جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اعتراف خلیل زاد


اعتراف خلیل زاد
“زلمای خلیل زاد”نماینده دائم ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد د رتازه ترین اظهارات خود نسبت به اشتباهاتی که آمریکا در جنگ عراق انجام داده است اعتراف کرد.زلمای خلیل زاد که قبل از ماموریت جدید خود در سازمان ملل متحد سفیر واشنگتن در بغداد بوده است،همواره سعی کرده است تا بحران عراق را به بحرانی جهانی و بین المللی تبدیل کند و به این طریق از ظرفیت نهفته در نظام بین الملل در راستای خروج کاخ سفید از باتلاق عراق استفاده نماید.
خلیل زاد ارتباطات دائم و نزدیکی با شورای دوازده نفره نومحافظه کاران آمریکا ،خصوصا ریچارد پرل و پل ولفویتس دارد.او درخصوص جنگ عراق معتقد است که آمریکا “خیلی دیر”از اشتباهات خود در بغداد درس گرفته است!
این در حالیست که خلیل زاد خود یکی از مهره های اصلی نومحافظه کاران در عراق بوده است و در طاحی و شکل دهی بسیاری از عملیاتهای تروریستی در این کشور دست داشته است.خلیل زاد پس از ورود به سازمان ملل متحد مذاکرات گسترده ای را در خصوص بحران عراق با “بان کی مون”آغاز کرده است.خلیل زاد در این گفتگوها تاکید کرده است که زمینه‌ی ایفای هر چه گسترده‌تر نقش سازمان ملل متحد در عراق وجود داردوهر گونه شکست جامعه‌ بین‌المللی در عراق پیامدهای ناگواری را برای منطقه و جهان به دنبال خواهد داشت.
در خصوص مواضع زلمای خلیل زاد در خصوص جنگ عراق می توان به دونکته کلی اشاره کرد:
نخست اینکه شکست آمریکا در عراق به منزله شکست نظام بین الملل در عراق نیست.به عبارت دیگر ،واشنگتن به دنبال بین المللی کردن بحران عراق است تا از این طریق به لاپوشانی شکستهای خود در این کشور بپردازد.
اما با توجه به آنچه در خاورمیانه می گذرد ،واشنگتن بازنده اصلی جنگ عراق است . از این رو جامعه جهانی باید در برخورد با بحران عراق هشیار باشد تا کاخ سفید نتواند به اهداف پلید خود در بغداد و نظام بین الملل برسد.تنها گام عملی که واشنگتن می تواند د رجهت جلب حمایت بین المللی از خود بردارد،خروج کامل و بدون قید و شرط نیروهای آمریکایی از عراق است.البته واشنگتن در قالب تداوم حضور خود در عراق به دنبال اهداف اقتصادی و استراتژیک خود در خاورمیانه است و از این رو حاضر به تبعیت از خواست ملت عراق و جامعه جهانی در جهت خروج از عراق نیست.
نکته دیگر آنکه در ابتدای سال ۲۰۰۳ میلادی واشنگتن اشغال عراق را بدون حمایت سازمان ملل متحد آغاز کرد.حال واشنگتن چگونه می تواند از سازمان ملل بخواهد تا در جهت خروج از بحرانی که در بغداد بدست آمریکا ساخته شده است وارد عمل شود؟این مساله به خودی خود نشاندهنده استفاده ابزاری واشنگتن از سازمانهای بین المللی از جمله سازمان ملل متحد است.
کاخ سفید تنها در صورتی با سازمانهای بین المللی همکاری می کند که مطابق خواست مقامات آمریکایی عمل کنند.بوش مبنای رفتار خود در بغداد را بر اساس “گذار از سازمانهای بین المللی “استوار کرد.حال چگونه نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد سخن از بین المللی کردن بحران عراق به میان می آورد؟
در نهایت اینکه زلمای خلیل زاد و دیگر مهره های بی اراده نومحافظه کاران به علت شکست در عراق،از سوی افکار عمومی جهان به عنوان انشانهای متوحش و ناکارآمد شناخته می شوند.این افراد فاصله ای تا حذف کامل از معادلات بین المللی ندارندو”شکست در عراق “به عنوان لکه ای ننگ در کارنامه سیاسی آنها باقی خواهد ماند.
شایان خانکشی زاده
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید