جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


دیدگاه کارشناسان نسبت به ورود سرمایه خارجی به بازار


دیدگاه کارشناسان نسبت به ورود سرمایه خارجی به بازار
ورود سرمایه‌های خارجی به بورس تهران و واگذاری سهام شركت‌های دولتی به متقاضیان سرمایه‌گذاری در ایران با استقبال كارشناسان بازار مواجه شده است.
سازمان مسوول خصوصی‌سازی در كشور از تمایل سرمایه‌گذاران شش شركت اروپایی و ‌آسیایی برای سرمایه‌گذاری در ایران خبر دادند. همچنین یك مسوول شركت مخابراتی ایران از تمایل یك‌میلیاردر روسی برای خرید بخشی از سهام شركت مخابرات ایران پرده برداشت.انتشار این‌گونه اخبار، افزون بر توجه دولت به موضوع سرمایه‌گذاری خارجی در كشور در این هفته با استقبال فعالان بازار سهام كشور، روبه‌رو شده است.
● ورود ایده‌های نو
یك عضو شورای‌عالی انجمن حسابداران خبره ایران، ورود سرمایه‌های خارجی را عامل ایجاد تحول بزرگی در بازار دانست و گفت:‌ ورود سرمایه‌های خارجی می‌تواند اثرات بسیار مثبتی در بازار سهام داشته و عامل ایجاد تحولات بعدی شود. هوشنگ خستویی در ادامه گفت:‌ از سوی دیگر ورود افكار و ایده‌های جدید مدیریتی نتیجه بعدی ورود سرمایه‌های خارجی به كشور است. وی فراهم كردن بسترها و زیرساخت‌ها را ضروری دانست و گفت: بعید است كه بدون فراهم كردن زیرساخت‌های لازم، سرمایه‌گذار خارجی تمایل زیادی به انتخاب بازار ایران داشته باشد. در عین حال باید كوشش كرد كه به دلیل نبود این زیرساخت‌ها، امتیاز زیادی به سرمایه‌گذاران داده نشود.
● ضابطه‌مند شدن بازار
وی درباره اثرات مثبت ورود سرمایه‌های خارجی بر روند بازار سرمایه گفت: عناصر عدیده‌‌ای در روند بورس دخالت دارند. ولی به هر حال ضابطه‌مند كردن هرچه بیشتر بازار، اولین دستاورد عینی ورود این سرمایه‌ها به بازار سرمایه كشور است. وی تصریح كرد:‌ باید قوانین و مقررات لازم را برای فعالیت بهتر و راحت‌تر سرمایه‌گذاران خارجی براساس معیار‌های جهانی تدوین كرد.
● اثر روانی
اما یك كارشناس بازار سرمایه اثر روانی حاصل از ورود سرمایه‌های خارجی را بسیار مهم عنوان كرد و گفت:‌ برگشتن دوباره خوشبینی و امید به بورس، اثر غیرمستقیمی است كه سرمایه‌های خارجی برای بازار ما دارند.
علی لطفی تاكید كرد: با توجه به اینكه شاخص كل در چند سال اخیر روند منفی داشته، این امر به بازگشت دوباره سرمایه‌گذاران خارج شده از بازار كمك شایانی خواهد كرد.
● كمرنگ شدن شكست P/E شركت‌ها
وی كم شدن نقدینگی بازار را در اثر ورود سهام شركت‌های مشمول اصل ۴۴، حائز اهمیت دانست و گفت:‌ با توجه به اینكه سهام عرضه شده شركت‌های مشمول صدر اصل ۴۴ هم از حیث سرمایه و هم از حیث عرضه در مقیاس بالایی قرار دارد، بنابراین بخش زیادی از نقدینگی موجود در بازار را به سمت خود كشیده‌اند. وی تصریح كرد:‌ ولی با ورود سرمایه‌های خارجی ضمن تزریق شدن نقدینگی جدید به بازار، از كاهش هرچه بیشتر P/E شركت‌ها جلوگیری می‌شود.
● تغییر جریان سرمایه
این كارشناس بازار تغییر جریان سرمایه را اثر مثبت دیگر ورود سرمایه خارجی ذكر كرد و گفت: طی چند سال گذشته و به‌خصوص از سال ۸۲ به بعد، جریان سرمایه در بازار منفی شده است. ولی با ورود سرمایه‌های خارجی می‌توان به تغییر هرچه بیشتر این جریان امیدوار بود.
● ایجاد بورس علمی
لطفی در ادامه گفت: علمی‌تر و منطقی‌تر شدن بورس اثر دیگر ورود سرمایه‌های خارجی به بازار كشور است. چرا كه كمبود دانش در بین سرمایه‌گذاران ایرانی و حتی در بین سهامداران حقوقی بسیار دیده می‌شود. وی تاكید كرد: ضعف نهادهای تحلیلگرا و آگاه در بازار سرمایه با ورود سرمایه‌گذاران خارجی تا حد زیادی مرتفع می‌شود. چرا كه سرمایه‌گذاران خارجی بر مبنای تحلیل و تئوری فعالیت می‌كنند و این امر می‌تواند به بقیه بازار تسری یابد.
● فراهم كردن زمینه‌های قانونی
همچنین مدیرعامل صندوق توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی كشور در مورد الزامات موردنیاز برای ورود سرمایه‌های خارجی گفت:‌ یكی از نیازها و الزامات اصلی برای تامین منابع ارزی برای ورود به بازار سرمایه، ایجاد فضاهای قانونی و امنیت سرمایه‌گذاری است.
حسین وكیلی اضافه كرد: این امنیت باید در ابعادی چون قضایی و قانونی به طور كامل فراهم شود تا سرمایه‌گذاران آرامش لازم برای فعالیت خود را داشته باشند. وی تدوین قوانین و مقررات مناسب را برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از سرمایه‌های خارجی اساسی ذكر كرد و ادامه داد: تدوین قوانین و مقررات باید به شكل روشنی بحث‌های حمایتی را نیز در برداشته باشد تا سرمایه‌گذاران با امنیت هرچه بیشتر به فعالیت در بازار بپردازند.
● تحرك تازه در طرح‌های توسعه
این كارشناس بازار رونق و تحرك دوباره طرح‌های توسعه شركت فعال بازار را دور از دسترس ندانست و اضافه كرد:‌ با ورود سرمایه‌های خارجی، طرح‌های توسعه شركت‌هایی كه به دلیل كمبود سرمایه و موانع هزینه‌ای اجرا نشده، روند فعالی را به خود می‌گیرد. وی در عین حال گفت: این سرمایه‌ها همچنین می‌توانند برای توسعه واحد‌های جدید چه در بحث صنعت و چه به عنوان عوامل مالی بسترساز برای توسعه كشور تاثیرگذار باشند. وی نتیجه چنین سرمایه‌گذاری را در نهایت، افزایش تولید و اشتغال از یكسو و توزیع عادلانه كالا و خدمات از سوی دیگر برشمرد.
● هدفمند شدن نظام یارانه‌ها
از سوی دیگر یك كارشناس بازار سرمایه اجرای قانون جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی را در رونق بورس اساسی ذكر كرد و گفت: اشتغالزایی، رشد و توسعه اقتصادی با همراهی سرمایه‌گذاران خارجی رونق و شدت بیشتری می‌گیرد. جواد عبادی در ادامه این مطلب گفت: ورود سرمایه‌گذار خارجی فرصت لازم را برای شفاف شدن و هدفمندی هر چه بیشتر ساختار یارانه‌ها در كشور فراهم می‌كند.
وی خاطرنشان كرد: با این اقدام می‌توان كارآیی عملكردها را به درستی مورد سنجش قرار داده و با واحدهای مشابه نیز مقایسه كرد. وی تصریح كرد: با تقویت سرمایه‌گذاری خارجی می‌توان خطر نهادینه شدن نبود كارآیی و پرداخت یارانه در درازمدت را از یك طرف و تبدیل شدن آن به عنصر ساختاری نظام اقتصادی را از طرف دیگر مرتفع كرد.
معصومه طاهرخانی
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید