جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کنترل بیماریهای قلبی عروقی در جامعه


کنترل بیماریهای قلبی عروقی در جامعه
۱) ایجاد، اجرا و پایش اقداماتی برای کاهش شیوع خطر بیماری عروق کرونر در مردم و کاهش نابرابری در عوامل خطر در بین افراد و طبقات مختلف جامعه .
۲) کنترل دخانیات و درمان افراد سیگاری مایل به ترک.
۳) افراد بیمار را شناسایی و توصیه های مراقبتی مناسب و درمان مورد لزوم را برای آنها انجام داد.
۴) بیماران دارای ریسک فاکتور بیماری قلبی عروقی را شناسایی و توصیه و درمان مناسب را در مورد آنها انجام داد.
۵) باید امکاناتی فراهم شود تا افرادیکه علائم احتمالی مربوط به عروق کرونرو حمله قلبی دارند توسط افراد آموزش دیده (استفاده از دستگاه دفیبریلاتور) ظرف ۸ دقیقه اول بعداز حمله موردمراقبت قرار گیرند تا از منافع احیاء قلبی عروقی بهره مند شوند.
۶) کسانی که به نظر می رسد دچار حمله حاد قلبی شده اند بصورت تخصصی ارزیابی و در صورت لزوم آسپرین برای آنها تجویز گردد. داروهای ترومبولیتیک باید ظرف مدت ۶۰ دقیقه به آنها داده شود.
۷) سیستم مراقبتی به گونه ای باشد که این افراد درمانی مقرون به صرفه و مناسب دریافت کنند تا از مرگ و ناتوانی آنها جلوگیری شود.
۸) کسانی که دچار آنژین صدری هستند یا مشکوک به داشتن آن می باشند درمان و بررسی مناسب دریافت کنند تا درد آنها کاهش و از خطر حمله قلبی در آنها کاسته شود
۹) کسانی که به شدت آنژین آنها افزوده می شود سریعا" به کاردیولوژیست ارجاع شوند.
۱۰) اینگونه بیماران بصورت سازمان یافته تحت بررسی و مراقبت و درمان قرار گیرند.
۱۱) کسانی که مشکوک به نارسایی قلبی هستند تحت ارزیابی شامل ECG و اکوکاردیوگرافی قرار کرفته تا شخیص مسجل شود و برای آنها که تشخیص ثابت می شود اقدامات درمانی مناسب انجام شود.
۱۲) کسانی که در اثر بیماری قلبی بستری شده اند دعوت به شرکت در برنامه های پیشگیری ثانویه و بازتوانی شوند . هدف از اینگونه برنامه ها کاهش خطر حملات قلبی و بازگشت به زندگی طبیعی است.
در ضمن برنامه ریزی باید موارد زیر را در نظر داشت تا برنامه ریزی ما از انسجام لازم برخوردار بوده و در حین عمل دچار مشکل نشویم، بعبارت دیگر تمام جوانب کار را اعم از جنبه های اقتصادی،فراهمی و دسترسی ، مقبولیت و کاربردی بودن را مدنظر قرار دهیم و چنانچه در مواردی از شواهد کافی محروم هستیم یا از اقدامات آلترناتیو استفاده کرده و یا ابتدا آن اقدام را بصورت پایلوت تست کنیم.
ـ کیفیت خدمات: خدمات ارائه شده باید از کیفیت استاندارد برخوردار باشد تا از اتلاف سرمایه و دوباره کاری جلوگیری شود.
ـ اطلاعات مناسب برای مردم: باید مردم را نسبت به ارائه اینگونه خدمات و لزوم استفاده آنها ازاین خدمات به نحو شایسته آگاه کنیم تا بیشترین افراد از این خدمات بهره مند گردند.
ـ ارزیابی : باید جامعه را قبل و بعد از ارائه خدمات بصورت پیوسته مورد ارزیابی قرار داد تا تأثیر این خدمات بدرستی مشخص گردد و میزا ن بهره ای که کل جامعه از این خدماتکسب می کند معلوم گردد.
ـ اقدامات براساس شواهد: از انجام اقداماتی که مبنای علمی صحیح و یا ثابت شده ای ندارند اجتناب شود.
ـ استفاده از اقشار و سازمانهای داوطلب: در امر پیشگیری از بیماریهای قلبی به منابع محدود وزارت بهداشت اکتفا نشود و با ارائه ادله محکم و مستند سعی در کسب حمایت آحاد مردم و سازمانهای مختلف گردد.
ـ درمان و اقدامات اورژانس: در امر درمان بیماران قلبی سرعت عمل حرف اول را می زند و در کنار تجهیز بیمارستانها و تربیت نیروی ماهر باید دسترسی برابر عموم اقشار به این امکانات از طریق تقویت پایگاههای اورژانس در نقاط دور و نزدیک فراهم شود.


همچنین مشاهده کنید