جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


در نیمه‌راه اسکار


در نیمه‌راه اسکار
نیمی از سال ۲۰۰۷ گذشته است، به عبارت دیگر آكادمی علوم و هنرهای سینمایی ۵۰ درصد از رقبای جوایز سالانه‌اش را شناخته است.البته با توجه به فیلم‌های این شش ماهه نمی‌توان درباره كل تولیدات سال قضاوت كرد اما اگر چنین باشد بی‌شك رقابت زنان بازیگر در سال جاری، رقابتی دیدنی خواهد بود.
جولی كریستی در «دور از او»، ماریون كوتیلارد در «زندگی به رنگ صورتی» و آنجلینا جولی در «یك قلب توانا» از امیدهای كسب جوایز آتی اسكار به شمار می‌روند. حضور سه رقیب جدی برای ۵ نامزد جایزه بهترین بازیگر زن در ابتدای كار، نوید‌بخش رقابتی جذاب خواهد بود.
این مساله در سایر رشته‌ها به چشم نمی‌خورد و تنها مورد قابل اشاره جلوه‌های ویژه تصویری با حضور فیلم‌هایی چون «۳۰۰»، «اسپایدرمن ۳» و «دزدان دریایی كارائیب: در انتهای دنیا» است كه احتمالا دو فیلم «ترانسفورماتورها» و جدیدترین «هری‌پاتر» كه قرار است در ماه ژوئیه به نمایش درآیند، نیز به صف رقبای این رشته خواهند پیوست.
در ۶ ماهه اول ۲۰۰۷ همچنین به واسطه برگزاری دو جشنواره مهم كن و ساندنس، می‌توان به سرنخ‌های مهمی درباره جوایز آتی اسكار دست یافت. فاكس سرچ لایت سال گذشته در جشنواره ساندنس حقوق پخش «لیتل میس سانشاین» را به‌دست آورد و این فیلم برنده جوایزی در اسكار شد. آیا این اتفاق دوباره تكرار می‌شود؟ «پیشخدمت» و «در زیر یك مهتاب» رهاورد امسال سرچ لایت از جشنواره ساندنس بود. از سوی دیگر كمپانی واینستاین نیز در جشنواره ساندنس حقوق پخش فیلم ستایش شده «مرحمت از دست رفته» با بازی جان كیوساك را خرید و در حقوق نمایش «زیر یك مهتاب» نیز با سرچ لایت شریك است.
فیلم‌هایی كه در جشنواره كن ۲۰۰۶ مورد ستایش گرفتند، از جمله «بابل»، در اسكار نیز موفق بودند. امسال نیز در كن شایعات زیادی درباره موفقیت دو فیلمی كه كمپانی میراماكس اواخر سال عرضه می‌كند، به گوش می‌رسید: «پیرمردها كشوری ندارند» ساخته برادران كوئن و «زنگ غواصی و پروانه» ساخته جولین اشنیبل. همچنین در مورد كسب موفقیت «یتیم‌خانه» به تهیه‌كنندگی گی‌یرمو دل‌تورو، كارگردانی كه سال گذشته با «هزارتوی پن» در كن درخشید، نیز صحبت‌هایی به گوش می‌رسید.
«زودیاك» ساخته درخشان دیوید فینچر، از دیگر فیلم‌های نیمه اول ۲۰۰۷ است كه شانس حضور در میان نامزدهای اسكار را دارد. احتمالا طی ماه‌های آینده با عرضه DVD فیلم بر تعداد علاقه‌مندان آن افزوده خواهد شد.
اگرچه گفته می‌شود دو فیلم «دور از او» و «یك قلب توانا» به خاطر بازیگران زنشان مورد توجه اعضای آكادمی قرار خواهند گرفت اما احتمال حضور دیگر عوامل این دو فیلم در این رقابت نیز دور از ذهن نیست. گوردون پینسنت، بازیگر و سارا پولی نویسنده و كارگردان «دور از او»، همچنین كارگردانی مایكل وینرباتم و فیلمنامه جان ارلف برای «یك قلب توانا» نیز از رقبای بالقوه جوایز اسكار به شمار می‌روند. «یك بار» از كمپانی فاكس سرچ لایت (در زمینه موسیقی)، «بعدازظهر» از فوكس فیچرز و «شیطنت» از كمپانی میراماكس از دیگر فیلم‌های قابل اشاره هستند.
در ۶ ماهه نخست سال جاری همچنین شاهد ساخته‌هایی قابل توجه در زمینه انیمیشن بلند، مستند و فیلم غیر‌انگلیسی زبان بودیم اما شاید هنوز برای قضاوت در این‌باره زود باشد.
در مورد بیشتر فیلم‌های اشاره شده، به نظر نمی‌رسد هیچ‌یك بتوانند فیلم‌هایی موفق در اسكار باشند اما همه چیز به اتفاقاتی كه تا پایان سال می‌افتد بستگی دارد. هنگامی كه «گلادیاتور» و «تصادف» به نمایش درآمدند، هیچكس تصورش را هم نمی‌كرد این فیلم‌ها برندگان جوایز اصلی آكادمی شوند اما زمانی كه فصل اهدای جوایز از راه رسید، همه نگاه‌ها به آنها معطوف شد.
در زیر به تفكیك ماه نمایش، اسامی فیلم‌هایی ارائه می‌شود كه احتمال موفقیت‌شان در اسكار می‌رود. طبق آنچه درباره این فیلم‌ها نوشته شده، این تصور به وجود می‌آید كه اكثر آنها شاهكارهایی مطلق هستند اما واقعیت معمولا چیز دیگری است.
ژوئیه: «با من حرف بزن» با بازی دان چیدل (فوكس)، «سحرگاه نجات» به كارگردانی ورنر هرتسوگ با حضور كریستین بیل و استیو زان (مترو گلدوین مهر)، «اسپری مو» (نیو لاین) و «مولیر» (سونی كلاسیكز).
اوت: «خواننده» و «دانش موشكی» (پیكچر هاوس)، «رستاخیز قهرمان» با حضور ساموئل ال.جكسن (یاری فیلم گروپ).
سپتامبر: «قول‌های شرقی» ساخته دیوید كراننبرگ و «هوس، احتیاط» به كارگردانی آنگ لی (فوكس)، «شركت دارجیلینگ» ساخته وس اندرسن (سرچ لایت)، «ضیافت عشق» جدیدترین ساخته رابرت بنتن (مترو گلدوین مهر)، «In to the Wild» به كارگردانی شان پن و با بازی امیلی هرش كه امید زیادی به موفقیت آن می‌رود (پارامونت)، «باشگاه كتاب جین آستین» (سونی كلاسیكز)، درام خاورمیانه‌ای «پادشاهی» (یونیورسال)، «شجاع‌ترین» با بازی جودی فاستر و به كارگردانی نیل جردن (برادران وارنر)، به علاوه «قتل جسی جیمز توسط رابرت فورد بزدل» با حضور براد پیت و فیلمی درباره عراق به كارگردانی پل هاگیس تحت عنوان «در دره الله».
اكتبر: «آن‌چه در آتش‌ از دست دادیم» با بازی هالی بری و بنیچیو دل‌تورو (دریم وركس)، «جاده ذخیره‌سازی» اثر تری جورج (فوكس)، «سه ساعت و ده دقیقه به یوما» به كارگردانی جیمز منگولد و با بازی كریستین بیل و راسل كرو (لاینزگیت)، «تسلیم» با حضور ریس ویترسپون، جیك جیلنهال و مریل استریپ (نیولاین)، «مارگات در عروسی» با بازی نیكل كیدمن و به كارگردانی نوآ بومباك (ونتیج)، «بازرس» با حضور مایكل كین و جود لاو (سونی كلاسیكز)، «الیزابت: دوران طلایی» (چه كسی فكرش را می‌كرد قسمت اول این فیلم به چنان موفقیتی دست یابد؟) با بازی كیت بلانشت (یونیورسال) و نخستین فیلم تونی گیلروی در مقام كارگردان و با بازی جورج كلونی با نام «مایكل كلیتن» (برادران وارنر). نوامبر: «عشق سال‌های وبا» به كارگردانی مایك نیوئل (نیولاین)، «بادبادك باز» اقتباس مارك فورستر از كتابی پرفروش (پار ونتیج)، «گانگستر آمریكایی» ساخته ریدلی اسكات با بازی دنزل واشینگتن و راسل كرو (یونیورسال)، «شیرها برای بره‌ها» ساخته‌ای متفاوت از رابرت ردفورد با بازی خودش، تام كروز و مریل استریپ، «افسون‌شده» با حضور ایمی آدامز و سوزان ساراندن (دیسنی) و جدیدترین اثر وودی آلن «رویای كاساندرا» با بازی كالین فارل و یوان مگرگور (واینستاین).
دسامبر: «دیگر دختر بولین» با حضور ناتالی پورتمن و اسكارلت جوهانسن (كلمبیا)، «سوئینی تاد» به كارگردانی تیم برتن و با بازی جانی دپ (دریم وركس)، «گنجینه ملی: كتاب اسرار» (دیسنی)، جدیدترین ساخته جو رایت با عنوان موقت «كفاره» (فوكس)، «وحشی‌ها» با بازی فیلیپ سیمور هافمن و لورا لینی (سرچ لایت)، «بازگشت» فیلمی درباره جنگ عراق و با بازی ریچل مك‌آدامز و تیم رابینز (لاینزگیت)، «قطب نمای طلایی» فیلم حماسی كریس وایتز با بازی دانیل كرگ (نیولاین)، «خون‌ها ریخته خواهد شد» اقتباس پال تامس اندرسن از رمانی نوشته آپتن سینكلر و با بازی دنیل دی لوئیس (پار ونتیج)، «جوانی بدون جوانی» جدیدترین ساخته فرانسیس فورد كاپولا پس از ۱۰ سال (سونی كلاسیكز)، «جنگ چارلی ویلسن» به كارگردانی مایك نیكولز و با حضور تام هنكس و جولیا رابرتز (یونیورسال)، به علاوه «كله‌چرمی‌ها» كمدی‌ای با حال و هوای سال‌های ۱۹۴۰ از جورج كلونی،
«مناظره كنندگان ماهر» ساخته دنزل واشنگتن با بازی خودش و فورست ویتاكر و Crossing Over فیلمی درباره مهاجرت ساخته وین كریمر و با بازی شان پن و هریسن فورد.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید