پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


فرو ریختن بتی به نام دیانا


فرو ریختن بتی به نام دیانا
۳۱ آگوست ۱۹۹۷، پاریس؛ اتومبیل حامل پرنسس دیانا بانوی محبوب انگلستان منحرف می شود و به دیواره تونل برخورد می کند و دیانا تبدیل به افسانه می شود. بررسی ها نشان می دهند که میزان الکل موجود در خون راننده اتومبیل سه برابر بیشتر از حد مجاز برای رانندگی بوده است. ذهنیت های موجود پیرامون خانواده سلطنتی انگلستان به جنگ رسانه ای می انجامد که در آن حادثه آن شب بارانی نتیجه یک توطئه خوانده می شود. حاصل، افزایش محبوبیت دیانا، همسر سابق پرنس چارلز ولیعهد انگلستان و بدبینی مردم نسبت به خانواده سلطنتی و خصوصاً شخص ملکه است. بخش بسیاری از این موج تبلیغاتی ناشی از تلاش های محمد الفاید بیلیونر مسلمان مصری الاصل است. دودی الفاید پسر محمد الفاید که گفته می شد بناست به زودی با دیانا ازدواج کند قربانی دیگر آن تصادف مرگبار بود. حدس و گمان ها تا آنجا پیش رفت که رسانه ها از ارتباط موساد و سیا با حادثه فوق سخن گفتند. بسیاری بر این باور بودند که مطرح شدن خبر ازدواج قریب الوقوع دیانا با دودی الفاید دلیل اصلی طرح توطئه و کشته شدن هر دو آنها در آن تصادف مرگبار بوده است.
۱ جولای ۲۰۰۷؛ ۶۰ هزار نفر از دوستداران دیانا (که بسیاری از چهره های شاخص نیز در میان آنها به چشم می خوردند) در ورزشگاه ویمبلی لندن گردهم آمدند تا جشن تولد ۴۶ سالگی «ملکه قلب ها» را برگزار کنند. خاطره فعالیت های انسان دوستانه و موسسه های خیریه دیانا تصویری از او در ذهن مردم انگلیس (و شاید باقی جهان) ایجاد کرده است که پس از گذشت ۱۰ سال می تواند همچنان خیل جمعیت را گردهم بیاورد. سر التون جان که با پرنسس دیانا روابط دوستانه ای داشته است به افتخار او می خواند و فرزندانش پرنس ویلیام و پرنس هری در مورد مادرشان سخن می گویند. ۱۰ سال پس از مرگ دیانا، پرنسس ولز، گویا او همچنان زنده است.
۳۱ آگوست سال ۲۰۰۷ کتاب «تاریخچه دیانا» اثر «تینا براون» منتشر خواهد شد و شاید بسیاری از آنچه تاکنون در مورد دیانا گفته شده را بی اعتبار کند. تینا براون پیش از این از نویسندگان مجله «نیویورکر» و «وینتی فیر» بوده است و تصویری از دیانا عرضه می کند که کوچک ترین شباهتی به بانوی مهربان ظاهرشده در کتاب «دیانا؛ داستان حقیقی او» ندارد.
کتاب پیشین توسط «اندرو مورتون» و بر مبنای نوارهای ضبط شده ای که خود دیانا مخفیانه برای مورتون می فرستاد نگاشته و در سال ۱۹۹۲ منتشر شده بود. براون نگارنده کتاب «تاریخچه دیانا» ۲۰ سال پیش در مقاله ای با عنوان «موشی که می غرد» رویه پنهان و تیره و تار ازدواج به اصطلاح رویایی دیانا و ولیعهد را روشن کرده بود. در اثر جدید براون ۲۵۰ منبع از دیانا سخن گفته اند- منابعی که بعضی از آنها پیش از این هرگز علناً از دیانا سخن نگفته بودند. خود براون نیز شناخت نزدیکی از دیانا، خانواده سلطنتی و خصوصاً شخص ملکه دارد و داستان خود را از ملاقات خود و دیانا شروع می کند. ملاقاتی که دیانا در آن از قصد خود برای رفتن به امریکا سخن می گوید.
دیانا فرانسیس اسپنسر در جولای سال ۱۹۶۱ در ساندرینگهام انگلستان متولد شد. براساس روایت براون دیانا از ابتدا موجودی جاه طلب بود و سودای پیوستن به خانواده سلطنتی را در سر می پروراند. پیش و پس از ازدواج با پرنس چارلز همه مردانی که دیانا با آنان ارتباط داشته، افرادی صاحب نفوذ و سرمایه بوده اند و دودی الفاید آخرین نامزد وی نیز پسر یکی از قدرتمندترین بیلیونرهای انگلیس بود. مدتی پس از ازدواج این دو اما ورق برگشت. آنچه ابتدا عشقی بی عیب و نقص به نظر می رسید تبدیل به شکایات مداوم دیانا شد که بدون خودداری در مقابل رسانه ها نیز نمایش داده می شد. براون بر این باور است که دیانا از مشکلات روحی روانی رنج می برده است و تنها پس از آغاز ناسازگاری ها و بحران های روانی او بود که همسرش پرنس چارلز به وی خیانت کرد و با زنی به نام «کامیلا پارکر باولز» ارتباط برقرار کرد. درگیری های ناشی از این ارتباط به خودکشی دیانا انجامید که موفقیت آمیز نبود. فعالیت های عام المنفعه دیانا (که بخش عظیمی از محبوبیت خود را مدیون آن است) در این دوره ابعاد وسیع تری پیدا کرد و او با نوعی اندوه در مقابل دوربین ها و تریبون ها از «تنهایی» و رنج خود سخن می گفت. جنجال های رسانه ای بسیاری به دنبال طلاق این زوج ایجاد شد و هر یک از آنها تریبونی انتخاب کردند تا از طریق آن دیگری را متهم کنند. رسانه ها همواره نقش بسیاری در زندگی چارلز و دیانا ایفا کردند و پاپاراتزی ها همواره آنها را دنبال می کردند (به طوری که حادثه ای که به مرگ دیانا و فاید انجامید نیز تا حدود بسیاری به گردن آنها انداخته شد). دیانا در این مورد با لحنی منقلب در مصاحبه ای گفت؛ «در این ازدواج ما سه نفر بودیم؛ من، چارلز و رسانه ها.»
اثر براون، پرنسس دیانایی را به تصویر می کشد که نه با عشق که بر مبنای موقعیت ازدواج می کند. محافظان شخصی او و پرنس چارلز اذعان می کنند که «ملکه قلب ها» چندان پایبند اخلاقیات نیز نبوده است. پس از طلاق از چارلز دیانا با محبوبیت و مقبولیت اجتماعی که کسب کرده بود، به دنبال مرد ثروتمند دیگری می گشت و در نهایت بعد از بسیاری به دودی الفاید رسید. حتی در مورد دودی الفاید نیز هدف اصلی دیانا برانگیختن خشم خانواده سلطنتی بوده است نه ازدواج با مردی که به او علاقه مند است.خواننده این کتاب پس از اتمام آن احتمالاً مرگ دیانا را تنها یک حادثه خواهد دانست نه توطئه ای شوم از طرف خانواده سلطنتی و دیانا نیز دیگر بانوی مهربان انگلستان نخواهد بود...«تاریخچه دیانا» را انتشارات دابل دی کانادا در آگوست امسال، دهمین سالمرگ دیانا، در ۳۶۸ صفحه منتشر خواهد کرد.
مهدیس امیری
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید