پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ذرت در یک نگاه


ذرت در یک نگاه
هر ۱۰۰ گرم ذرت ۲۲۰ میلی گرم پتاسیم، ۲۳ میلی گرم منیزیم،‌ ۴۴/۱ میلی گرم ویتامین ۵B و مقادیر بالایی ویتامین ۱B دارد
شما هم مثل خیلی‌های دیگر بیشتر از خوردن ذرت كباب شده و از بویی‌ كه در حین كباب كردن از آن ساطع می‌‌شود، لذت می‌‌برید؟ ذرت كباب شده كه در میان ما به <بلال> شهرت دارد را چند تا چندتا می‌توانید نوش جان كنید؟ این بار می‌‌خواهیم به شما بگوییم كه اگر جزء علاقه‌مندان ذرت هستید، این عادت غذایی تا چه‌اندازه خوب بوده و به سلامت شما كمك می‌‌كند.
زادگاه ذرت آمریكا است. مدارك ثبت شده نشان داده است، ذرت را اولین بار سرخپوستان آمریكایی مورد استفاده قرار دادند و در حدود ۵ هزار سال قبل از میلاد قوت غالب آنها این غله بوده است. اولین كسانی كه از طریق سرخپوستان با‌ذرت آشنا شدند، مردم مكزیك و آمریكای مركزی بودند. سپس در سال ۱۷۰۰ میلادی این غله به اروپا آمد و وارد رژیم غذایی مردم این ناحیه شد. این گیاه علاوه بر دانه‌های زرد رنگی كه ما با‌ این نوع ذرت بیشتر آشنا هستیم دارای دانه‌های سفید، آبی‌، قرمز، صورتی و حتی سیاه نیز هست. خیلی‌ها فكر می‌‌كنند كه ذرت سبزی است در حالی كه این ماده غذایی در دسته غلات جای دارد و می‌تواند سرشار از نشاسته باشد.
●ذرت در خدمت قلب
یكی از خواصی كه قرار بود درباره آن با‌ شما صحبت كنیم، خاصیت حفاظت‌كنندگی این ماده غذایی در برابر حملات قلبی‌ است بنابراین به كسانی كه سابقه بیماری قلبی‌ دارند توصیه می‌‌كنیم كه حداقل در این فصل از ذرت بیشتر استفاده كنند. این غله در هر ۱۰۰ گرم خود دارای ۸ میكروگرم فولات است و به عنوان یك منبع غذایی مناسب این ماده مغذی به حساب می‌‌آید.
مطالعات نشان داده‌اند دریافت این ماده مغذی موجب كاهش هموسیستیین خون شده و به این‌ترتیب از بروز آسیب به دیواره عروق جلوگیری می‌‌كند و تشكیل پلاك در عروق را كاهش می‌دهد.
● یك اشتباه بزرگ
شما هم فكر می‌‌كنید كه این ماده غذایی چون در دسته غلات جای می‌‌گیرد، انرژی بسیار بالایی داشته و باید در هنگام لاغر شدن آن را از برنامه غذایی به طور كامل حذف كرد؟ اگر این‌طور فكر می‌‌كنید سخت در اشتباه هستید. اول به خاطر داشته باشید كه هر ۱۰۰ گرم از این گیاه دارای ۱۲۲ كالری انرژی است و یك فنجان از آن ۱۶۵ كالری انرژی دارد (البته اگر به شكل پخته باشد) درست به‌اندازه دو برش ۳۰ گرمی نان. دوم این‌كه به ازای هر ۱۰۰ گرم، دارای یك گرم فیبر است به این دلیل افرادی كه بیشتر ذرت می‌‌خورند، كمتر چربی‌ دریافت كرده و سیری در آنها به مدت طولانی‌تری ایجاد می‌‌شود و به این‌ترتیب، عادت به پرخوری در آنها كاهش چشمگیری پیدا می‌‌كند زیرا قندها نصف چربی‌ها كالری تولید می‌‌كنند. در ضمن، همواره به خاطر داشته باشید كه یك ماده غذایی به تنهایی وزن را بالا نمی‌‌برد بلكه یك برنامه غذایی كه البته بیش از نیاز روزانه انرژی داشته باشد، می‌تواند زمینه‌ساز اضافه وزنی تدریجی و در نهایت چاقی باشد.
● مقوی و مغذی
فكر می‌‌كنید این ماده غذایی منبع مناسب چه مواد مغذی است؟ مطالعات نشان داده‌اند كه در هر ۱۰۰ گرم از آن ۲۲۰ میلی گرم پتاسیم، ۲۳ میلی گرم منیزیم،‌ ۴۴/۱ میلی گرم ویتامین ۵B و مقادیر بالایی از ویتامین ۱B وجود دارد كه این میزان به ۳۶/۰ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم می‌‌رسد. جالب است بدانید كه این غله به عنوان یكی از منابع مناسب ویتامین‌های گروه B محسوب می‌‌شود. یك چهارم از نیاز روزانه افراد به ویتامین ۱B ، می‌تواند با‌ یك فنجان ذرت تامین شود. از آنجا كه این ماده مغذی می‌تواند با‌ انجام یك سری از واكنش‌های آنزیمی موجب بهبود عملكرد مغز شود و در تولید استیل كولین و فراهم آوردن انرژی برای سلول‌های مغزی مفید واقع شود، خوردن آن به منظور تقویت حافظه موثر شناخته شده است. به علاوه، جالب است بدانید، كاهش چشمگیر این ماده در دوران پیری می‌تواند زمینه بروز بیماری آلزایمر را فراهم آورد زیرا در این بیماری استیل كولین به میزان فراوانی كاهش پیدا می‌‌كند.
● ذرت علیه سرطان كولون
یكی دیگر از خواص به اثبات رسیده ذرت، خاصیت پیشگیری‌كنندگی آن در برابر سرطان به خصوص سرطان روده بزرگ است. مطالعات نشان داده‌اند، برنامه‌های غذایی كه دارای مقادیر بالایی از نشاسته هستند از بروز سرطان كولون و روده بزرگ جلوگیری می‌‌كنند. حتما می‌‌پرسید چرا؟ زیرا نشاسته موجود در این گیاه در روده كوچك هضم و جذب شده و به كمك باكتری‌هایی كه در روده بزرگ وجود دارد به اسیدهای چرب كوتاه زنجیره تبدیل می‌‌شوند. این ‌تركیبات اسیدیته روده را افزایش داده و موجب كنترل تقسیم سلولی شده و از آسیب رسیدن به DNA جلوگیری می‌‌كنند و به این ‌ترتیب مانع تشكیل و گسترش تومورهای بدخیم در این ناحیه می‌‌شوند.
● آلرژی‌زای زرد رنگ
ذرت با‌ تمام خوبی‌‌هایی كه دارد مانند بسیاری از مواد غذایی آلرژی‌زا در برخی از افراد می‌تواند حساسیت ایجاد كند. به این دلیل افرادی كه به ذرت آلرژی دارند نباید از هیچ نوع محصولی كه در تهیه آنها از ذرت استفاده شده است میل كنند. برخی از علایم معمول واكنش‌های آلرژیك عبارتند از اگزما، بثورات پوستی، سردرد، آبریزش بینی، عطسه یا حتی اختلالات گوارشی و در برخی موارد افسردگی و یا حتی بی‌خوابی.
●ذرت در نمای بسته
همواره به خاطر داشته باشید كه قند ذرت در برابر گرما به نشاسته تبدیل می‌‌شود و این موضوع موجب سفت‌تر شدن دانه‌های آن می‌‌شود به این دلیل وقتی آن را كباب كرده و شروع به میل كردن آن می‌‌كنید هم دندان‌هایتان به دلیل سفتی دانه‌ها آزرده می‌‌شود و هم این‌كه بعد از مدتی به معده درد دچار می‌‌شوید. به این دلیل است كه توصیه می‌‌كنیم، ذرت را از مغازه‌هایی خریداری كنید كه فضای خنكی دارند و یا ذرت‌شان را در یخچال نگهداری می‌‌كنند. خودتان نیز وقتی آنها را به خانه می‌‌برید، در یخچال نگهداری كنید. به هر حال، آن را در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.
هنگامی‌‌كه می‌‌خواهید ذرت‌ها را انتخاب كنید دقت داشته باشید، الیافی كه اطراف ذرت آن را پوشانیده‌اند به‌طور كامل سبز و تازه باشند و به هیچ عنوان خشك نباشند. دانه‌های ذرت نیز باید نرم بوده و وقتی با ‌ناخن یكی از آنها را پاره می‌كنید مایعی شیری رنگ از آن خارج شود به علاوه باید تمام دانه‌ها آب‌دار باشند تا وقتی آن را می‌پزید ذرت قابل خوردن باشد. بهتر است ذرت‌ها را در یخچال داخل یك كیسه پلاستیكی قرار دهید و الیاف آن را قبل از مصرف از آن جدا كنید نه وقتی كه می‌‌خواهید آن را داخل یخچال بگذارید. به علاوه، اگر خواستید آن را فریز كنید آن را دانه دانه نكنید زیرا فقط می‌توانید به مدت دو تا سه ماه آن را به شكل فریز شده ذخیره كنید اما اگر ذرت را به دو تا سه قطعه برش دهید می‌توانید آن را به شكل فریز شده تا یك سال نیز در فریزر نگه دارید، یعنی درست از فصل تابستان امسال تا سال آینده. در كشور خودمان ذرت را به شكل كباب شده روی منقل درست می‌‌كنند در حالی كه می‌توان آن را آب‌پز و یا بخار‌پز هم كرد و سپس به آن نمك زد و با‌ انواع كره، روغن زیتون یا روغن كنجد، نمك و فلفل مزه دار كرد و در كنار غذا مورد استفاده قرار داد. از این غله می‌توان در تهیه سالادهای سرد نیز استفاده كرد. به علاوه، ذرت در تهیه پیتزا نیز مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. در ضمن، می‌توان از آن در تهیه انواع سوپ یا خورشت نیز استفاده كرد. یكی از روش‌های دیگری كه برای خوردن ذرت وجود دارد تبدیل ذرت به پاپ كرن است كه اگر در تهیه‌اش از روغن مناسبی‌ (بدون اسیدهای چرب‌ترانس) استفاده شود به عنوان یك میان وعده مغذی به تمام گروه‌های سنی توصیه می‌‌شود. اما بیایید كمی‌ هم درباره ذرت‌هایی صحبت كنیم كه روی منقل كباب می‌شوند. در اغلب موارد، ذرت‌ها یا همان بلال‌هایی كه در بیرون كباب می‌شوند دارای سطحی سوخته هستند كه توصیه می‌شود تا آنجا كه امكان دارد این سطوح سوخته را میل نكنید. به علاوه آب نمكی هم كه ذرت‌های آماده در آنها ریخته می‌شوند ممكن است آلوده باشند به این دلیل بهتر است تا آنجا كه امكان دارد از این بلال‌ها استفاده نكنید، به خصوص در هوای گرم تابستان كه شیوع انواع مسمومیت‌ها به چشم می‌خورد. نوش جان!
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید