شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

هپاتیت؛ ناگهان زردی


هپاتیت؛ ناگهان زردی
● آن چیزی كه هر بیمار مبتلا به هپاتیت به دانستن آن نیاز دارد
▪ چرا كبد شما اینقدر مهم است؟
كبد شما یكی از مهمترین اعضای بدن است، كبد نقش حیاتی در زندگی شما ایفا می كند. وظیفه اولیه كبد تصفیه هر چیزی است كه شما می خورید.
كبد در مراقبت از عفونتها كمك می كند و میكروبها و سایر مواد سمی را از خون شما خارج كرده و به حفظ سلامت شما كمك می كند. همچنین كبد در ذخیره انرژی برای به حركت در آوردن عضلات و كنترل قند خون و تنظیم كلسترول و نیز در كنترل چندین هورمون و آنزیم دیگر اهمیت زیادی دارد.
▪ هپاتیت چیست؟
به التهاب و تورم كبد «هپاتیت» گفته می شود. هپاتیت ویروسی بر اثر ویروسهای مختلفی ایجاد می شود كه به تورم كبد منجر می شوند.
مهمترین انواع هپاتیت ویروسی هپاتیت های B, Aو Cمی باشند. هپاتیت Cو Bمی توانند آسیب كبدی مزمن ایجاد كنند.
▪ هپاتیت ویروسیHAV) A)
HAV با خوردن غذا یا نوشیدن آبی كه با ترشحات انسانی آلوده شده، ایجاد می شود. تخمین زده می شود كه هر ساله در آمریكا ۱۵ هزار نفر دچار هپاتیت A می شوند. در كشور ما نیز بیشتر افراد تا سن ۳۵ سالگی در معرض این ویروس قرار می گیرند.
▪ چه كسی در خطر ابتلا به هپاتیت A است؟
موارد زیر احتمال ابتلا به هپاتیت A را افزایش می دهند:
- زندگی كردن در خانه فرد مبتلا
- پرستاری از بیمار مبتلا به هپاتیت A
- تماس جنسی با فرد مبتلا
- مسافرت به مناطقی كه هپاتیت A در آنجا شایع است.
- كسانی كه از نظر شغلی با مواد غذایی سر و كار دارند.
- افرادی كه سوزن سرنگهای آلوده را به كار می برند.
▪ علایم عفونت با هپاتیت A كدامند؟
- همانند سایر ویروسهای مسبب هپاتیت، فردی كه با هپاتیت A آلوده می شود، ممكن است هیچ شكایتی نداشته باشد. این موضوع بخصوص برای كودكان زیر ۲ سال صادق است.
به هر حال، بعضی از آنها علایم شبیه آنفلوآنزا از قبیل خستگی، تهوع، استفراغ و درد در ناحیه كبد دارند. علایمی كه كمتر دیده می شوند عبارتند از:
- ادرار پررنگ
- مدفوع سفید رنگ
- تب
- بیشتر افراد حداكثر تا ۶ ماه بهبود می یابند.
▪ ویروس هپاتیت HBV) B)
ویروس هپاتیت B یكی از جدی ترین انواع هپاتیت است. این بیماری شایعتر و بسیار مسری تر از ایدز است. تقریباً ۲/۱ میلیون آمریكایی به HBV آلوده هستند و در كشور ما حدود دو میلیون نفر آلوده به این ویروسند و از این تعداد ۳۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت B شده اند. در حدود ۵ درصد بیماران به یك بیماری مزمن (كه بیش از ۶ ماه طول می كشد) تبدیل شود. اگر هپاتیت B بدون درمان رها شود، خطر بروز سیروز ( فرسودگی كبد) و سرطان كبد را افزایش می دهد.
▪ چه كسی در معرض ابتلا به بیماری هپاتیت B است؟
افرادی كه در معرض آلودگی به ویروس هپاتی Bهستند؛ عبارتند از:
- كارگزاران بهداشتی
- افراد بی بند و بار
- كسانی كه از مواد مخدر تزریقی استفاده می كنند
- افرادی كه خالكوبی كرده اند
- افرادی كه خون یا فرآورده های خونی آلوده دریافت كرده باشند
- بیماران هموفیلی
- افرادی كه در تماس نزدیك با شخص آلوده هستند (مثل اعضای خانواده) كسانی كه با شخص آلوده تماس جنسی دارند.
تقریباً در یك سوم موارد، منشأ عفونت ناشناخته است.
▪ علایم هپاتیت B چه چیزهایی هستند؟
- بیشتر افرادی كه هپاتیت B می گیرند، علایم و شكایتهای مشخصی ندارند. اما بعضی افراد علایم شبیه آنفلوآنزا از قبیل: بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، تب، ضعف، خستگی و درد شكم خفیف دارند. علایمی كه كمتر دیده می شوند، عبارتند از: ادرار پررنگ و زرد شدن پوست و چشمها (یرقان).
تنها راه برای كشف افراد مبتلا انجام آزمایش خون است.
▪ ویروس هپاتیت HCV) C)
تقریباً ۵/۳ میلیون آمریكایی مبتلا به HCVهستند. در ایران حدود ۲۰۰ هزار نفر به این ویروس آلوده هستند. این نوع هپاتیت در بیشتر مبتلایان مزمن می شود؛ همانند هپاتیت B مزمن. هپاتیت مزمن C، اگر بدون درمان رها شود باعث سیروز، سرطان كبد یا احتمالاً نارسایی كبد می شود.هم اكنون نارسایی كبد به دلیل هپاتیت C اصلی ترین دلیل پیوند كبد در ایالات متحده است.
▪ علایم هپاتیت Cچیست؟
بیشتر افرادی كه هپاتیت C گرفته اند، علامت و شكایت مشخصی ندارند. اما بعضی افراد علایمی شبیه آنفلوآنزا دارند كه عبارتند از: بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، تب، ضعف، خستگی و درد خفیف شكم.
علایمی كه كمتر دیده می شوند شامل ادرار پررنگ و زردی چشمها و پوست می باشد. همانند هپاتیت Bتنها راه كشف موارد مثبت از طریق آزمایش خون است.
▪ چه درمانی برای معالجه بیماری به كار می رود؟
پزشك ممكن است برای شما «اینترفرون الفا» تجویز كند كه داروی ایمن و مؤثری برای درمان هپاتیت مزمن Bو Cدر بیماران با بیماری كبدی جبران شده می باشد. شروع درمان با «اینترفرون الفا» می تواند سبب تأخیر در پیشرفت بیماری شود.
نمی توان پیشگویی كرد كه چه وقت بیماری پیشرفت خواهد كرد. هر چقدر شما سریعتر درمان را شروع كنید، شانس بیشتری برای جلوگیری از عوارض جدی بیماری دارید. به منظور بهره مندی كامل از درمان با «اینترفرون الفا» شما باید دستورات پزشك خود را پیگیری كنید و درمان را به همان مدتی كه او برایتان تجویز كرده است، ادامه دهید.
▪ درمان با «اینترفرون الفا» چیست و چگونه عمل می كند؟
یك پروتئین است كه سلولهای مختلف بدن در هنگام ابتلا به عفونتهای ویروسی آن را ترشح می كنند تا در برابر عفونت مقاومت كنند. درمان با «اینترفرون الفا»، نوعی از اینترفرون انسانی را به اینترفرونی كه بدنتان خودش آن را می سازد (برای تحریك بیشتر سیستم ایمنی) اضافه می كند. استفاده از این دارو می تواند سبب بروز علایمی شبیه آنفلوآنزا شود، كه ممكن است دلیلی بر مؤثر بودن درمان باشد. در حال حاضر دقیقاً معلوم نشده است كه چگونه این درمان در معالجه هپاتیت مزمن Bو Cعمل می كند. «اینترفرون الفا» ممكن است با حمله مستقیم به ویروس هپاتیت عمل كند، یا ممكن است سیستم ایمنی بدن را طوری تنظیم كند كه در غلبه بر ویروس كمك كند.
▪ نحوه درمان با «اینترفرون الفا» چگونه است؟
درمان با «اینترفرون الفا» به وسیله تزریق است. شما می توانید آن را خودتان تزریق كنید یا آنكه پزشك، پرستار یا فرد دیگری این كار را برایتان انجام دهد. میلیونها نفر درست مثل شما تزریق را هر روز خودشان انجام می دهند. به خاطر داشته باشید كه بعد از چند تزریق، این كار برای شما آسانتر خواهد شد. درمان با «اینترفرون الفا» را به كار برید و مطمئن باشید بزودی به آن عادت خواهید كرد.
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید