چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


بخششی که سود به همراه داشت


بخششی که سود به همراه داشت
”وارن بافت“ (Warren Buffett) از ثروتمندترین ثروتمندان دنیا، سال‌ها است که به خاطر بی‌نظیر بودن در سرمایه‌گذاری پول‌هایش شهرت دارد. اقدامی که او به تازگی انجام داد نشان داد که در بخشیدن این پول‌ها هم بی‌نظیر است. بافت که گروه شرکت‌های ”برک‌شایر هات‌اوی“ (Berkshire Hathaway) را اداره می‌کند اخیراً اعلام کرد که بخشی از سهام این شرکت به ارزش ۳۰ میلیارد دلار را به بنیاد خیریه ”بیل و ملیندا گیتس“ (Bill & Melinda Gates Foundation) هدیه می‌ند و ۶ میلیارد دلار دیگر هم به بنیاد خیریه خانواده بافت می‌بخشد. این رقم ۸۵ درصد سهام او در برک شایر و بزرگ‌ترین میزان بخشش مالی است که تاکنون به‌صورت یک‌جا انجام می‌شود.
جنبه‌های اجتماعی این بخشش مالی موضوع این مقاله نیست. از نظر مالی این اقدام بافت به خاطر بهره گرفتن از تخصص بنیاد گیتس و هم‌زمان به حداکثر رساندن تأثیر این بخشش بر دنیای امور و مسائل خیریه و به حداقل رساندن تأثیر و فشار آن بر قیمت سهام برک‌شایر، قابل توجه و بررسی است.
قیمت سهام شرکت برک‌شایر موضوع با اهمیتی است چون بافت وظیفه دارد از منافع سهام‌داران برک‌شایر حفاظت کند. از سوی دیگر بخشش بافت که طی چند سال صورت می‌گیرد، پول ثابتی نیست و ۰۵/۱۲ میلیون دلار از سهام برک‌شایر را شامل می‌شود. هر چه‌قدر قیمت این سهام بالاتر برود میزان و مقدار این بخشش مالی افزایش می‌یابد.
بنیاد بیل گیتس و همسرش که بزرگ‌ترین بنیاد خیریه جهان است سال‌ها وقت و انرژی صرف ایجاد زیرساخت‌هائی کرده که بعضی آن را بروکراسی می‌خوانند. هدف از ایجاد این زیرساخت‌ها تسهیل بخشش‌های مالی و کمک‌های هنگفتی است که ثروتمندانی مانند بافت می‌توانند اهدا کنند. همین زیرساخت‌ها به بافت امکان اهدا چنین کمک مالی را داد. اگر بافت با ایـن ۳۰ میلیارد دلار کمک مالی خود از سهام برک‌شایر، خود به تأسیس یک بنیاد خیریه اقدام می‌کرد طبق قوانین آمریکا باید ۵/۱ میلیارد دلار در سال می‌بخشید نه رقمی کمتر از این. بخشش این مقدار پول کار آسانی نیست و فقط بیل و ملیندا گیتس این موضوع را طی سال‌ها کار در امور خیریه دریافته‌اند.
بافت متعهد شده که ۱۰ میلیون سهم از سهام شرکت برک‌شایر را به بنیاد بیل و ملیندا گیتس واگذار کند. اما این واگذاری به‌صورت یک‌جا صورت نمی‌گیرد و او هر سال ۵ درصد از این سهام را واگذار می‌کند. این به آن معنی است که بنیاد گیتس امسال ۵۰۰ هزار سهم از سهام برک‌شایر و سال آینده ۴۷۵ هزار سهم را از آن خود می‌کند (یعنی ۵ درصد از ۵/۹ میلیون سهم باقیمانده). این روند به همین ترتیب تا سال‌های بعد ادامه می‌یابد.
در مقابل، بنیاد گیتس وعده داده است تا ارزش کمک سالانه بافت را در کنار ۵ درصد از ارزش دیگر دارائی‌هایش واگذار کند. به این ترتیب بافت از بنیاد گیتس برای کاری استفاده می‌کند که قرار است بنیاد خیریه خودش آن را انجام دهد. بافت ۷۵ سال دارد و قرار نیست عمر ابدی داشته باشد. بعضی سرمایه‌گذاران نگران آن هستند که با مرگ او و بخشش اکثر سهام برک‌شایر به امور خیریه، بنیادهای خیریه این سهام را به فروش برسانند و ارزش آن به شدت نزول کند.
بنیاد گیتس لزوماً نباید بعد از تحویل گرفتن ۵۰۰ هزار سهم برک‌شایر آن را به فروش برساند. این بنیاد ۳۰ میلیون دلار دارائی دیگر دارد و می‌تواند بدون سهام برک‌شایر هم تا یک یا دو سال دیگر به فعالیت‌های خیریه خود ادامه دهد.
بافت در واقع این بخشش را از سهام B شرکت برک‌شایر انجام داده است. او مالک ۴۷۴۹۹۸ سهم از سهام A برک‌شایر است و در سهام B مالکیتی ندارد. او می‌تواند تعدادی از سهام A را به B تبدیل کند و بعد آن را به‌صورت سهام B به بنیاد خیریه بدهد. به این ترتیب بافت می‌تواند کنترل خود را بر برک‌شایر حفظ کند چون قدرت رأی‌دهی او (که اکنون ۳۸ درصد است) افول چندانی نمی‌کند.
برک‌شایر بزرگ‌ترین شرکت تجاری آمریکاست که در فهرست ۵۰۰ شرکت ثبت شده در STANDARD & POOR نیست چرا که تعداد کمی سهام از این شرکت در این بورس عرضه شده است (۲۶/۱ میلیون سهم از سهام A و ۴/۸ سهم از سهام B). به این ترتیب حضور بافت در این بازار کم‌رنگ است. وقتی بافت سهام A را به B تبدیل کند می‌توان انتظار داشت که طی چند سال S&P سهام B را در فهرست ۵۰۰ شرکت اول ارائه کند.
به این ترتیب صندوق‌های بازنشستگی و سرمایه‌گذاری برای خرید این سهام هجوم می‌آورند. بنابراین بافت می‌دانست چطور پولش را ببخشد که از آن سود حاصل کند.
ترجمه: نیلوفر قدیری
منبع:
نیوزویک ۲۶ ژوئن
منبع : مجله بورس


همچنین مشاهده کنید