جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


چگونه گفت وگو کنیم


چگونه گفت وگو کنیم
اگر درددل افرادی که پا به مراکز مشاوره خانوادگی می گذارند را بشنویم خواهیم دید که بیش از نیمی از آنها از عدم درک گفتاری رنج می برند و چون قادر به برقراری ارتباط صحیح با یکدیگر نیستند نمی توانند به راحتی خواسته ها و انتظارات شان از طرف مقابل را بازگو کنند. بسیاری از زوج هایی که زندگی شان به مخاطره افتاده و دچار بحران رابطه شده اند از این گله دارند که همسرشان صحبت کردن بلد نیست و نمی توانند لحظه ای را به گفت وگوی منطقی بگذرانند. ارتباط کلامی درست یکی از کلید های زندگی زناشویی است، هنری است که می تواند یک زندگی را از وضعیت بحران زده نجات دهد و به سمت شادکامی و سعادت سوق دهد. در ازدواج های ناموفق گفت وگو معمولاً به دور از هرگونه صمیمیت و با نگاه های انتقادی و بهانه گیری و تهدید انجام می شود و دیگر از صحبت های دلنشین اوایل ازدواج و ایما و اشاره های عاشقانه خبری نیست. زن و شوهر در دو سوی جبهه به تخطئه شخصیتی یکدیگر می پردازند تا بالاخره یکی مغلوب شود و همه مشکلات به گردن او بیفتد.
وقتی در زندگی مشترک، اختلاف نظر یا سوءتفاهمی بروز می کند، به جای سرزنش کردن یکدیگر و تفسیر نادرست، به شناسایی مساله، علت یابی و سرانجام یافتن راه حل آن بپردازید. اگرچه گاهی اوقات شناسایی مساله واقعی و مشکل اصلی و یافتن علت ها و ریشه ها دشوار است زیرا آنچه روی پرده است با آنچه پشت پرده است متفاوت است و شناخت ریشه های اصلی مساله، کاری ماهرانه و پرپیچ و خم است که کمک و مشاوره افراد متخصص را طلب می کند.
برای اینکه گفت وگوهایتان به ثمر برسد هرگز همسرتان را سرزنش نکنید. وقتی او را سرزنش می کنید و تمام تقصیرها را به گردن او می اندازید به عبارتی می خواهید خود را به بهترین شکل جلوه دهید و خود را از تقصیرات مبرا سازید در صورتی که شاید شما هم به همان میزان مقصر باشید. پس نه او را سرزنش کنید نه خود را دست بالا بگیرید. شخصیت همسرتان هرچه باشد، شما هم نیاز به دوباره سنجی معتقدات خود در مورد زندگی دارید. این باور که شما هم بی عیب و نقص نیستید، یک نوع آمادگی و انعطاف روحی ایجاد می کند که برای دستیابی به تفاهم ضرورت زیادی دارد.
زمان صحبت کلمات مناسب به زبان بیاورید. پیام خود را به گونه ای بگویید که همسرتان به خوبی درک کند. فراموش نکنید که همسر شما کارمند یا مدیر یا همکار شما نیست، طرز رفتار های بیرون از منزل را با خود به خانه نبرید. با علاقه به صحبت های همسرتان گوش دهید. از قطع صحبت اجتناب کنید. عکس العمل های تند از خود نشان ندهید. در برابر بحث های بی مورد و بیهوده سکوت کنید. اشتباهات و تلخی های گذشته را به میان نیاورید و فقط بر مشکل ایجاد شده تمرکز کنید. بیان خاطرات دردناک گذشته و تالمات روحی، مشکل را پیچیده تر می کند درحالی که قضایای گذشته ربطی به مشکل امروز ندارد. این کیفیت که نوعی «واپس گرایی» در زندگی مشترک است، احتمال موفقیت در گفت وگوهای زوجین را از بین می برد.
از بحث و مشاجره جلوی دیگران پرهیز کنید و حتی الامکان در مکان خصوصی اختلافاتتان را حل و فصل کنید. رفتارهای مثبت همسرتان را تحسین و او را به انجام هر چه بیشتر آن رفتارها ترغیب کنید. به او بگویید که چقدر به وجودش افتخار می کنید و دوست دارید همواره در کنارش باشید.
خیلی از مواقع ما با حرف ها و حرکاتمان همسرمان را نسبت به خود عصبانی و ناراحت می کنیم. سعی کنید تا حد امکان از کارها و رفتارهایی که سبب دلزدگی و ناراحتی همسرتان می شود بپرهیزید. حتی اگر به آن کارها علاقه دارید به خاطر همسر و زندگی مشترکتان آنها را کنار بگذارید.
در بدترین شرایط روحی از گفتن عبارات ناسزا خودداری کنید. هر وقت در اثنای گفت وگو با همسرتان احساس کردید که به حالت عصبی نزدیک می شوید، از ادامه بحث خودداری کرده، در زمان مناسب به بیان بقیه مطالب خود بپردازید.
وقتی همسرتان در حال صحبت کردن با شماست، به هیچ وجه حرفش را قطع نکنید. صبر کنید کاملاً حرفش تمام شود بعد نظر خود را بیان کنید.
همسر خود را پیش دیگران کوچک نکنید و از جنبه های منفی او سخن نگویید، این کار سبب می شود فاصله میان شما دو نفر بیشتر شود. باید تنها از نقاط قوت همسر خود در مقابل دیگران حرف بزنید و اگر هم نمی توانید، بهتر است که اصلاً در مورد او هیچ حرفی نزنید. اگر خوب دقت کنید نکات فوق بسیار جزیی و ساده هستند ولی تاثیر بسزایی در استواری رابطه می گذارند.
مهم ترین عامل پدید آمدن مسائل و مشکلات زناشویی، سوء ارتباطات و سوء تفاهمات است. بنابراین هم زن و هم شوهر هر یک به سهم خود مسوولیت دارند که از به وجود آمدن سوء تفاهمات و سوء ارتباطات پیشگیری کنند و در اولین فرصت ممکن به حل و فصل آنها بپردازند زیرا سوء تفاهمات و سوء ارتباطات به صورت یک فرآیند مخرب و پیش رونده عمل می کنند. پس با رعایت این اصول نسبت به همسرتان احساس مسوولیت کنید و در خانواده فضایی سرشار از امنیت روانی و عاطفی ایجاد کنید.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید