شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

راه های کنترل استرس


راه های کنترل استرس
● چگونه از استرس در جهت مثبت آن استفاده کنیم .
استرس لازمه حیات و بقای نسل بشر است پس ما نباید با آن مقابله کنیم بلکه باید آن را درجهت ارتقای سلامت و بهبود روابط اجتماعی خود هدایت کنیم . آنچه که ما باید با آن مقابله کنیم نشانه های منفی ناشی از استرس است که بواسطه پاسخ های نامناسب ما و با شدت بیش از اندازه استرس است . دیگر برای کنترل استرس همچون هر مقوله دیگر ابتدا باید ماهیت آن شناخته شود . ما باید بفهمیم که طبیعت می خواهد چه هشداری به ما بدهد و آیا ما پیام استرس را بدرستی درک کرده ایم . بعد ازاطمینان از درک صحیح نسبت به ماهیت استرس ما باید پاسخ مناسب را بیابیم و واکنش صحیح را نشان دهیم به همین دلیل باید ظرفیت های خود و پیرامون را به درستی ارزیابی و بهترین گزینه ها را انتخاب کنیم.
● مراحل کنترل استرس
۱) نشانه های استرس را بشناسیم
بسیاری از موارد تغییرات جسمی و روحی در ما ایجاد می شود که از علت آن بی خبر بوده و آن را به حساب یک بیماری ساده می گذاریم . گاهی این مشکلات کمی شدید شده و ما را مجبور می کند که به پزشک و یا درمانگر مراجعه کنیم . حتی در بسیاری از موارد درمانگران نیز این نشانه ها را به حساب بیماری جسمی گذاشته و بدون گرفتن تاریخچه مناسب سعی می کنند نشانه ها را درمان کنند . در اینصورت دور تسلسل استرس و بیماری آغاز گشته و استرس و بیماری مرتباٌ یکدیگر را تشدید می کنند. بنا بر این لازم است که هم درمانگران و هم بیماران با نشانه های ناشی از استرس آشنا شوند تا بتوانند بجای نشانه درمانی ، ریشه درمانی کنند.
در هنگام استرس بدن بعنوان یک مکانیزم دفاعی شروع به ترشح آدرنالین می کند ، آدرنالین هورمونی است که تأثیرات متفاوتی بر بدن می گذارد از یک طرف جریان خون به ارگانهای حیاتی مثل قلب و ریه را افزایش و جریان خون به دیگر ارگان ها همچون مغز و پوست را کاهش می دهد و باعث بهم خوردن وضعیت فیزولوژیک بدن شده و نشانه های زیررا در بدن ایجاد می کند.
● علائم استرس
ـ احساس عصبانیت یا بی قراری ، تغییر خلق
ـ احساس اضطراب و نگرانی یا عصبی بودن
ـ احساس افسردگی یا کاهش انرژی
ـ افکار خودکشی
ـ اختلال نظم خواب
ـ دوری ازخلق
ـ افزایش خوردن و نوشیدن یا کاهش اشتها
ـ ناتوانی در تمرکز
ـ احساس گناه ، شرم ، دستپاچگی
ـ احساس بی ارزشی
ـ سرماخوردگی ، عفونت ، درد یا آلرژی های مکرر
ـ تغییرات وزن
ـ احساس گرفتگی نفس یا احساس ضعف و غش
ـ تعریق یا دست های سرد و مرطوب
درطولانی مدت استرس می تواند علائم جسمی وخیم تری ایجاد کند. شما نمی توانید دنیا را تغییر دهید ولی می توانید واکنش خود را نسبت به مسائل تغییر دهید.
ـ بجای فکر کردن راجع به یک موضوع پیچیده وحل نشدنی می توانید مسئله را تمام شده فرض کنید و بگوئید من هیچ کاری در این مورد نمی توانم انجام دهم پس باید با این شرایط کنار آیم و به زندگی عادی ادامه دهم . بجای فکر کردن درمورد شکل به عنوان یک کل لاینحل سعی کنید آنرا به اجزای قابل حل تقسیم وبرای حل هر کدام فکر کنید .
ـ بجای فکر کردن راجع بر اینکه من این مسئله را می توانستم حل کنم ولی شکست خوردم فکر کنید که چه کسی یا کسانی می توانند در برطرف شدن موضوع به شما کمک کنند.
خود راپیدا کنید.
ـ می توان براحتی تسلیم استرس شد ولی این را بدانید که تمام زندگی شما در یک موضوع خلاصه نمی شود و نباید یک مسئله شما را از پا درآورد . بعضی از فعالیت های روزمره مثل قدم زدن از شدت استرس کاسته و مکانیزمهای دفاعی شما را تقویت می کند.
ـ به خودتان برای حل مشکل وقت بدهید.
اینکه تمام وقت خود را صرف نگرانی درمورد یک موضوع کنید شما را از پا درمی آورد و توانایی شما در مواجهه با استرس و حل مشکل را کاهش می دهد . به مغز خود برای حل مشکل فرصت بدهید. وقتی موتور یک دستگاه گرم می کند و یا ماشین جوش می آورد باید آن را خاموش کنید و درفرصتی مناسب به حل علت بپردازید و پا روی پدال گاز گذاشتن فقط باعث بدتر شدن اوضاع می کند چند ساعت یا چند روز خود را ازمشکل دور نگه دارید تا مغز شما دور نمایی از مسئله بدست آورده و با فراغ بال به حل مشکل بپردازد.


همچنین مشاهده کنید