جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


تحلیل روزنامه عربستانی از قیمت نفت در بازار جهانی


تحلیل روزنامه عربستانی از قیمت نفت در بازار جهانی
یک روزنامه عربستان نوشت: روند صعودی قیمت هر بشکه نفت در تابستان امسال تا ۸۰ دلار ادامه خواهد یافت، سپس ممکن است در پایان تابستان با اندکی کاهش روبه رو شود.
روزنامه الاقتصادیه، چاپ عربستان سعودی، در گزارشی با عنوان «قیمت هر بشکه نفت به سمت ۸۰ دلار»، افزود: در پنج سال آینده، قیمت نفت همچنان در سطح بالای کنونی باقی خواهد ماند، مگر این که رکود٬ اقتصاد آمریکا را در برگیرد، اما به هر حال٬ احتمال کاهش قیمت نفت در سال ۲۰۰۹ زیاد است تا جایی که نگرانی کشورهای صادر کننده را به دنبال داشته است.
عوامل سیاسی و طبیعی که در ظرفیت تولید یا سرمایه گذاری آن تاثیری ندارند، موجب نوسان قیمت نفت می شوند نه افزایش آن. به بیان دیگر، این عوامل قیمت نفت را در کوتاه مدت افزایش می دهند، اما با پایان یافتن نقش این عوامل٬ قیمت نفت به سطح پیشین خود باز می گردد.
افزون بر این، یک دسته دیگر از عوامل سیاسی و طبیعی وجود دارند که در ظرفیت تولید یا سرمایه گذاری آن تاثیرگذارند و قیمت نفت را در طولانی مدت بالا می برند و حتی در صورتی که این عوامل نیز از بین بروند قیمت نفت به سطح قبلی باز نمی گردد زیرا این عوامل موجب نقصان در ظرفیت تولید شده که جبران آن دشوار است و به زمان زیادی نیاز دارد.
الاقتصادیه افزود: به طور کلی تاثیر عوامل پیش بینی شده بسیار کمتر از عوامل پیش بینی نشده و ناگهانی است. برای مثال٬ تاثیر کاهش صادرات عراق به میزان یکصد هزار بشکه در روز، بسیار کمتر از تاثیری است که کاهش ناگهانی همین مقدار نفت در صادرات امارات متحده عربی و کویت به دنبال دارد.
به نوشته این روزنامه، عواملی که بر اساس آن پیش بینی می شود قیمت نفت افزایش یابد، متعدد است؛ به این معنا که دلایل گوناگون می تواند موجب شود قیمت نفت در تابستان امسال بالا رود، اگر چه سطح تولید در بسیاری از کشورهای نفتی افزایش یافته است.
الاقتصادیه با اشاره به این که آنچه بیش از هر چیز٬ موجب افزایش قیمت نفت می شود، عوامل پیش بینی نشده است نه عوامل پیش بینی شده، نوشت:
▪ عوامل پیش بینی شده عبارتند از:
▪۱) صادرات بیشتر اعضای اوپک به دلیل افزایش مصرف داخلی نفت و گاز در ماه های تابستان کاهش یافت به این معنی که ادامه میانگین بالای رشد اقتصادی و افزایش غیر معمول درجه گرما به ویژه در امارات و قطر موجب افزایش مصرف داخلی نفت و گاز شد و روشن است که این امر کاهش صادرات را به دنبال دارد.
۲) کاهش تولید نیجریه به دلیل عملیات شبه نظامیان در دلتای نیجر که در آن فعالیت شرکت های خارجی نفت هدف قرار گرفته، بسیار بیشتر از میزان پیش بینی شده بود.
۳) کاهش تولید ونزوئلا به دلیل خروج ناگهانی شرکت های بین المللی نفت از این کشور و کاهش روند جایگزینی سایر شرکت های نفتی در آن.
۴) افزایش عملیات خشونت آمیز در یمن و افزایش میانگین حمله به تاسیاست نفتی آن.
الاقتصادیه در ادامه افزود:
▪ عوامل دیگری که پیش بینی می شود در کاهش تولید نفت سهیم باشند، عبارتند از:
۱) کاهش تولید نفت آمریکا به دلیل طوفان های خلیج مکزیک، زیرا در بهترین شرایط طوفان در خلیج مکزیک موجب توقف چند روزه تولید در برخی از سکوهای دریایی می شود و این وضعیت به نوبه خود عرضه نفت در کوتاه مدت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
۲) کاهش تولید نفت عراق به دلیل هدف قرار گرفتن خطوط و تاسیسات نفتی و یا به دلایل عوامل فنی.
۳) کاهش تولید ایران٬ عمان٬ سوریه و مکزیک به دلایل فنی.
علاوه بر عوامل یاد شده٬ پیش بینی می شود برخی عوامل سیاسی نیز افزایش قیمت نفت را به دنبال داشته باشد، بدون این که عرضه آن با کاهش همراه باشد.
▪ این عوامل عبارتند از:
۱) شدت تنش روابط ایران و غرب به دلیل برنامه هسته ای ایران
۲) شدت تنش روابط آمریکا و ونزوئلا به دلیل اخراج شرکت های آمریکایی فعال در ونزوئلا
۳) بحرانی تر شدن اوضاع خاورمیانه به دلیل اوضاع لبنان و فلسطین
با توجه به عوامل یاد شده٬ برخی معتقدند که قیمت هر بشکه نفت از مرز یکصد دلار نیز فراتر خواهد رفت، اما برخی عوامل مانع از تحقق این مسئله می شود.
الاقتصادیه در توضیح این مطلب افزود: افزایش چشمگیر ظرفیت تولید در برخی کشورهای جهان از جمله برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و الجزایر٬ لیبی٬ آنگولا٬ استرالیا و روسیه از جمله عواملی هستند که از افزایش قیمت نفت به یکصد دلار برای هر بشکه جلوگیری می کنند.
علاوه بر این، با این که آژانس بین المللی انرژی٬ اوپک و وزارت انرژی آمریکا پیش بینی کرده اند تقاضای نفت در سال جاری میلادی با افزایش همراه خواهد بود، اما برخی دلایل حاکی از کاهش میانگین رشد تقاضای نفت به کمترین سطح خود در طول تقریبا سه دهه اخیر است.
از سوی دیگر٬ بیانیه های رسمی چین نیز از کاهش رشد تقاضای نفت این کشور در مقایسه با میانگین رشد اقتصادی آن خبر داده است.
یکی دیگر از عواملی که می تواند از افزایش قیمت هر بشکه نفت نفت به یکصد دلار جلوگیری کند، وجود بیانیه هایی است که نشان می دهد چنانچه افزایش قیمت نفت تدریجی باشد، مصرف کنندگان غربی تحت تاثیر آن قرار نمی گیرند، اما چنانچه افزایش فراوان و ناگهانی باشد، آنان با سرعت زیاد٬ مصرف خود را کاهش می دهند؛ بنابر این افزایش قیمت ناگهانی و فراوان نفت٬ واکنش تندی را به دنبال دارد که به ناچار قیمت را به سمت کاهش سوق می دهد.
به بیان دقیق تر در نتیجه عوامل یاد شده، همچنین عوامل گوناگون دیگر٬ قیمت هر بشکه نفت در تابستان جاری به ۸۰ دلار خواهد رسید.
منبع : شبکه اطلاع رسانی شانا


همچنین مشاهده کنید