جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


ضرورت‌های انتخابات جامعه حسابداران رسمی ایران


ضرورت‌های انتخابات جامعه حسابداران رسمی ایران
این گفتار الزاما دیدگاه گروه بورس نیست، اما با انگیزه تعاطی افكار و طرح سایر دیدگاه‌ها این یادداشت از نظرتان می‌گذرد. طی روزهای آینده دیدگاه سایر كارشناسان نیز از نظرتان می‌گذرد.
جامعه حسابدارن رسمی ایران یك نهاد حرفه‌ای است كه هدف آن خدمت به جامعه در قالب ارائه خدمات حرفه‌ای به خصوص حسابرسی مستقل است. حسابرسی مستقل برای ایجاد اعتماد در بازار سرمایه ایجاد شده است و زمانی چنین خدمتی را می‌توان انجام داد كه ابتدا منابع كافی به سمت آن هدایت شود و سپس افراد حرفه‌ای با صلاحیت كارهای با كیفیت به جامعه ارائه كنند و در راس جامعه، افراد شایسته حضور داشته باشند.
این یك استراتژی اصلی در جامعه حسابداران رسمی ایران است كه نباید از آن غافل ماند و نباید بحث‌های منفعت‌طلبانه و قدرت‌طلبی آن را در حاشیه قرار داد. در دوره‌های گذشته یك بحث نادرست در جامعه مطرح شد و هم اكنون هم ناخواسته گسترش یافته است. در انتخابات گذشته، این موضوع مطرح شد كه چند نفر از بخش دولتی (سازمان حسابرسی) و چند نفر از بخش خصوصی باشند. این ایده‌ای بسیار خطرناك و مغایر با نفس انتخاب آزادانه افراد با صلاحیت از بین اعضای جامعه است. این ایده به معنای محدودتر كردن دایره انتخاب و انتخاب سهمیه‌بندی شده است.
اعضای شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران باید افراد دستكار، حرفه‌ای، شجاع و دارای موضع شفاف بوده و توان برقراری ارتباط مناسب با نهادهای دولتی و غیردولتی را داشته باشند تا بتوانند استراتژی اصلی جامعه را محقق سازند. حال اگر تمام این افراد در بخش‌خصوصی باشند، نباید در انتخاب آنها شك كرد. اگر این افراد در بخش دولتی هستند، چرا با جوسازی جامعه را از وجود آنها محروم می‌كنیم.
این آب گل‌آلودی بود كه در انتخاب‌های گذشته به وجود آمد و برای سلامت جامعه خطرناك است. این حربه بیشتر به یك شگرد عامیانه تبلیغاتی می‌ماند كه برای یك جامعه حرفه‌ای، سهمی مهلك است. چنین بحثی را شاید بتوان در طوایف و قبایل یافت تا در یك جامعه حرفه‌ای.
سطح انتخابات جامعه حرفه‌ای مانند جامعه حسابداران رسمی ایران، لازم است بالاتر از سطح انتخاباتی عمومی در جامعه باشد انتظار می‌رود كه اعضای جامعه فریب شعارها را نخورند و افرادی را برای شورای عالی جامعه انتخاب كنند كه صلاحیت حضور در این ركن را داشته باشند و بتوانند استراتژی مناسب جامعه را پی‌گیری كنند.
علاوه بر این، توسل به شیوه‌های ناپسند برای گرد‌آوری رای، در شان یك جامعه حرفه‌ای نیست و كسانی كه چنین شیوه‌ای را در گذشته بنا نهاده‌اند، افراد مناسبی برای شورای عالی نیستند.
همچنین در دوره فعلی، حضور چهره‌های رسانه‌ای در شورای عالی چشمگیر است و به نظر می‌رسد برای انتخاب اعضای شورای عالی، شناخت رسانه‌ای كافی نباشد و باید اطلاعات عمیق‌تری مبنای انتخاب باشد.
امید است با انتخاب افراد درستكار، حرفه‌ای، شجاع و دارای موضع شفاف و توان ارتباطات مناسب، آینده روشنی را برای جامعه حسابداران رسمی ایران رقم بزنیم.
دكتر موسی بزرگ اصل
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید