جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نخُشکی، پوست!


نخُشکی، پوست!
نوع پوست شما چیست؟ اگر پوستتان خشك است و می‌خواهید علاوه بر رفع خشكی آن از چروك زودرس هم پیشگیری كنید، این نوشته را بخوانید.
پوست خشك از جمله مشكلاتی است كه بسیاری از افراد با‌ آن مواجه هستند. اگرچه در بیشتر مواقع این مشكلات چندان جدی نیستند اما به خصوص در خانم‌ها به علت اینكه پوست خشك سبب بروز چروك زودرس می‌شود و زیبایی آنها را تهدید می‌كند، باعث بروز استرس می‌شود.
● آداب شستشوی صورت
هنگام حمام كردن از آب ولرم استفاده كنید. آب داغ خشكی پوست شما را بیشتر خواهد كرد. شما هرگز نباید زیاد از آب شیر برای شستن صورت خود استفاده كنید و شستشوی صبح‌ها فقط در حد پاشیدن آب به صورت كافی است. آب شیر دارای املاح زیادی است كه باعث خشكی پوست است. آب معدنی برای شستن صورت بهتر است. برای از بین بردن آلودگی‌ها و آرایش صورت باید از پاك‌كننده‌های مناسب پوست خشك استفاده كنید. این پاك‌كننده‌ها دارای مقداری چربی درخود هستند و برای پوست خشك مناسب‌اند. به یاد داشته باشید حتی استفاده بیش از حد از این پاك‌كننده‌ها، خشكی پوست را بیشتر می‌كند. حداكثر روزی یك بار از آنها استفاده كنید. توصیه این است كه شب‌ها از این مواد استفاده شود تا آلودگی ایجاد شده در طول روز از روی صورت پاك شود. دقت كنید، بعد از استفاده از این پاك‌كننده‌ها نیازی نیست صورت خود را با آب بشویید و طبق توصیه متخصصان، هرچه كمتر آب به پوست صورت شما بخورد، بهتر است. در حمام برای شستن صورت از صابون‌های مخصوص كه دارای ‌PH نزدیك صورت هستند، استفاده كنید. حتما صبح و شب بعد از حمام و بعد از استفاده از پاك‌كننده‌ها، از مرطوب كننده استفاده كنید. مرطوب‌كننده‌ها باید به صورت یك لایه ضخیم، روی پوست شما را بگیرند. اگر پوست شما بسیار خشك است، در كنار مرطوب كننده‌ می‌توانید پوست خود را چرب كنید، مثلا با استفاده از روغن بچه. این كار از تبخیر رطوبت پوست جلوگیری می‌كند. نكته مهمی كه باید یادآوری كنیم، این است كه بسیاری از متخصصان، می‌گویند برای پاك كردن آلودگی از روی صورت، از روغن زیتون یا روغن بادام استفاده كنید و سپس پوست خود را با آب ولرم بشویید. همیشه سعی كنید هوای خانه را مرطوب نگه دارید و تا جایی كه می‌توانید از آفتاب دوری كنید. از سیگار كشیدن بپرهیزید زیرا خشكی پوست شما را بیشتر می‌كند.
● ۵ توصیه، ۵ ماسك
با چند توصیه خانگی می‌توانید از خشكی پوست صورت خود بكاهید. ماسك‌های زیر به حفظ رطوبت پوست شما بسیار كمك می‌كنند. :
ـ یك عدد موز و یك هلو را با هم مخلوط كنید و آن را به آرامی روی پوست خود بمالید. بعد از ۲۰ دقیقه صورت خود را با آب گرم بشویید و پوست خود را با مارگارین طبیعی یا روغن‌های گیاهی چرب كنید.
ـ نصف قاشق چای‌خوری عسل را با یك زرده تخم‌مرغ و یك قاشق غذاخوری شیر خشك مخلوط كنید. آن را روی پوست خود بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه با آب گرم بشویید.
ـخیار را رنده كنید و آن را روی پوست خود بمالید. این ماسك برای پوست دور چشم بسیار مفید است.
ـ صبح‌ها می‌توانید یك عدد زرده تخم‌مرغ، یك قاشق چای‌خوری آب پرتقال، چند قطره آب‌لیمو، چند قطره گلاب و یك قاشق چای‌خوری روغن زیتون را مخلوط كنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت خود بمالید..
شما می‌توانید از مواد طبیعی، ماسك زیبایی برای پوست خشك خود تهیه كنید. یك عدد تخم‌مرغ، یك قاشق چای‌خوری عسل، نصف قاشق چای‌خوری روغن زیتون و چند قطره گلاب را مخلوط كرده و روی پوست خود بمالید.
● مرطوب‌كننده‌ها
كسانی كه پوست خشك دارند، باید صبح و شب از مرطوب كننده‌ها استفاده كنند. شب‌ها بعد از تمیز كردن پوست صورت و نیم ساعت قبل از خواب مرطوب‌كننده را به آرامی روی پوست خود بمالید و به مدت پنج دقیقه یك پارچه نرم و مرطوب روی صورت خود بیندازید تا جذب آن سریع‌تر باشد. بهتر است از مرطوب كننده‌ای استفاده كنید كه حاوی مواد مغذی است.
● در ستایش ضدآفتاب‌ها
توصیه بر این است كه حداقل SPF یك كرم ضدآفتاب باید ۱۵ باشد. اگرچه بعضی‌ها هم توصیه می‌كنند در نقاطی كه آفتاب شدید است، از SPF كمتر از ۳۰ استفاده نشود. علاوه بر SPF به محتویات ضدآفتاب هم توجه كنید اگر تیتانیوم دی‌اكسید یا زینك‌اكساید داشت، توانایی زیادی برای محافظت در برابر UVA خواهد داشت.
بیشتر افراد كرم ضدآفتاب را به درستی روی پوست خود نمی‌مالند. كرم ضدآفتاب باید به صورت یك لایه كاملا ضخیم، روی پوست در معرض آفتاب مالیده شود. حتما كرم ضدآفتاب را نیم ساعت قبل از خروج از خانه، استفاده كنید تا در این مدت كاملا جذب صورت شود. اگر پوست شما خشك است و از مرطوب‌كننده استفاده می‌كنید، ضدآفتاب را باید روی مرطوب‌كننده بزنید. همچنین از مارك‌هایی استفاده كنید كه مخصوص پوست خشك است، این ضدآفتاب‌ها خود مرطوب كننده دارند. توصیه این است كه ضدآفتاب باید آخرین كرم استفاده شده باشد. حتما هر دو تا چهار ساعت ضدآفتاب خود را تجربه كنید و اگر صورت خود را شستید یا شنا كردید، حتما دوباره ضدآفتاب بزنید.
● چند نكته آرایشی
پوست‌های خشك همیشه با این مشكل مواجه هستند كه مواد آرایشی روی پوست صورت آنها از زیبایی لازم برخوردار نیست و یا باعث خشك شدن بیشتر پوست می‌شود. توصیه این است كه این افراد تمام لوازم آرایش خود را برحسب نوع پوست خود تهیه كنند. این لوازم آرایشی مخصوص پوست خشك است و روی آنها به طور معمول برچسب >dry skin formula< زده شده است. اگر پوست خشك دارید و می‌خواهید از این لوازم استفاده كنید، حتما قبل از آن از مرطوب كننده‌های مغذی استفاده كنید و سپس مواد آرایشی را روی این مرطوب كننده به كار ببرید، اگر هنگام روز می‌خواهید از خانه خارج شوید، ضدآفتاب را فراموش نكنید. در تابستان بهتر است از مرطوب كننده‌های سبك كه دارای آب بیشتری هستند، استفاده كنید زیرا مرطوب كننده‌هایی كه چربی بیشتری دارند، در فصل تابستان باعث تولید گرمای زیاد شده و شما را آزار می‌دهند.
اگر می‌خواهید از كرم‌پودر استفاده كنید، حتما از كرم‌پودرهای مخصوص پوست خشك استفاده كنید. این كرم‌ها دارای مرطوب كننده هستند و مانع از دست رفتن رطوبت پوست می‌شوند. یادتان باشد اگر پوست خشك دارید، هرگز مرطوب‌كننده را به عنوان ماده زیرساز آرایش فراموش نكنید و ضدآفتاب هم باید آخرین كرمی باشد كه استفاده می‌كنید.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید