جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


استان خراسان شمالی


استان خراسان شمالی
استان خراسان شمالی یكی از جدید ترین استان های ایران است كه از تجزیه استان بزرگ خراسان (سابق) به وجود آمده است. این منطقه؛ شش شهرستان با نام های بجنورد, جاجرم, اسفراین, فاروج, شیروان, مانه و سملقان را دربرمی گیرد.
مركزاین استان؛ شهربجنورد است كه در مركز استان واقع شده است. كشاورزی این ناحیه از شرایط مساعدی برخوردار بوده و در برخی نقاط چون شهرستان اسفراین حالتی نیمه صنعتی دارد. استان خراسان شمالی از جاذبه های طبیعی و تاریخی با ارزشی برخوردار است كه بیش ترین آن ها در شهرستان اسفراین قرار گرفته و شامل قلعه های متعدد, امام زاده ها و شهرهای تاریخی می شود. شهرستان های شیروان و بجنورد نیز در برگیرنده جاذبه های متعدد تاریخی و طبیعی هستند و این منطقه را از ارزش های جهانگردی خاص خود برخوردار نموده است.
● مکان های دیدنی و تاریخی
استان خراسان شمالی از جاذبه های طبیعی و تاریخی با ارزشی برخوردار است كه بیش ترین آن ها در شهرستان اسفراین قرار گرفته و شامل قلعه های متعدد, امام زاده ها و شهرهای تاریخی می شود. شهرستان های شیروان, بجنورد و جاجرم نیز در برگیرنده جاذبه های متعدد تاریخی و طبیعی هستند كه در مجموع سبب بالا رفتن ارزش های جهانگردی ابن منطقه شده اند.
● صنایع و معادن
در استان خراسان شمالی صنایع؛ بیش تر به صورت دستی رواج دارد و صنایع ماشینی محدود به كارخانه های مواد غذایی و سنگ بری هستند. صنایع دستی این منطقه را انواع قالی, جاجیم و گلیم بافی تشكیل می دهد. دراین منطقه معادن مختلفی نیز وجود دارند كه كم تر به بهره برداری رسیده اند.
● کشاورزی و دام داری
كشاورزی اصلی ترین شغل ساكنان استان خراسان شمالی بوده كه به گونه سنتی و نیمه صنعتی رواج دارد. مهم ترین فرآورده های كشاورزی این استان؛ پنبه،‌ گندم، جو،‌ زیره، حبوبات، سبزیجات، گیاهان صنعتی، جالیزی و علوفه ای است. در این منطقه هم چنین انواع محصولات باغی چون: آلو، گیلاس، آلبالو، انگور و سیب نیز به عمل می آید.
به دلیل وجود مراتع غنی, دام داری این ناحیه نیز از رونق خاصی برخوردار بوده و انواع محصولات دامی جزو تولیدات اهالی به شمار می آیند. دام داری ساكن و دام داری نیمه كوچ نشینی در تمام نقاط استان خراسان شمالی رواج دارد و پرورش زنبورعسل، كرم ابریشم و طیور نیز در كنار دام داری صورت می گیرد. ‌فرآورده های دامی به ویژه روغن،‌ پشم, گوشت و پوست، علاوه بر تأمین نیاز داخلی،‌ به سایرنقاط نیز فرستاده می شود.
● وجه تسمیه و پیشینه تاریخی
بر اساس نظر محققین؛ واژه خراسان بازمانده گونه کهن واژه «خاور» و متشکل از دو جزء «خور» به معنای خورشید و «آسان» به معنی آمدن است. یعنی جایی که خورشید از آن برمی آید و چون این منطقه در خاورایران قرار گرفته, این وجه تسمیه به نظر درست می آید. واژه شمالی نیز به سبب جدا شدن از خراسان سابق و قرار داشتن در شمال ایران به ادامه آن داده شده است.
درباره تاریخ این خطه از ایران زمین بایستی گفت: به طور كلی خراسان جزء ساتراپی پهناور پرثوه بوده است.
این ایالت پهناور دردوره باستانی قرارگاه و کشور نیرومند اشکانیان شد و درآغاز تاریخ ایران باستان، مادها را به سوی خود کشانید. خراسان شمالی گذشته از جایگاه طبیعی، جغرافیایی و دارا بودن منابع سرشار زیر زمینی، از لحاظ تاریخی نیز از کهن سال ترین مناطق ایران به شمار می رود و از گذشته های دور دارای فرهنگی درخشان بوده است. هریك از شهرستان های این خطه؛ دارای سرنوشت تاریخی طولانی و شنیدنی هستند كه در قسمت های مربوطه به طور كامل آورده شده است.
● مشخصات جغرافیایی
استان خراسان شمالی یكی از جدید ترین استان های ایران است كه از تجزیه استان بزرگ خراسان (سابق) به وجود آمده است. این منطقه؛ شش شهرستان با نام های بجنورد, جاجرم, اسفراین, فاروج, شیروان, مانه و سملقان را دربرمی گیرد. مركزاین استان؛ شهربجنورد است كه در مركز استان و در درازای جغرافیایی ۵۷ درجه و ۱۹ دقیقه و پهنای جغرافیایی ۳۷درجه و ۲۸ دقیقه واقع شده است. این منطقه دارای آب و هوای نیمه معتدل و مرطوب با زمستان های سرد و تابستان های گرم است. میانگین بارش این استان به ۲۵۰ میلی متر می رسد.
● شهرهای استان:
بجنورد - شیروان - اسفراین - جاجرم - مانه و سملغان - فاروج. (کلیه آمار و ارقام مربوط به سرشماری سال ۱۳۷۵ شمسی می باشد).
منبع : شبکه جهانی جام‌جم


همچنین مشاهده کنید