جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ارتباط یکپارچه رایانه ها با شبکه


ارتباط یکپارچه رایانه ها با شبکه
شبكه عبارت است از ارتباط یكپارچه كامپیوترها ، پرینترها ، فكسها ، مودمها ، سرورها و بعضاً تلفنها . و شاید بتوان آن را به نوعی به زنجیره ارتباطی شما باتهیه كنندگان ، شركا و مشتریها تشبیه نمود . شما می توانید از طریق كابل كشی ( به صورت پنهان در پشت میزها ، زیر كف و یا سقف ) وارتباطات رادیویی ( در جاهایی كه كابل كشی ثابت مشكل می باشد ) به این هدف دست یابید .
شبكه ، سبب ارتباط تجهیزات IT با یكدیگر ، ارتباط كاری شما با اینترنت و حتی خدماتی چون كنفرانس از راه دور و انتقال سریع فایلهای گرافیكی و ویدئویی می گردد . این خصیصه ، یعنی ارتباط سریع و آسان كامپیوترها ( و دیگر دستگاهها ) با یكدیگر سبب ارائه مزیتی افزونتر می گردد . بنابراین جهت باقی ماندن در محیط تجاری رقابتی امـروز ، نیازمنــد شبكه ای كارآمد می باشیم .
● اصطلاحات پایه :
شبكه دارای تعاریف متعددی است . لكن اكثر قریب به اتفاق مردم معتقدند كه شـبكه مجموعه ای است متشكل از دو یا چند كامپیوتر متصل به هم . كاربران می توانند از طریق اتصال كامپیوترها به شبكه ، فایلها و تجهیزات جانبی همچون مودمها ، پرینترها ، درایورهای پشتیبان نوارها و یا درایورهای CD-ROM را با یكدیگر به اشتراك بگذارند .به واسطه ارتباط شبكه ها در مكانهای مختلف از طریق خدمات در دسترس شركتهای تلفن كاربران به قابلیتهای زیادی دست می یابند كه از جمله آنها می توان به : توانایی ارسال E-MAIL، به اشتراك گذاری لینكها به اینترنت و برگزاری كنفرانس ویدئویی بلادرنگ با كاربران دوردست اشاره كرد .
سه اصطلاح معمول مباحث در شبكه عبارتند از : بسته ها ، درگاهها و پهنای باند . معمولا سیستمهای شبكه ، داده ها را در قالبهای كوچكتری تحت عنوان بسته انتقال می دهند و هر بسته عبارت است از اطلاعاتی در مورد مقصد و نوع داده های داخلی . این بدان معناست كه مثلا یك پیغام mail -eمی تواند به بخشهای كوچكتر تقسیم شده و در بسته های داده ای مختلف حمل شود . آنگاه كامپیوترهای هر دو سوی ارتباط ، با قرار دادن این بسته ها در كنار هم ، بـه پــیام اصلی دست می یابند .
درگاه عبارت است از سوكتی كه در پشـت دسـتگاه قرار گرفتــه و سبب اتصال كابــل می شود . به عنوان مثال ، می توانید ۸ دستگاه را به یك سوئیچ ۸ پورته متصل نمائید . برخی دستگاهها به منظور ارتباط داخلی با دستگاه های مشابه ، از یك یا دو پورت افزوده برخوردارند ، لذا یك دستگاه ۸ پورتی می تواند به یك دستگاه ۱۶ پورتی متصل شده و در نتیجه ۲۴ پورت جهت اتصال فراهم سـازد .پهنای باند عبارت است از مقدار اطلاعاتی كه در هر ثانیه از سیمها و در طول دستگاه شبكه منتقل می شود . این مقدار معمولا بر حسب بیت در ثانیه ( bps ) اندازه گیری می شود . یك مودم معمولی قادر است حدود ۳۰ تا ۵۰kbs را انتقال دهد ( ۳۰ تا ۵۰ هزار بیت در ثانیه ) ، این در حالی است كه یك شبكه محلی اترنت از قابلیت انتقال ۱۰mbps ( در حدود ۱۰ بیلیون بیت در ثانیه ) برخوردار است.
● اجزای شبكه بندی :
▪ سرویس گیرنده ها و سرورها:
با توسعه شبكه ها و افزایش تعداد كامپیوترها ، یكی از كامپیوترها نقش سرور را مركز اصلی ذخیره سازی فایلها یا برنامه های كاربردی اشتراكی به عهده می گیرد . علاوه بر این سرورها ، امكان ارتباط با تجهیزات جانبی همچون پرینترها را فراهم می سازند .
با تنظیم یكی از كامپیوترها به عنوان سرور اختصاص یافته می توانید از صرف هزینه های اضافی اجتناب كنید . به كامپیوترهای متصل شده به سرور ، سرویس گیرنده گفته می شود . شایان ذكر است كه شما هیچ نیازی به داشتن یك سرور اختصاصی در شبكه تان ندارید . بلكه می توانید تنها با ارتباط تعدادی از كامپیوترها به هم ، یك شبكه بندی نظیر به نظیر ایجاد كنید . به این ترتیب كاربران می توانند فایلها و MAIL -Eها را با یكدیگر مبادله كرده ، فایلها را برروی هارد درایو یكدیگركپی كرده و حتی از پرینتر متصل به یك كامپیوتر استفاده كنند . اما با افزایش تعداد كاربران شبكه ، مسوولیت وظایف مدیریتی و اساسی همچون پشتیبانی فایل و ارتقا برنامه ها ، بر دوش سرور اختصاص یافته می افتد .
▪ سیم كشی و كابلها :
سه نوع سیم كشی شبكه ( و یا ایجاد رسانه ) پایه وجود دارد . این سه عبارتند از : كابل جفتی به هم تابیده شده ، كابل كواكسیال و فیبر نوری .
▪ كابل جفتی به هم تابیده شده :
این كابل از جـمله استانداردهای صنعتــی در نصبهای جــدید می باشد . این سیم به صورتهای مختلفی در بازار موجود است : سیم جفتی به هم تابــیده شده بدون پوشـش درجه ۳ ( اغلب مورد استفاده خطوط تلفنی می باشد ) و سیم UTP درجه ۵ كه از جمله استانداردهای جاری شبكه محسوب می گردد .
▪ كابل كواكسیال :
این كابل مشابه كابلهای سیم كشی گرد تلویزیون می باشد . از این سیم به ندرت در شبكه ها محلی مدرن استفاده می گردد .
▪ فیبر نوری :
از این كابلها عموماً در تماسهای با سرعت بالا بین دستگاههای استخوانبندی در شبكه های بزرگتر استفاده می شود . در ضمن در برخی از محیط هایی كه دارای تعداد زیادی متقاضی می باشند ، از فیبر نوری جهت ارتباط ایستگاههای كاری desktop قدرتمند به شبكه و اتصال ساختارهای مجاور استفاده می شود . این كابل از جمله معتبرترین كابلها محسوب می گردد و تنها مشكل آن ، هزینه بالای آن می باشد .
در انتخاب كابل اداره و ساختمانتان توجه نمائید . جهت نیل به این منظور می بایست مطمئن شوید كه سیمهای به كار گرفته شده در طول سقف و بین دیوارها علاوه بر تامین نیازهای جاری شما ، قادر به ارتقا بر طبق خواسته شما طی چندین سال بعد نیز باشند . به عنوان مثال ، اتـرنت می تـواند از سیم كشی UTP Category۳ استفاده كند ، اما Fast Ethernet جهت انجام كار ، حداقل به یك سیم كشی UTP Category۵ نیاز دارد .
با این اوصاف ، كلیه نصب سیم كشی های جدید می بایست به صورت Category۵ باشد . ممكن است مایل باشید از كابل Plenum كه از امنیت بیشتری در بین انواع داكتهای گرمایی و سرمایی در طول سقف برخوردار است ، استفاده كنید . جهت اطمینان از عملكرد ، بهتر است با معمار و یا پیمانكار سیم كشی خود در این زمینه مشورت كنید .
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید