پسران (مردان) می روید و راه تداوم نسل و شرافت انسان را قطع می كنید و در مجلستان اعمال ناپسند انجام می دهید . اما پاسخ قومش جز این نبود كه گفتند : اگر راست می گویی عذاب الهی را برای ما بیاور . لوط عرض كرد : پروردگارا مرا در برابر این قوم فاسد یاری فرما » .
سوره مباركه نمل آیات ۵۴ الی ۵۶ : «و یاد كن لوط را كه چون به قوم خود گفت : «آیا دیده و دانسته مرتكب عمل ناشایست (لواط) می شوید ؟ آیا شما به جای زنان از روی شهوت با مردها درمی آمیزید ؟ ]نه![ بلكه شما مردمی هستید كه خود را به نادانی زده اید . اما پاسخ قومش جز این نبود كه گفتند : خاندان لوط را از شهرتان بیرون كنید كه آنها مردمی هستند كه به پاكی تظاهر می نمایند» .
سوره مباركه هود آیات ۷۷ الی ۸۳ : «و هنگامی كه فرستادگان ما (فرشتگان عذاب) به سراغ لوط ‌آمدند ، از آمدنشان ناراحت شد ، و قلبش پریشان گشت و گفت : امروز روز سختی است ! (زیرا آنها را نشناخت و از این ترسید كه قوم تبهكار مزاحم آنها شوند) قوم او به قصد مزاحمت میهمانان به سرعت به سراغ او آمدند . لوط گفت : ای قوم من ! اینها دختران منند و برای شما پاكیزه ترند با آنها ازدواج كنید و از زشتكاری دست بردارید از خدا بترسید و مرا در مورد میهمانانم رسوا نسازید آیا در میان شما یك مرد فهمیده و‌آگاه وجود ندارد؟! قوم لوط گفتند : تو كه می دانی ما تمایلی به دختران تو نداریم و خوب می دانی ما چه می خواهیم . لوط گفت : افسوس ای كاش در برابر شما قدرتی داشتم یا تكیه گاه و پشتیبان محكمی در اختیار من بود تا می دنستم با شما زشت سیرتان ددمنش چه كنم . فرشتگان عذاب گفتند : ای لوط ما فرستادگان پروردگار توایم آنها هرگز دسترسی به تو پیدا نخواهند كرد در دل شب خانواده ات را از این شهر حركت ده مگر همسرت كه او هم به همان بلایی كه ‌آنها گرفتار می شوند گرفتار خواهد شد . موعد عذاب آنها صبح است : آیا صبح نزدیك نیست؟!
و هنگامی كه فرمان ما فرا رسید ، آن شهر و دیار را زیر و رو كردیم و بارانی از گدازه های آتشی و خاكستر آتشفشانی برایشان فرو فرستادیم . سنگهایی كه نزد پروردگارت هدفدار شده بود و این گونه عذاب ها از اینچنین ستمگرانی دور نخواهد بود » .
لازم به تذكر است كه یكی از علائم آخرالزمان زیاد شدن عمل بسیار زشت لواط می باشد .۱
سوره مباركه مائده آیه ۴۶ و ۴۷ : «و به دنبال پیامبران گذشته ، عیسی (مسیح) پسر مریم را فرستادیم در حالی كه كتاب تورات را كه قبل از او فرستاده شده بود تأیید می كرد و انجیل را به او دادیم كه در آن هدایت و نور و موعظه بود برای پرهیزگاران . اهل انجیل نیز باید به آنچه خداوند در آن نازل كرده حكم كنند و كسانی كه بر طبق آنچه خدا نازل كرده حكم ننمایند ، بدكارند» .
سوره مباركه آل عمران آیه ۵۴ و ۵۵ : «و دشمنان مسیح برای نابودی او و دینش نقشه كشیدند و خداوند نیز برای حفظ او و دینش نقشه كشید و خداوند بهترین چاره جویان است هنگامی كه خدا به عیسی فرمود : من تو را برمی گیرم و به سوی خود بالا می برم و تو را از كسانی كه كافر شدند پاك می سازم و كسانی را كه از تو پیروی كردند تا روز قیامت بالاتر از كسانی كه كافر شدند قرار می دهم . سپس بازگشت شما به سوی من است و در میان شما در آنچه اختلاف داشتید داوری می كنم» .
سوره مباركه آل عمران ۱۱۳ و ۱۱۴ و ۱۱۵ : «همه مسیحیان و یهودیان یكسان نیستند گروهی از آ‌نان هستند كه به حق و ایمان قیام می كنند و پیوسته در اوقات شب آیات خدا را می خوانند در حالی كه سجده می نمایند . به خدا و روز قیامت ایمان می آورند و امر به معروف و نهی از منكر می كنند و در انجام كارهای نیك سبقت می گیرند و آنها از صالحانند . و آنچه از اعمال نیك انجام دهند ، پاداش شایسته آن را می بینند و خدا از پرهیزگاران آگاه است » .سوره مباركه مائده آیه ۸۲ : «به طور مسلم ، دشمن ترین مردم نسبت به مؤمنان را یهود (منظور علما و سران آنها می باشد) **و مشركان خواهی یافت و به طور مسلم نزدیكترین دوستان به مؤمنان را كسانی می یابی كه می گویند : «ما یاران عیسی هستیم» این به خاطر آن است كه در میان ‌آنها ، افرادی عالم و تارك دنیا وجود دارند و آنها در برابر حق تكبر نمی ورزند» . البته به فرموده امام ششم شیعیان حضرت امام صادق (ع) (ناصبی ها از یهود هم بدترند) توضیح: ناصبی ها به گروهی گفته می شود كه نسبت به دوازده امام بی احترامی كرده و شیعیان ۱۲ امام را مورد اذیت و آزار قرار می دهند.
سوره مباركه شمس آیه های ۱و۲و ۳ :
۱)والشمس و ضحاها : سوگند به خورشید و گسترش نور آن
۲)والقمر اذا تلاها : سوگند به ماه هنگامی كه پس از آن می آید
۳)و النهار اذا جلاها : سوگند به روز هنگامی كه جهان را روشن سازد .
البته قرآن دارای یك معنی ظاهری است و معانی عمیق و غیرظاهری هم در بسیاری از آیات وجود دارد . از جمله در همین ۳ آیه فوق می باشد . از امام ششم حضرت صادق علیه السلام روایت شده كه منظور از خورشید ، وجود مبارك پیامبر اسلام و منظور از گسترش نور آن دین اسلام می باشد . و منظور از ماه وجود مبارك امام اول حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام می باشد كه بعد از پیامبر حجت خدا بر تمام مردم زمین است و منظور از روز وجود مبارك امام دوازدهم (مهدی موعود (عج)) می باشد كه جهان را با نور عدل و توحید روشن خواهند فرمود .
به امید روزی كه امام دوازدهم حضرت مهدی موعود علیه السلام و یار عزیزش حضرت مسیح(ع) و سایر یاران بزرگوار آن حضرت ظهور یابند و انتقام پیامبر اسلام و دختر پاك و مظلوم او یعنی حضرت فاطمه زهرا علیهالسلام و دو فرزند شهیدش امام حسن و امام حسین علیه السلام را از ظالمان بزرگ تاریخ و بشریت و دوستان و پیروان آنها بگیرند و حقیقت قرآن را بر سراسر جهان حكمفرما نمایند . و این آرزویی است كه خداوند متعال همانگونه كه در سوره انبیاء آیه ۱۰۵ فرموده است وعده آن را در كتاب های مقدس گذشته نیز داده است : و لقد كتبنا فی الزبور من بعد الذكر ان الارض یرثها عبادی الصالحون ترجمه : و در «زبور» بعد از تورات نوشتیم : مسلماً سراسر زمین را بندگان شایسته ام وارث خواهند شد.
ضمناً از پیامبر اسلام(ص) روایات بسیار زیادی درباره امام دوازدهم بعد از خود و اینكه او از فرزندان فاطمه (ع) است نقل شده است كه جناب آقای آیت اله صافی گلپایگانی در كتاب ارزشمند و معروف خود به نام «برگزیده روایات درباره امام دوازدهم (عج)» صدها روایت را از دهها كتاب معتبر شیعه و اهل سنت درباره وجود مبارك امام دوازدهم از پیامبر اسلام (ص) جمع آوری نموده اند .
▪ در پایان چند بیت شعر تقدیم به حضرت امام زمان (عج)
شاها درخت د ین تویی ، پیوند ماء و تین تویی ، در سینه سینین تویی ، زیتون تویی و تین تویی
مقصود زین آئین تویی ، و رشد زمین زیر و زبر ، ای یار غایب از نظر
روی تو دیدم جان شدم ، وز صنع تو حیران شدم ، از نرگست گریان شدم وز هیبتت آرام شدم
ای پادشاه بحر و بر ، ای یار غایب از نظر
ای پادشاه جم بیا ، وی قبله اعظم بیا ، ای صاحب خاتم بیا ، ای منجی عالم بیا ،
ای وارث آدم بیا ، وی زاده خیر البشر ، ای یار غایب از نظر
بنگر شها روی زمین ، با آن نگاه نازنین ، از لاله و از یاسمین ، از ظلم و جور و كفر و كین
از هند و ری تا روم و چین عالم به راهت منتظر ، ای یار غایب از نظر
● منتخبی از سخنان امام امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه
لزوم پیروی از اهل بیت (خطبهٔ‌۹۷ نهج البلاغه) به اهل بیت پیامبر خود بنگرید و به همان سو روید كه آنان می روند و شیوهٔ‌ آنان را پیروی كنید . كه شما را از دایرهٔ هدایت خارج نمی كنند . و به گرداب گمراهی باز نمی گردانند . اگر ایستادند بایستید و اگر حركت كردند حركت كنید . از آنان جلو نیفتید كه گمراه می شوید و عقب نمانید كه هلاك می گردید .
▪ تداوم امامت تا ظهور امام دوازدهم علیه السلام : (خطبهٔ ۱۰۰ نهج البلاغه) : بدانید كه آل محمد (ص) همچون ستارگان آسمان هستند ، هرگاه ستاره ای غروب كند ستارهٔ دیگری طلوع نماید . گویی می بینم كه در زمان ظهور مهدی (ع) خداوند نمعت هایش را بر شما كامل نموده و شما را به آرزوهایتان رسانده .
▪ عظمت اهل بیت : (خطبه ۱۰۹ نهج البلاغه) : ما درخت نبوت ، جایگاه فرود رسالت ، محل آمد و شد فرشتگان ، معدن های علم و چشمه های حكمتیم ، یاران و دوستان ما در انتظار رحمت پروردگارند و دشمنان و كینه توزان ما در انتظار كیفر و لعنت خداوند به سر می برند .
ضروت پیروی از امامان دوازده گانه :(خطبهٔ ۱۵۴ نهج البلاغه) : جمعی در دریای فتنه غرق شدند ، به بدعتها چنگ زدند و سنت ها را رها كردند . مؤمنان گوشه ای نشستند و گمراهان و دروغ گویان به زبان آمدند . ما اهل بیت همچون پیراهن تن پیامبر به او نزدیك هستیم . ما یاران و گنجینه های علم و ابواب رسالتیم ، به درون خانه جز از درب آن نمی توان در آمد و هر كس از غیر در وارد شود او را دزد خوانند . آیات كریمهٔ قرآن دربارهٔ اهل بیت است و آنان ذخایر خدای رحمانند . اگر سخنی بگویند راست گویند و اگر خاموش باشند كسی بر آنان پیشی نگیرد .
▪ فضیلت امامان معصوم علیهم السلام : (خطبه ۱۵۲ نهج البلاغه) :امامان معصوم از سوی خداوند اداره كنندهٔ امور مردم و مراقب بندگان خدا هستند . تنها كسانی كه آنان را می شناسند و آنان نیز او را می شناسند وارد بهشت می شوند و كسی كه آنان را انكار دارد و آنان نیز او را انكار دارند وارد دوزخ می گردد .
▪ آخر الزمان: (خطبه ۱۰۳ نهج البلاغه) :در آخرالزمان نجات نمی یابد مگر مؤمنی كه گمنام است . اگر در میان مردم باشد شناخته نمی شود ، و اگر در میان جمع نباشد به جستجویش برنخیزند . آنان چراغ های هدایت و نشانه های روشن اند برای كسانی كه در تاریكی راه می پیمایند . اینان سخن چینی نمی كنند و عیبهای نهان دیگران را فاش نمی كنند و سخن بیهوده بر زبان جاری نمی كنند . خداوند درهای رحمت خویش را به روی آنان می گشاید و رنج و سختی عذاب خویش را از آنان برطرف می سازد . ای مردم به زودی زمانی بر شما خواهد آمد كه اسلام را واژگون كنند (كه هر چه در آن است بریزد) ای مردم خداوند شما را پناه داده از این كه بر شما ستم كند . ولی پناه نداده و تضمین نكرده كه شما را آزمایش نكند . خدای جلیل و بزرگ فرموده : «ان فی ذلك لایات و ان كنا لمبتلین » همانا در این امر نشانه هایی است و ما آزمایش كننده ایم (سوره مباركه مؤمنون آیه ۳۰).
▪ فضیلت یاد خدا و آموختن قرآن : (خطبه ۱۱۰ نهج البلاغه) : خدا را یاد كنید و به آن بشتابید كه بهترین ذكر است . و به آنچه پارسایان را وعده داده رغبت كنید كه وعدهٔ او راست ترین و عده هاست ، و از رهنمودهای پیامبرتان پیروی كنید كه برترین هدایت است ، و به سنت او عمل كنید كه هدایت كننده ترین سنت هاست . و قرآن را بیاموزید كه بهترین سخن است و آن را نیك بفهمید كه بهار دلهاست و از نورش درمان بجوئید كه شفای سینه هاست ، و آن را نیكو تلاوت كنید كه سودمندترین سرگذشت هاست .
▪ دشمنی سران قریش با پیامبر : (خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه) : من با پیامبر (ص) بودم آنگاه كه سران قریش نزد ایشان آمدند و گفتند : ای محمد تو چیزی را ادعا می كنی كه بسی بزرگ است و پدرانت و احدی از خاندانت تا كنون آن را ادعا نكرده اند . ما از تو چیزی می خواهیم كه اگر آن را بپذیری و به ما نشان دهی می فهمیم كه تو پیامبر و فرستاده خدایی و اگر چنان نكنی می فهمیم كه دروغگویی ، پیامبر (ص) فرمودند : چه می خواهید ؟ گفتند : این درخت را برای ما بخوان تا از ریشه در آید و پیش آید و در برابرت بایستد پیامبر (ص) فرمودند : خداوند بر هر كاری تواناست ، اما ایا اگر خداوند برای شما چنین كرد ایمان می آورید و به حق شهادت می دهید ؟ گفتند : آری ، پیامبر (ص) فرمودند : پس من آنچه را كه می خواهید به شما نشان می دهم ولی می دانم كه شما به راه خیر باز نمی گردید . در میان شما كسانی هستند كه به چاه افكنده می شوند ] این از پیشگویی های پیامبر (ص) بود . سالها بعد در جنگ بدر جسد عتبه و شیبه پسران ربیع و امیه و پسران عبد شمس و ابوجهل و تنی دیگر از مشركان قریش در چاه افكنده شد [ و نیز كسی است كه جنگ احزاب را فراهم می آورد . ] او همان ابوسفیان پدر معاویه است كه جنگ احزاب را شكل داد و سرانجام شكست خورد و این نیز از پیشگویی های پیامبر (ص) بود كه سالها بعد تحقق یافت[ . آنگاه پیامبر (ص) فرمودند : ای درخت ، اگر به خدا و روز قیامت ایمان داری و می دانی كه من فرستاده خدا هستم . به اذن خدا با ریشه از زمین كنده شو و به پیش آی و در برابر من بایست . سوگند به خدایی كه پیامبر (ص) را به حق برانگیخت درخت با ریشه هایش از زمین كنده شد و در حالی كه آوازی شدید و صدایی چون صدای بال پرندگان داشت تا آنكه مانند پرنده ای بال گشود و نزد پیامبر (ص) ایستاد . و شاخه های بلند خویش را بر سر پیامبر (ص) قرار داد . قوم قریش این حادثه را مشاهده كردند از روی برتری خواهی و تكبر گفتند : حال بگو نصف درخت به مكان اولش برگردد و نصف دیگر باقی بماند . پیامبر (ص) نیم تنهٔ درخت را فرمود كه باز گردد و او بازگشت . من گفتم : لا اله الا الله ، ای رسول خدا من اولین كسی هستم كه به تو ایمان می آورد ، و نخستن كسی هستم كه گواهی می دهد به پیامبری تو اما دیگران جملگی گفتند : تو جادوگری دروغگو كه جادویت شگفت و ماهرانه است ! و آیا رسالت تو را جز امثال این شخص (یعنی امیرالمؤمنین علیه السلام) قبول می كند؟
▪ اهمیت دانش:(خطبه ۱۰۵ نهج البلاغه) :پس به سوی دانش بشتابید ، پیش از آنكه بوتهٔ آن خشك شود و فرصت گرفتن علم از منبع آن و اهل آن دست رود . و از كار زشت باز ایستید و دیگران را از آن بازدارید . چه به باز ایستادن پیش از باز داشتن مأمورید .
▪ دشواری ایمان :(خطبه ۱۸۹ نهج البلاغه) : حقیقت امر ما هل بیت دشوار است و بر مردم سخت آید و آن را جز بندهٔ مؤمنی كه خداوند قلبش را برای ایمان آزموده تحمل نتواند كرد و جز سینه های امین ، و عقل های متین در نیابد و فرا نگیرد . ای مردم پیش از آنكه مرا از دست دهید پرسش های خود را باز گویید كه من به راههای آسمان داناتر از راههای زمینم .
نوشته :سیدمحمد رضا بحری

۱ـ سلمان فارسی از پیامبر اسلام (ص) نقل می كند كه فرمودند در آخر الزمان منكر معروف می شود و معروف منكر .
انسان امانتدار خائن شمرده می شود و خائن امانتدار ، دروغگو راستگو شمرده می شود و راستگو دروغگو ، نماز ضایع می شود و در آن وقت اكتفا كنند مردان به مردان و ریاست زنان رواج می یابد و نشستن كودكان به منبرها ، نقش و طلاكاری كنند مسجدها را مانند معابد یهود و تعظیم كنند ثروتمندان را ، ‌آرایش كنند مردات امت من به مانند زنان و در آن وقت تغییر در دین ظاهر می شود و به نیرنگ حلال كنند ربا را و داد و ستد شود رشوه و در آن وقت طلاق زیاد گردد و جاری نشود حدی برای خداوند و اشرار امت بر آنان مسلط گردند . یاد گیرند قرآن را برای غیر خدا تا اینكه مؤمن شود خوارتر از همه . جثه ‌آنها مانند آدمیان است و دل آنها دل شیاطین .
** - دلیل این امر این بوده است كه اكثر علمای یهود ۳ صفت بسیار زشت داشته اند :
۱)تحریف كننده دین خدا و احكام الهی برای خوشایند زمامداران
۲)پول پرست و مال اندوز
۳)بنده قدرت و تشنه قدرت بودند .
لذا در تاریخ می بینیم كه تعداد زیادی از پیامبران الهی مثل حضرت عیسی و زكریا ـ توسط این گروه از علمای یهود مورد اذیت و آزار فراوان قرار گرفتند و حتی تعداد زیادی از پیامبران و صالحان توسط آنها به شهادت رسیدند مانند حضرت زكریا و حضرت یحیی (ع) البیته این مسأله فقط به دین یهود اختصاص ندارد و حتی در اسلام كه دین حق خداوند در زمین است اگر روحانیت آنها چنین صفاتی پیدا كنند این آیه شریفه شامل آنها هم می شود .
منبع : مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت


همچنین مشاهده کنید